Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 98
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard Project 9: stratostrobot?

    Na de afwerking van de bas is het weer tijd om aan de volgende te denken. Geen planning of deadline, gewoon werken wanneer het kan en we zien wel wanneer hij klaar geraakt.
    Het plan heb ik in het vorige topic al eens bovengehaald, in mijn versie een volbloed strat maken. Met als belangrijkste features dan: 6- in line tuners, fender scale, esdoorn hals met rosewood toets, body van elzen hout, vintage trem en 3 single coil pick-ups. De headstock was nog een ontwerpvraag maar dankzij een tip van mr. Fingers ben ik toch tot een ontwerp gekomen waar ik me in kan vinden. ( het is evenwel niet nodig alle vergelijkingen met andere headstocks boven te halen want ik heb niet de encyclopedie nagekeken op gelijkaardige ontwerpen )

    Allereerst: de mallen, het is de eerste keer dat ik een trem inbouw, dus kunnen we daar maar beter eerst goed over nadenken.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    het is dan ook maar meteen een re-try van mijn eerste project, een stratocaster met humbucker en hardtail. destijds compleet mislukt en is deze zomer zelfs gebruikt als gezellig kampvuurtje op het terras. dit maal moet het een bespeelbaar instrument opleveren en geen duur brandhout





    grtz

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Leuk project. Bij dat stuk brandhout had je wel de halspen nog kunnen redden he.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Leuk project. Bij dat stuk brandhout had je wel de halspen nog kunnen redden he.
    Die heb ik nadien uit het as gerecupereerd, maar het was toen een oneway rod, en dat gebruik ik niet meer.

    Vraagje, heeft iemand een plan waarbij de scale-lijn aan de brug weergeeft bij zo'n tremolo? Ik heb vaak het probleem dat mijn brug eerder teveel naar voor staat. Tot nu toe zonder problemen, maar hier komt het nog net iets nauwer denk ik

    Adviezen hieromtrent?

    Grtz

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    het veiligst is de intonatie van de dunne en dikke E snaar te checken voor je de brug vastzet. Met soort geimproviseerd staartstuk kan je snaren opspannen, daar de brug onderschuiven en gewoon intoneren tot je juist zit.

    Als je het gewoon meetgewijs wil doen: neem de officiële mensuur , plaats dan de brug met de zadels volledig naar voren gedraaid op de mensuurlijn; compenserend intoneren wil altijd zeggen: snaar moet langer worden, zadels moeten naar achteren worden bijgesteld.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Barno zijn eerste methode werkt bij een strat prima. Even het tremeloblok eronder vandaan schroeven en in positie schuiven onder de snaren door.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Roasted maple....??

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Eerder roasted beukenhout... vandaar ook de mislukking => beuken = kromtrekken, laat dat nu net iets zijn dat een hals niet mag doen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    Eerder roasted beukenhout... vandaar ook de mislukking => beuken = kromtrekken, laat dat nu net iets zijn dat een hals niet mag doen
    Maar daar wordt toch ook speelgoed van gemaakt....?? Geen idee dat beuken zo werkt. Wellicht ook vochtigheid?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    inderdaad, ook het meeste materiaal in de keuken is van beukenhout gemaakt. Maar er zijn maar weinig voorwerpen die dezelfde slanke vorm als een gitaarhals hebben met daaraan nog eens een 70-tal kg aan snaren dat eraan ligt te trekken. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Veel trappen worden ook uit beuk gemaakt en durven ook onder temperatuur/vochtigheids-schommelingen uitzetten en kraken. Ik zou het alvast niet aanraden (in alle eerlijkheid is het mij destijds ook afgeraden, maar koppig zijn hoort nu eenmaal bij de doe-het-zelver)

    edit: de toets was van wengé: een stijve houtsoort die helemaal niet bougeert, eigenlijk werkte die hals als een soort bi-metaal. Als ik er bij nadenk: ik had er misschien een soort vochtigheidsmeter van kunnen maken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top