Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    13 januari 2015
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    64

    ideetje Luchtvochtigheid in en rondom je gitaar

    Gisteren heb ik met Rob Houben een filmpje gemaakt over humidifiers en de risico's van een te hoge of te lage luchtvochtigheid (vooral een lage diekan zorgen voor oa barsten in je bovenblad.

    We hebben in dit geval een humidifier van Oasis gebruikt, maar uiteraard zijn er meerdere geschikt.

    Voor wie er wat aan heeft of gewoon uit interesse:


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Het verhaal is goed, maar toch wel erg saaaai verteld.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2006
    Locatie
    groningen
    Berichten
    376

    Standaard

    Half appeltje in de kist werkt ook!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik vijl de fretjes van een nieuwe gitaar bij na winter 1, daarna moet het nooit meer. En verder moet een gitaar niet te veel complimenten hebben.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Ik vind het ook een wat knullig filmpje met teveel eeeh... eeeh... eeeh...

    Ook als mens hebben we baat bij niet te lage relatieve luchtvochtigheid, dus zorg gewoon dat de ruimte waarin je zelf leeft en je gitaren zich ook bevinden de juiste relatieve luchtvochtigheid heeft.

    Ik heb ooit geleerd dat 50 à 70% relatieve luchtvochtigheid optimaal is. Een (geijkte) hygrometer is geen luxe om dat vast te stellen.

    In de winter dus voldoende bakjes water aan de radiatoren om het niveau op peil te houden en klaar.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Zo is dat, zelfs een goedkope hygrometer is prima te ijken met de zout-methode.

    Als het richting de 50% gaat de lucht bevochtigen met simpele bakjes aan de radiatoren en als het richting de 70% gaat de ramen open om even flink te luchten werkt in de meeste huizen afdoende en is ook voor je eigen gezondheid veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard

    Het nadeel van dit soort bevochtigers is, dat het water al na een paar dagen geheel verdampt is en je het steeds moet bijvullen.
    Beter is het m.i. om de ruimte waar de gitaren zich bevinden te bevochtigen d.m.v. bijv. waterbakken aan de verwarming of een luchtbevochtiger.

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    13 januari 2015
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door catab Bekijk bericht
    Het verhaal is goed, maar toch wel erg saaaai verteld.
    Het was voor Ron de eerste keer voor de camera. Het is ook geen onderdeel van z'n werk en verstand van gitaren heeft ie zeker. De volgende keer zullen we erop letten . Als jullie suggesties hebben voor onderwerpen horen we 't graag !

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Nou is er toch in bepaalde gevallen wel iets voor te zeggen. 4 posts terug (#5) roep ik iets over bakjes aan radiatoren, maar die heb je niet meer overal.

    Een van mijn broers (speelt geen gitaar maar wel piano en die hebben ook baat bij juiste luchtvochtigheid) heeft een nieuwbouwhuis gekocht met.... vloerverwarming. Op de begane grond (waar de piano staat) is geen radiator te vinden. Sterker nog: er moet een isolerende mat onder de piano (pianocarpet), want houten instrumenten mogen niet direkt op die verwarmde vloer staan.

    Nooit bij stilgestaan, maar wel iets om rekening mee te houden
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    13 januari 2015
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Nou is er toch in bepaalde gevallen wel iets voor te zeggen. 4 posts terug (#5) roep ik iets over bakjes aan radiatoren, maar die heb je niet meer overal.

    Een van mijn broers (speelt geen gitaar maar wel piano en die hebben ook baat bij juiste luchtvochtigheid) heeft een nieuwbouwhuis gekocht met.... vloerverwarming. Op de begane grond (waar de piano staat) is geen radiator te vinden. Sterker nog: er moet een isolerende mat onder de piano (pianocarpet), want houten instrumenten mogen niet direkt op die verwarmde vloer staan.

    Nooit bij stilgestaan, maar wel iets om rekening mee te houden
    De video is gemaakt in opdracht van een distributeur, maar het is zeker niet alleen een manier om humidifiers te verkopen. We zien vrij regelmatig de gevolgen van een slechte luchtvochtigheid. Er zijn natuurlijk meerdere manieren om je instrument te beschermen en wat wij hier laten zien is natuurlijk slechts één manier, maar het is zeker iets om op te letten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top