Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Vraag over het laten bouwen van een Jazzmaster type gitaar

    Dag allen,

    Ik wil graag een Jazzmaster gitaar hebben. Dit vooral omdat ik het qua uiterlijk erg toffe gitaren vind. Het probleem is echter dat ik het wel een ietwat eigen karakter wil geven en ik wel een beperkt budget tot mijn beschikking heb. Qua uiterlijk ben ik opzoek naar een Jazzmaster American Special model. Denk aan zoiets:

    https://www.google.nl/search?q=jazzm...U2wAn5DE8XM%3A

    Belangrijk is dat de gitaar een 'gestopte' brug heeft. Dit omdat ik er graag een Bigsby op wil laten plaatsen. Daarnaast wil ik er Humbucker elementen in gebruiken, geen P90's. Gezien deze eisen vallen eigenlijk alle betaalbare Fender en Squier modellen af. Alle budget copy merken lijken ook niet aan de eisen te voldoen (Vaak ook kleinere body's). De enige optie over voor mij overblijft is zelfbouw. Mijn budget ligt op 500 euro. Is dat uberhaubt te doen? En waar kan ik dit het beste zoeken? En vooral, waar moet ik op letten?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen in mijn zoektocht

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    2e hands blacktop

    deze:
    http://www.keymusic.com/nl/item/fend...-jaguar-black/

    En anders: het is prima te doen.

    * Gebruik ruw hout ipv een kant en klare body of bodyblank. Vlak en kant dit bij de openbare werkplaats of een vraag een timmerman. Uit planken mahonie van 70 euro haal ik 3,5 jazzmaster body. (zie Object 623 topic voor een impressie).

    * Jazzmaster body overtrekken in de winkel (jaren geleden was feedback eindhoven zo vriendelijk me dat te laten doen). Anders heb ik nog wel een 99% getrouwe jazzmaster body mal waarvan ik een kopie kan maken, of vraag een ander forumlid om een kopie.

    * Gotoh, Wilkinson en Kluson maken prima hardware




    Kosten:
    Hout body en hals €60
    Toets €20
    Frets € 21
    Tuners €30
    Brug € 50 (met stoptail), € 35 met string-through (bigsby saddle brug is 25 euro, maar je moet ff de studspacing van je geplande brug controleren als je die wilt aanschaffen)
    Topkam € 8
    Electro en knoppen € 25
    Lak en schuur- slijp papier €20
    Bigsby €130

    Dan heb je nog 150 euro over voor pickups, inleg, eventueel binding en straplocks en eventuele andere strapatsen. Een setje tonerider humbuckies is 90 euro dacht ik. Dat is wel waar voor het geld.


    500 euro gaat lukken, maar dan moet je 't niet halverwege verklooien


    Bouw ze en maak een thread!
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 6 oktober 2016 om 21:08
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie, alleen de gitaar die je stuurt is een jaguar. Dus shortscale. Ik weet niet zeker of me dat wel ligt.
    Daarnaast zoek ik iemand die het bouwt. Ik kan dit namelijk niet zelf helaas haha.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ackm Bekijk bericht
    Bedankt voor je reactie, alleen de gitaar die je stuurt is een jaguar. Dus shortscale. Ik weet niet zeker of me dat wel ligt.
    Daarnaast zoek ik iemand die het bouwt. Ik kan dit namelijk niet zelf helaas haha.
    Dan moet je onder de F zoeken, van filantroop

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    2e hands blacktop

    deze:
    http://www.keymusic.com/nl/item/fend...-jaguar-black/

    En anders: het is prima te doen.

    * Gebruik ruw hout ipv een kant en klare body of bodyblank. Vlak en kant dit bij de openbare werkplaats of een vraag een timmerman. Uit planken mahonie van 70 euro haal ik 3,5 jazzmaster body. (zie Object 623 topic voor een impressie).

    * Jazzmaster body overtrekken in de winkel (jaren geleden was feedback eindhoven zo vriendelijk me dat te laten doen). Anders heb ik nog wel een 99% getrouwe jazzmaster body mal waarvan ik een kopie kan maken, of vraag een ander forumlid om een kopie.

    * Gotoh, Wilkinson en Kluson maken prima hardware




    Kosten:
    Hout body en hals €60
    Toets €20
    Frets € 21
    Tuners €30
    Brug € 50 (met stoptail), € 35 met string-through (bigsby saddle brug is 25 euro, maar je moet ff de studspacing van je geplande brug controleren als je die wilt aanschaffen)
    Topkam € 8
    Electro en knoppen € 25
    Lak en schuur- slijp papier €20
    Bigsby €130

    Dan heb je nog 150 euro over voor pickups, inleg, eventueel binding en straplocks en eventuele andere strapatsen. Een setje tonerider humbuckies is 90 euro dacht ik. Dat is wel waar voor het geld.


    500 euro gaat lukken, maar dan moet je 't niet halverwege verklooien


    Bouw ze en maak een thread!
    Het bedrag voor hout pakt vaak hoger uit wanner je niet zelf kan bekantrechten en vlakken. Ook voor het lakwerk is het budget laag.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ackm Bekijk bericht
    Daarnaast zoek ik iemand die het bouwt. Ik kan dit namelijk niet zelf helaas haha.
    Denk niet dat je iemand vindt die hem gratis voor je bouwt. En waarom zou je het zelf niet kunnen? De meeste mensen die dit zeggen komen met de smoes van twee linker handen en ik ben niet handig, en zo.
    Meestal is het dat ze er geen geduld of zin in hebben, consequentie is dan dat het je meer gaat kosten. Zeker als je nog specifieke wensen hebt die niet bij een budget gitaar standaard zijn.
    Dus dokken of zelf proberen😎

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ackm Bekijk bericht
    Bedankt voor je reactie, alleen de gitaar die je stuurt is een jaguar. Dus shortscale. Ik weet niet zeker of me dat wel ligt.
    Daarnaast zoek ik iemand die het bouwt. Ik kan dit namelijk niet zelf helaas haha.
    Mijn laatste Junior was grofweg 80 uur werk. Reken maar uit wat dat met je budget zou doen.....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Mijn laatste Junior was grofweg 80 uur werk. Reken maar uit wat dat met je budget zou doen.....
    Dat vind ik nog best rap. Ik die het je niet na. Maar het was Junior nummer 3 en gitaar nummer? Dus ervaring gaat ook meetellen denk ik zo.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Dat vind ik nog best rap. Ik die het je niet na. Maar het was Junior nummer 3 en gitaar nummer? Dus ervaring gaat ook meetellen denk ik zo.
    Heb ze niet geteld, maar ergens tussen 12 en 15 "from scratch"

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Heb ze niet geteld, maar ergens tussen 12 en 15 "from scratch"
    Hulde! Mijne ene partscaster steekt daar schril bij af..... schaam.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top