Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Raamsdonksveer
    Berichten
    249

    Standaard Vraagje over gitaar spelen via studio monitors??

    Hoi
    Ik speel nu over een Fender Princeton reverb amp. Daar zit vanalles tussen.
    Behringer mixer-trio+-GT-100.
    Nou heb ik alles behalve de Fender aangesloten op mijn stereo surroundsysteem. Klinkt goed maar ik ben bang dat ik de boxen opblaas, vind het ook wel eens leuk om hem lekker hard te zetten. En de harman en kardon boxen zijn niet beveiligd

    Nou speel ik alleen maar thuis en iemand kwam met het idee om studio monitors op mijn mixer aan te sluiten.
    Om dus toch stereo te spelen. Ik kan het geluid super regelen met de gt-100 dus daarvoor heb ik de Fender niet nodig.
    Iemand advies over welke studio monitors? Of ander advies? Met subwoofer of zonder? Of waarom juist geen studio monitors? Ik speel niet dagelijks hard Want zit met de buren

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Via een mixer kan je gerust via actieve studio- speakers spelen, geen probleem.
    Heb gitaarversterkers voldoende maar ik speel ook wel eens via mijn studiomixer.
    Ook heb ik een subwoofers staan die dan ook mee werkt.
    Mijn studio/monitor boven zijn van het merk Samson en 50 Watt p/stuk.
    Stereo effect kun je vergeten, je gitaar geeft mono uit, wel kan je stereo spelen via een stereo effect pedaal(tje) bijv. Delay of i.d.
    Dat is vaak mono in en stereo uit, je zal dan wel twee kanalen van je mixer moeten gebruiken waarvan de panpots naar links en rechts zijn gedraaid. Bij gebruik van de GT-100 is het voor de mixer het zelfde.

    Hoop dat je er iets mee kan, mijn reactie is in ieder geval goed bedoeld.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Spelen over monitor is anders dan over een versterker. In een professionele studio hebben ze (als het goed is) goede monitoren, goede speaker simulators etc. Dat moet je thuis niet gaan proberen na te doen. Het blijft wat improviseren omdat je niet hard kunt spelen over je versterker ivm buren. Je kunt ook kijken of je een koptelefoon op je GT100 of je mixer kunt aansluiten. Of gebruik de monitor speakers van je computer (door over je PC te spelen).

    De vraag is alleen of je er gelukkig van gaat worden. Ik hou er van om over een versterker te spelen, desnoods een kleine buizenamp die ik zacht zet. Op momenten waarop ik denk dat het niet kan gebruik ik gewoon helemaal geen amp.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Als je geen goede speaker sims hebt gaat 't niet klinken. Ik heb thuis een Axe Fx dus dat klinkt wel, maar heb zelf ook de GT100 voor live en daar moet ik heel veel moeite mee doen om de speaker sims n beetje fatsoenlijk te laten klinken. Dus ja het kan met de GT maar doe maar op de juiste stand (welke de speaker sims inschakelt) en accepteer dat je eerst even goed moet tweaken

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Je moet je wel realiseren dat het rendement van bijvoorbeeld een Celestion gitaarspeaker onwijs veel hoger is dan dat van een hi fi speaker. De Celestion gaat met 1 watt harder dan de meeste hi fi speakers met 50 watt.

    Dus als je hard wilt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Raamsdonksveer
    Berichten
    249

    Standaard

    Dus conclusie:
    Als ik hard wil Fender houden en als ik minder hard wil studio monitors aanschaffen? Zit op studio monitors een beveiliging? Zodat ik ze niet op kan blazen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombra Bekijk bericht
    Dus conclusie:
    Als ik hard wil Fender houden en als ik minder hard wil studio monitors aanschaffen? Zit op studio monitors een beveiliging? Zodat ik ze niet op kan blazen?
    Op mijn monitors zit een beveiliging, maar ik heb ook een setje B&W's en daar zit niets op. Vind het geluid via monitors nooit zo geweldig en te weinig geduld om naar allerlei sims te gaan zitten luisteren. Als ik een microfoon voor een versterker hang, klinkt het direct goed.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Ik heb allemaal goedkope shit spul, maar laatst eens mijn gitaar via (1 van de eerste) speakersimulator op de Hifi in de kamer aangesloten, maar wat klonk dat ontzettend gaaf. Bruut, Dik, Diep en loeihard...
    Toegegeven, betreft een "dikke" versterker met veel te grote luidsprekerboxen (ook 25 jaar oud, Infinity)
    Speakersimulator is een Ibanez virtual amp va3 van 1995? Je kunt hem instellen of hij via een gitaarversterker of via een Hifi aangesloten is.....
    Ga ik vaker doen, als de vrouw een keer een avondje weg is....

  9. #9

    Standaard

    Spelen op studio monitoren vereist een andere 'mind set'! Wat Han zegt is het rendement ook anders in vergelijking tot een gitaarspeaker. Ik gebruik nu al enkele jaren mijn eigen buizen gitaarversterkers met effecten van mijn pedalboard die middels een goede reactive load box vervolgens via de line-out in een buizenpreamp gaan om dan middels een high end AD convertor in Logic Pro X met Ownhammer Impulse Responses weer terug door mijn high end DA converter naar mijn Adam studio monitoren te sturen. Hierbij heb je wel wat latency maar is te verwaarlozen als je computer en AD/DA convertor voldoende rekenkracht heeft. Ik vind het zelf errug goed klinken en zeker voor als je s'avonds laat nog even wat wilt jammen of opnemen.

    Een andere mogelijkheid is de aanschaf van een re-amper met reactive load box! Bijvoorbeeld de Two Notes Reload (solid state) of de Fryette Power Station (buizen). Deze plaats je tussen je Fender versterker en gitaarspeaker (van je Fender of externe speakerkast) en je kunt je versterker op live volumeniveau zetten en met de re-amper regel je het volume. Zelf heb ik de Reload en voor thuis gebruik een zeer fijne re-amper. Ik zal niet zeggen dat als je fluisterstil gaat spelen met een re-amper het nog tof klinkt maar dat heeft ook weer met het rendement van je gitaarspeaker te maken. Voor heel zacht spelen kun je beter voor optie a gaan met studio monitoren.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    @The Lo Lands De spullen die je aanbeveelt zijn topkwaliteit (Two Notes, Fryette). Ik geloof ook zeker dat het mogelijk is om zeer goede kwaliteit over je monitors te krijgen (zelf geen ervaring mee). Het gaat alleen wel geld kosten als je het professioneel wilt doen. Goedkoper is heel zachtjes over je amp spelen of je gitaar gewoon niet inpluggen. Of over PC met een simpele loadbox/attenuator zoals de Koch dummy loadbox.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top