Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard EF86: Het onderste uit de kan

    Ik was bezig een clean kanaal te ontwerpen voor een 50 Watter toen ik tegen het probleem aanliep dat een EF86 + tonestack het qua versterking net niet zou redden. Ik heb toen wat gespeeld met transistors in de simulatie en het resultaat is een volledige pre-amp met maar één versterkingstrap.

    De anodebelasting is een stroombrom bestaande uit een LR8N3 in combinatie met een 1k trimpot. Hiermeer trim je Ug2 op de helft van de B+ voor maximale headroom. G2 wordt gevoed door de anodespanning te middelen en te bufferen. Zo is de DC versterking laag en blijft de bias in het gareel, terwijl AC wél alle vrijheid krijgt en dus een hoge versterking ontstaat. Ondanks de belasting van de tonestack is de versterking tegen de 200. Bovendien is de vervorming erg laag. Minder dan 0,1% voor typische gitaarsignalen. (200mV p-p) De trap heeft dus heel veel headroom om pedalen op te vangen.

    Binnenkort maar eens in het echt proberen.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 29 september 2016 om 21:29

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Knap dat je dit kan, voor mij is het allemaal Chinees.

    Maar ik heb een Vox met een EF86 kanaal, en dat blaast!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Ik was bezig een clean kanaal te ontwerpen voor een 50 Watter
    Was het daarom zo stil het afgelopen jaar




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Binnenkort maar eens in het echt proberen.
    Ik verwacht dan wel slechts een EL84 in de eindtrap




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    De anodebelasting is een stroombrom bestaande uit een LR8N3 in combinatie met een 1k trimpot. Hiermeer trim je Ug2 op de helft van de B+
    Zeker een typefoutje, moet imo Ua zijn.



    Verder leuk experiment hoor, waarschijnlijk ook lekker ruisarm met die stroombron.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Ik ben benieuwd hoe het klinkt met die regelaar in het anode circuit.
    Ik heb wel eens ge-experimenteerd met een 7812 als stroomregelaar in de kathodes van de eindbuizen, maar dat werkte toch niet echt lekker. Statisch was het allemaal wel OK, maar er kwamen toch wat vreemde artefacten als de boel aangestuurd werd met signaal.

    is een LND150 ipv een IR820 ook niet een goed idee?

    Anderzijds heb ik een oude PTT draadomroep versterker omgebouwd naar een VOX AC-4 circuit met EF86-EL84 en dat werkt wel heel fijn. Dus er zit wel iets in die combinatie.
    De orginele speaker klinkt ook nog eens prima.
    Microfonie is wel een probleem met die EF86's want ik heb er een paar geprobeerd en bij die hoge versterkingsfactoren van die buis speelt dat een grote rol. De meeste waren toch te microfonisch.
    Laatst gewijzigd door MaBerY; 30 september 2016 om 10:08

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Constant current sources doen het vrijwel altijd uitstekend in de anode leidingen. Ook op ECC83'ers trouwens. Er is hier al eens jaren terug een discussie geweest waarbij iemand met de CCS was wezen experimenteren.
    Maar Fredjuh... je leeft nog... Is die studie nou al eens afgerond?
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Was het daarom zo stil het afgelopen jaar
    Ik houd me de laatste tijd veel met zeilen bezig, heb ook geen band om het gitaarelectronica-gebeuren actief te houden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik verwacht dan wel slechts een EL84 in de eindtrap
    Het moet wel een beetje kroeg aankunnen hé.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zeker een typefoutje, moet imo Ua zijn.
    Geen typefoutje, de meeste headroom ontstaat in dit circuit toch als Ua wat boven de helft ligt. Maar goed, Ua en Ug2 liggen dicht bij elkaar in dit circuit. Ik moet eigenlijk nog even kijken wat er gebeurt als de anode steeds rond de 170 Volt wordt afgesteld vanuit 300 Volt B+ en Ug2 lager staat, met een zenertje ofzo. Maar als je dat te veel doet ga je denk ik aan je headroom snoepen terwijl de versterking al zat is. Blijft een interessant beestje, de kleinsignaalpentode.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Verder leuk experiment hoor, waarschijnlijk ook lekker ruisarm met die stroombron.
    Da's zeer mooi meegenomen ja, stelt weer van minder eisen en dus ruimte aan je afvlakking.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    Ik ben benieuwd hoe het klinkt met die regelaar in het anode circuit.
    Ik heb wel eens ge-experimenteerd met een 7812 als stroomregelaar in de kathodes van de eindbuizen, maar dat werkte toch niet echt lekker. Statisch was het allemaal wel OK, maar er kwamen toch wat vreemde artefacten als de boel aangestuurd werd met signaal.
    Bij gitaarversterkers werkt dat idd niet omdat stroom die de eindtrap trekt sterk varieert. (volledige uitsturing) Die stroombronnen gaan je eindtrap dichtknijpen (kouder biassen) zodra je volledig gaat uitsturen. Dan krijg dus dus alleen maar crossover distortion uit je eindtrap. Wat een stuk beter werkt als moderne variant op de klassieke vaste bias is bias tracking. Bij het gebruik van VVR is dit zelfs een harde eis. Het betekent dat je je biasspanning evenredig maakt aan de B+ die je eindtrap daadwerkelijk krijgt. Gevolg is dat je eindtrap juist wat warmer gezet wordt bij volledige uitsturing omdat de B+ inzakt. Daardoor heb je ook bij volledige uitsturing en iets meer totaal geen crossover distortion. Gevolg, een dikker, soepeler geluid.
    Bij HiFi kan het wel werken mits er over de stroombron overbrugd is voor een dikke elco of een ander (actief) circuit dat de wisselstroom naar aarde sluit. Dat komt omdat bij HiFi maar een heel klein deel van de tijd volledig wordt uitgestuurd
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    is een LND150 ipv een IR820 ook niet een goed idee?
    Kan inderdaad, maar die is eigenlijk beter als 'gewone' grounded source versterker. De IRF820 heeft wat meer spierballen om de taak als source follower beter uit te voeren maar als grounded source versterker is de HF respons niet goed genoeg. De lineariteit van de LND150 is wel beter denk ik. Ik heb hier een hele hoop IRF820 liggen om buisjes mee te vervangen en regelaars mee te maken. Heb ook nog wat SiHF5N50D-E3 liggen, dat is een moderne variant van de IRF820. Heeft een extreem kleine gate charge en heeft daardoor een betere HF respons in hoogohmige (buizen) circuits
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    Anderzijds heb ik een oude PTT draadomroep versterker omgebouwd naar een VOX AC-4 circuit met EF86-EL84 en dat werkt wel heel fijn. Dus er zit wel iets in die combinatie.
    De orginele speaker klinkt ook nog eens prima.
    Microfonie is wel een probleem met die EF86's want ik heb er een paar geprobeerd en bij die hoge versterkingsfactoren van die buis speelt dat een grote rol. De meeste waren toch te microfonisch.
    Goede combi inderdaad maar deze gaat aan een paartje KT77 + 12AT7 PI met VVR. Het is belangrijk dat je een EF86 van goede kwaliteit hebt, en dat de versterking van de ingang van de EF86 t/m de speaker niet al te groot is. Staat ook in de datasheet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Constant current sources doen het vrijwel altijd uitstekend in de anode leidingen. Ook op ECC83'ers trouwens. Er is hier al eens jaren terug een discussie geweest waarbij iemand met de CCS was wezen experimenteren.
    Maar Fredjuh... je leeft nog... Is die studie nou al eens afgerond?
    Zeker, de ECC83 en ook de 6SN7 genieten van 'ademruimte' in de anodeleiding.

    Ik zit nu in het laatste jaar van mijn bachelor. Doe momenteel een minor elektrotechniek! Het is leuk dat ik veel krijg wat ik nog niet weet, vooral qua digitale systemen en telecommunicatie.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 2 oktober 2016 om 17:12

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ik zit te denken, als de in de anodeleiding een gyrator zet en en de schermspanning vastzet op pak 'm beet 100 Volt, hoef je niet met trimpots in de weer.

    Ik heb wel nog wat te leren over het ontwerpen en maken van CCS's en gyrators van goede kwalieit, toegespitst op een bepaalde stroom en spanning

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Ik zit nu in het laatste jaar van mijn bachelor. Doe momenteel een minor elektrotechniek! Het is leuk dat ik veel krijg wat ik nog niet weet, vooral qua digitale systemen en telecommunicatie.
    Leuk, locatie Delft zag ik?
    Mijn dochter zit ook in Delft en doet 3e jaars Industrial Design en is met een minor psychologie bezig. net de andere kant op :-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top