Ik modder al een jaar of 3-4 vooral aan als gitarist, maar ik wil dat nu nieuw leven inblazen. De voorbije jaren heb ik al veel negatieve ervaringen gehad met les volgen. Meestal zijn die lessen van een bedenkelijk niveau: ofwel zijn de leraars als gitarist gewoonweg niet goed genoeg om leerkracht te mogen zijn, ofwel zijn het wel goeie gitaristen, maar kunnen ze geen les geven. Dat laatste herken je vaak aan het feit dat je, terwijl die lessen echt duur zijn, geen stappen vooruit omdat de lessen onsamenhangend zijn en geen doel vooropstellen.

Daarom zou ik het nu mezelf willen aanleren aan de hand van boeken of dvd's. Zijn er hier mensen die op die manier ook stappen vooruit hebben kunnen zetten? En welke boeken of dvd's gebruiken jullie dan? Het mag ook Engelstalig zijn.

Misschien ook handig om te zeggen: qua niveau ben ik geen beginner meer. Ik heb meer dan 10 jaar klassieke gitaar gespeeld, maar het is dus op de elektrische gitaar dat ik mijn kennis en vaardigheden nu serieus wil bijspijkeren.

Ik wil mij hoofdzakelijk op deze dingen focussen:

Scales (soleren). Momenteel gaat dat van mij niet verder dan wat gepingel in de pentatonische toonladder. Ik wil dus inzicht krijgen op hoe die toonladders in elkaar zitten, waarom ze zo klinken, wanneer ik ze kan gebruiken, hoe ze zich tot elkaar verhouden,...

Daarnaast wil ik ook mijn akkoordenkennis opkrikken: hoe zijn ze opgebouwd, hoe komen ze aan die benamingen, welke akkoorden passen bij elkaar en waarom,...

En ten slotte wil ik ook beter mijn weg vinden in gear: wat bestaat er, wat doen pedaaltjes met het geluid, kortom: waar dienen al die knopjes eigenlijk echt voor.

Ik heb dus nog heel veel bij te leren Maar ik ben heel leergierig, dus laat maar weten wat je mij kan aanraden. Alvast bedankt!