Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard Recording King Dirty 30s



    Soundclipje:

    https://soundcloud.com/munkienl/reco...king-dirty-30s

    Review Recording King RPH-R1-TS Dirty Thirties resonator gitaar.


    Een eerste indruk van de gitaar.


    + Geen uitstekende fret einden.

    +/- De frets zijn ietsje ruw maar dat is zo verholpen.

    + Grappige kleine “Parlour” resonator gitaar, veel “vintage vibe”.

    +/- De topkam is iets te hoog ingevijld voor normaal spel maar voor slide is het helemaal goed.

    + Goede set snaren af fabriek (D'Addario 016?) Met dit setje stem ik hem in open D of G. Voor E en A gebruik ik een capo. Het neckje blijft nu goed staan. Het is normaal dat ie iets krom trekt.

    + Goed (luid) volume zeker voor zo'n klein gitaartje. Vooral met mijn Wegen pick en messing slide!

    - Ik mis wat hoog, gelamineerd bovenblad? Hij klinkt wat gedempt vooral met fingerpicking. Met plectrum is het al beter.

    + Goede afwerking, lak enz.

    - De mechaniekjes ogen lekker vintage maar ze werken niet fameus. Ze stemmen wat week en je moet af en toe bijstemmen.

    + De octaafstemming is goed. Hij is dus zuiver.

    - Niet heel veel sustain. Een beetje banjo-achtig.

    - De B snaar wil bij heftig aanslaan nog wel eens uit zijn sleufje schieten.

    - Slechts 1 draagbandknopje. Voor staand spelen moet je dus weer naar de boormachine grijpen of gaan prutsen met touwtjes enz. Wanneer leren ze het nou eens.

    - De neck komt in de body bij de 12e fret. Het bereiken van de 12e positie met de slide wordt dan wat lastiger.

    +/- De beschermbeugel boven de brug kan worden verwijderd zodat je met je handpalm de snaren kan dempen. Helaas is 1 schroefje al kapot dus dit feest gaat niet door. Dan moet dus de hele afdekpaat eraf en snaren eraf.

    + De sleufjes in de brug zijn niet te diep ingevijld.

    + Door de wat hogere actie is ie ook als lapsteel te gebruiken met een massieve stalen “Bar” slide. Dan kan je uiteraard ook boven de 12e positie komen.



    Ik heb hem besteld met het idee van, als het echt niks is dan stuur ik hem terug. En anders, aan de slag om er wat van te maken. Wat blijkt. Hij speelt gewoon goed zo uit de doos! Op stemming brengen en spelen maar. De minpuntjes, weinig hoog en korte sustain, is de aard van het beestje. Ik heb een opname gemaakt. Hij klinkt echt als een 78 toerenplaat uit de “dirty thirties”!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Heel veel plezier met je resonator! Recording King maakt qua prijs/kwaliteitverhouding erg goede kopieen van o.a. banjo's, resonators en parlors. Zelf heb ik de Tricone RM-991 van Recording King en dat was de beste resonator die ik onder de €1000,- kon vinden. Deze zijn overigebns nu in de aanbieding bij Bax voor slechts €531,- wat echt een kkopje is! Zie: http://www.bax-shop.nl/resonator-git...FeQW0wod0xAIbg

    Harald heeft de geborstelde single cone van Recording King en is daar ook erg tevreden over. We hebben ze naast elkaar geprobeerd en de single cone bleek iets warmer te klinken en iets minder luid.


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Ik zag dat je er hier en daar nog niet helemaal uitkwam. Ik heb de aanvullingen er in het blauw bijgezet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht


    Soundclipje:

    https://soundcloud.com/munkienl/reco...king-dirty-30s

    Review Recording King RPH-R1-TS Dirty Thirties resonator gitaar.


    Een eerste indruk van de gitaar.


    + Geen uitstekende fret einden.

    +/- De frets zijn ietsje ruw maar dat is zo verholpen.

    + Grappige kleine “Parlour” resonator gitaar, veel “vintage vibe”.

    +/- De topkam is iets te hoog ingevijld voor normaal spel maar voor slide is het helemaal goed.
    Weet het niet hoor, maar mijn ervaring is dat het dan toch wel zeker 10-12 mm boven de frets zou moeten zijn. Ik krijg anders mijn capo er met geen mogelijkheid tussen.

    Een nutraiser over een gewone gitaarnut kan wel, maar het blijft ontzettend behelpen en echt goed wordt het nooit....


    + Goede set snaren af fabriek (D'Addario 016?) Ik gebruik EXP-42, in noodgevallen EJ-42. Inderdaad met .016 op de eerste
    Met dit setje stem ik hem in open D of G. Voor E en A gebruik ik een capo. Met een stemming -open G, GBDGBD-, met capo, speel ik in alle toonaarden.
    Het neckje blijft nu goed staan. Het is normaal dat ie iets krom trekt. Een resonatorhals die krom trekt? Wat voor hout is dat dan? Balsa?

    + Goed (luid) volume zeker voor zo'n klein gitaartje. Vooral met mijn Wegen pick en messing slide!
    Op de twee vingers Showcase 1941, vrijwel de beste replica's van de echte oer-Nationals.
    Op de duim Dunlop Clear Medium Geeft vrijwel dezelfde klank als de fingerpicks, maar zonder het nare metalige bijgeluid dat je met een metalen thumbpick anders altijd hebt.
    En in de linkerhand een Shubb SP-3 En wat ze zeggen ('speed, precision and control') is gewoon waar.


    - Ik mis wat hoog, gelamineerd bovenblad? Hij klinkt wat gedempt vooral met fingerpicking. Met plectrum is het al beter.Interessante gedachtengang. De kast van een resonator is wat het is: een zo vervomingsvrije kast. Een meetrillend bovenblad zou het geluid alleen maar dempen. Dus hoe steviger het bovenblad, hoe beter. De klank die je cone produceert hangt af van het materiaal (ik speel alleen met een Quarterman), de spider (massa, hardheid) en de kam ( houtsoort(en). Met de laatste is het makkelijkst experimenteren. Ik speel het liefste met maple met een ebony cap. Het zijn natuurlijk twee halve kammetjes. Verder zul je ze de kost moeten geven die met een veeel te strak aangedraaide voorspanningsschroef spelen. Helemaal los draaien, dan weer in, tot de cone geraakt wordt en vervolgens nog ~ 1/4 slag extra. En dan afblijven.
    De maximale hoeveelheid bas wordt bepaald door de goede afstemming van de kast m.b.v. poorten. Meer ontwerp dan materiaal dus.


    + Goede afwerking, lak enz.

    - De mechaniekjes ogen lekker vintage maar ze werken niet fameus. Ze stemmen wat week en je moet af en toe bijstemmen. Waarchijnlijk zakt je cone nog steeds wat in. Dat zou na een paar weken over moeten zijn.

    + De octaafstemming is goed. Hij is dus zuiver.

    - Niet heel veel sustain. Een beetje banjo-achtig. Ik weet niet wat jouw referentiekader is waar het banjo's betreft, maar een voor mij beetje aardige banjo heeft een stuk meer sustain dan de gemiddelde gitaar. Te vaak hoor ik geluiden die voor banjo zouden moeten doorgaan, maar het bij lange na niet zijn. Als dat is waar je aan dacht, begrijp ik het. Maar de resonator zou 'the king of sustain' moeten zijn.

    - De B snaar wil bij heftig aanslaan nog wel eens uit zijn sleufje schieten.Let op, dat als je de groef dieper maakt, dat je de nut file in de hoek houdt die de snaren achter de nut naar beneden maken. Verder is het, vanwege de bar, superkritisch dat alle snaren in hetzelfde vlak liggen. Een snaar die te laag ligt zul je in het ergste geval niet raken met de bar of anders zal deze toch minstens een ontzettende buzz veroorzaken.

    - Slechts 1 draagbandknopje. Voor staand spelen moet je dus weer naar de boormachine grijpen of gaan prutsen met touwtjes enz. Wanneer leren ze het nou eens.
    De vraag is wel wie hier wat moet leren.
    Als jij een tweede knop bij de hiel van de hals wilt zien, have fun. Maar ik zou me dan geen raad weten. Halverwege de hals kom ik dan ineens niet meer verder met mijn linkerhand. En ik wil toch echt wel tot de 19e fret spelen, zo niet verder....
    Zo hang je hem om je nek (en niet met een 'touwtje' maar een op maat gemaakte leren veter):


    - De neck komt in de body bij de 12e fret. Het bereiken van de 12e positie met de slide wordt dan wat lastiger.Nogmaals, je moet hem natuurlijk wel goed omhangen anders lukt er inderdaad niets.

    +/- De beschermbeugel boven de brug kan worden verwijderd zodat je met je handpalm de snaren kan dempen. Helaas is 1 schroefje al kapot dus dit feest gaat niet door. Dan moet dus de hele afdekpaat eraf en snaren eraf.
    Afdempen gaat het best met pink en ringvinger van de linkerhand. Anders krijg je meteen dat vreselijke gerammel en gekletter dat je soms wel bij die bottleneckgasten hoort.
    Ik mis bij jou gitaar dat gaatje om bij de instelschroef te kunnen. Gek eigenlijk, want die kun je alleen maar goed instellen bij een compleet gemonteerde gitaar


    + De sleufjes in de brug zijn niet te diep ingevijld.

    + Door de wat hogere actie is ie ook als lapsteel te gebruiken met een massieve stalen “Bar” slide. Dan kan je uiteraard ook boven de 12e positie komen. Zit er dan ook een pick up in? Want een lapsteel is een elektrisch instrument...

    Ik heb hem besteld met het idee van, als het echt niks is dan stuur ik hem terug. En anders, aan de slag om er wat van te maken. Wat blijkt. Hij speelt gewoon goed zo uit de doos! Op stemming brengen en spelen maar. De minpuntjes, weinig hoog en korte sustain, is de aard van het beestje. Ik heb een opname gemaakt. Hij klinkt echt als een 78 toerenplaat uit de “dirty thirties”!
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    OK bedankt voor je input. Maar dit is dus een ROUNDneck resonator gitaar met een Biscuit brug dus zonder stelschroef. Ik zie dat jij een squareneck hebt. En die bespeel je als een lapsteel. Duim- en vingerplectra zit ik idd aan te denken. Ik heb een messing slide waar ik tevreden over ben. Het is weer een nieuwe pot met wurmen. Voor het geld vind ik hem echt heel goed.

  5. #5

    Standaard

    Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik vind de opname best goed klinken maar ik mis ook een beetje hoog. Hij mag wel wat meer snerpen, zeg maar. Zeker weten dat het niet de opname is?

    En RB-1, ik moest een beetje gniffelen toen ik zag dat je iemands review aangrijpt om hem even bij te praten over hoe het écht hoort Best wel ehh, brutaal? Maar wel zeer nuttige info!
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB Bekijk bericht
    En RB-1, ik moest een beetje gniffelen toen ik zag dat je iemands review aangrijpt om hem even bij te praten over hoe het écht hoort Best wel ehh, brutaal? Maar wel zeer nuttige info!
    Uhh... Ik lees het net ook.
    Andere vormen van resonatorgitaren dan een squareneck dobro gaan mijn voorstellingsvermogen klaarblijkelijk te boven.
    Van biscuitbridges heb ik helemaal geen kaas(koekjes) gegeten, dus mijn advies over de stelschroef slaat in dit geval nergens op.
    Ik vind wel dat gitaren met zo'n omgekeerde cone een beetje respons missen. Maar dat vind ik al gauw, vergeleken met mijn 'banjo-killer'
    Te vaak wordt mij verweten dat ik 'vast een versterker in dat ding heb zitten' en dan richt ik hem nog niet eens rechtstreeks op de luisteraar.....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #7

    Standaard

    Ik weet betrekkelijk weinig van dit onderwerp. Als ik (zeker 's zomers) mijn cone omkeer, ligt mijn ijsje op straat. Dus dat doe ik maar niet.

    Ik weet niet of ik hoog mis. In het CD tijdperk moet alles met brille en dat vind ik lang niet altijd prettig.

    Het is meer de vraag of het je kopje thee is, denk ik.
    En die van mij is het zeker. Ik heb m schaamteloos drie keer achter elkaar gedraaid.
    Zeg ik iets heel idioots als ik stel dat ik het een heerlijk geruststellend geluid vind? Ik probeer het Engelse soothing te vertalen. voor het geval dat je denkt dat het tijd is voor mijn pilletje.

    Of het jouw smaak is en of je je kunstjes erop kwijt kunt is aan jou natuurlijk. Maar ik vind hem zeker het overwegen waard.
    Fijn ding!

    En die G stemming van RB zou ik zeker proberen als je hem nog niet kent. Kom je op HawaI ook vaak tegen.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Het is natuurlijk ook een houten body reso, geen metalen. En hij is nagelnieuw, moet natuurlijk nog worden ingespeeld.

    Anyway: Photeaux!






  9. #9

    Standaard

    Ja, mijn baby zou het wel zijn. Mooi geluid, heel fraai uiterlijk.
    Ik heb wel wat met parlors.
    Het akelige met dit soort posten is, het brengt je op gedachten.

    Je wordt bedankt!
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 maart 2011
    Locatie
    ameland
    Berichten
    155

    Standaard

    mooi ding hoor, ik heb ook een gitaar van recording king. Goed spul vind ik, mooi afgewerkt.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top