Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 14 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 140
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Fits like a glove:



    Verder heb ik de nekbalk ook al verzaagd. Ik moet de stukken van de body nog vlakken zodat ik een mooie strakke lijmnaad heb. Heeft hier nog iemand tips voor?

    Verder: Op hoeveel zou een DC junior body moeten uitkomen als ik het totale gewicht van de gitaar onder de 3.6kg wil houden?

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Over die body kan ik je niet helpen (buiten dan zeggen: "wees een man en zeur niet om het gewicht"), maar zou je die hoekjes & randjes niet verstevigen? Multiplex & water is ook niet echt een goede combinatie, dus ik zou alle randen met aluminium profielen beslagen.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Fits like a glove:



    Verder heb ik de nekbalk ook al verzaagd. Ik moet de stukken van de body nog vlakken zodat ik een mooie strakke lijmnaad heb. Heeft hier nog iemand tips voor?

    Verder: Op hoeveel zou een DC junior body moeten uitkomen als ik het totale gewicht van de gitaar onder de 3.6kg wil houden?
    Je zou op warmoth kunnen kijken naar het gemiddelde gewicht van halzen en bodies van een junior DC en dan grofweg de factor kunnen uitrekenen van hals VS body. Daarna op basis van jouw, 45 mm dikke body uitrekenen hoeveel ervanaf moet. Ik heb zelf 2 SC's en een DC en die komen totaal niet in de buurt van 3.6 kilo.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Fits like a glove:

    Hmmm... lekkere Vox! 😍

    Een beetje laat, maar ik had het karretje aan de binnenkant voorzien van een 'hard foam' laagje. Het zou zonde zijn als je je mooie vox zou beschadigen.
    Kris

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Over die body kan ik je niet helpen (buiten dan zeggen: "wees een man en zeur niet om het gewicht"), maar zou je die hoekjes & randjes niet verstevigen? Multiplex & water is ook niet echt een goede combinatie, dus ik zou alle randen met aluminium profielen beslagen.
    Ben niet van plan om met mijn amp in de regen rond te rijden, dus echt nat zal het nooit worden. Daarnaast kan betonplex wel wat hebben. Is btw geschroefd en gelijmd dus kan tegen een stootje.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Je zou op warmoth kunnen kijken naar het gemiddelde gewicht van halzen en bodies van een junior DC en dan grofweg de factor kunnen uitrekenen van hals VS body. Daarna op basis van jouw, 45 mm dikke body uitrekenen hoeveel ervanaf moet. Ik heb zelf 2 SC's en een DC en die komen totaal niet in de buurt van 3.6 kilo.
    Enig idee wat die wegen? Ik heb ooit een SG junior vast gehad die volgens mij onder de 3kg zat en das toch wel heel fijn bij zo'n gooi- en smijtplank als een junior. Vandaar dat ik hem ook graag aan de lichte kant wil hebben.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Hmmm... lekkere Vox! ��

    Een beetje laat, maar ik had het karretje aan de binnenkant voorzien van een 'hard foam' laagje. Het zou zonde zijn als je je mooie vox zou beschadigen.
    Amp past precies en kan in het karretje ook niet schuiven omdat ik de pootjes net heb verzonken. Versterker staat dus vast in het karretje. Niet te lomp in en uit heisen helpt ook. Daarnaast ben ik ook niet op microniveau bezig om elk krasje te voorkomen. Het moet vooral werken, hoe het eruit ziet is punt nr 2.

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ik ben ondertussen ook met de nek begonnen. Eerste uitdaging, de hoek van de headstock. Ik zou hiervoor graag een scarfjoint gebruiken, puur vanwege de stevigheid en het mindere verlies dat je dan hebt.

    Hoe zagen jullie de balk in de juiste hoek? Verstekbak in elkaar geknutseld en met de hand? Of hoe lossen jullie dat op?

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Ik heb het deze week nog als volgt gedaan.
    1) handmatig zagen onder 14°
    2) delen op elkaar klemmen
    3) met de schaaf gelijk schaven
    4) raster trekken met potlood en met een groot schuurblok schuren en tegelijk controleren dat het raster overal weg is. Dan heb je een perfect vlak.

    Voor het lijmen klem ik eerst alles droog en boor dan 3 gaten waar ik nagels door prik, anders verloopt alles tijdens het lijmen.






    Grtz


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Mooi werk. Net op YouTube ook een paar videos gekeken en aangezien ik een tafelzaag (is dat een correct nederlands woord?) ter mijner beschikking heb ga ik het daarmee doen. Was alleen even zoeken hoe ik de hoek consistent houdt tijdens het zagen maar daar heb ik inmiddels ook een oplossing voor in de vorm van een jig.

    Heel simpel eigenlijk. Een haakse plaat MDF die je tegen de geleider van de tafelzaag laat lopen. Daarop een haaks plankje in de juiste hoek (14° in dit geval) waar de nekbalk tegenaan rust en dan kan ik hem zo door de zaag heenduwen.

    https://youtu.be/PrFbVYtH0qo?t=228

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Gisteren weer een middagje verder gewerkt.

    Eerst de body vlak geschaafd en vervolgens op dikte gevlakt (44mm). Daarna de 2 delen verlijmd.


    Vervolgens een jig gemaakt om de scarfjoint van de nek in een hoek te kunnen zagen.


    Tot slot ook nog een lijm-setup gemaakt om ervoor te zorgen dat de 2 delen van de nek niet gaan lopen tijdens het klemmen.


    Volgende stappen zullen het uitzagen van de body worden en de nek op dikte brengen.

    Uitzagen body: Doen jullie dat met de figuurzaag? Hier staat ook een lintzaag maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Is dat makkelijker?

    Nek op dikte brengen: idemdito figuur- of lintzaag? Headstock best met de bovenfrees op dikte brengen, niet?

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als er ruimte genoeg is om de body op rond te draaien: lintzaag all the way. Een figuurzaag is niet gegarandeerd haaks, en durft in de bochten wel eens krom te gaan (waardoor de achterkant oftewel breder dan wel smaller is dan de voorkant), met een lintzaag heb je dat probleem niet echt.

    Nek: idem: lintzaag.

    Het ziet er een indrukwekkend ding uit, maar het wijst zichzelf uit. Zaagt IMHO VEEL gemakkelijker dan een wipzaag. Gewoon 1 à 2mm buiten de lijntjes blijven.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top