Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 14 EersteEerste ... 311121314 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 140
  1. #121
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    En we hebben een gitaar!



    De nek zit er in! Net al eens 2 touwtjes over de E's gespannen en het zit allemaal recht

    Nu de bruggaten nog boren en ik kan beginnen lakken.

    Brugposts zijn 11,2 mm. Ik heb enkel een boor van 10 liggen en heb het daarmee geprobeerd in een reststukje mahonie, maar naar mijn gevoel is dat veel te geforceerd en krijg je er de posts nooit meer uit. Een boor van 11 in de kolomboor zou net goed moeten zijn. Morgen maar langs de brico gaan en dan zondag verder doen.

    edit: Zoals ze er nu bij ligt zit ze op 3292 g. Dus totaal gewicht zal rond de 3,6 uitkomen. Niet heel licht voor een junior, maar ok voor mij. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze gaat klinken!

  2. #122
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard



    Bruggaten geboord en de gitaar is ondertussen ook al gefilled. Deze week verder met stainen en aflakken en dan kan het laatste werk beginnen. Alles monteren!

  3. #123

    Standaard

    Is zo'n Junior DC niet een beetje de voorvader van de SG, of zie ik dat verkeerd?

    Je lijkt me daar over een niet onaardige werkplaats te beschikken!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #124
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    10 mm en dan een Dremel schuurdrum heb ik weleens gedaan. Werkt ook wel, heb nu een 11mm voor, dat werkt beter.
    147-c Guitars

  5. #125
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Is zo'n Junior DC niet een beetje de voorvader van de SG, of zie ik dat verkeerd?

    Je lijkt me daar over een niet onaardige werkplaats te beschikken!

    Tee.
    Kan wel kloppen. Tenminste, als je kijkt naar de jaartallen waarin de gitaren destijds gereleased werden.
    Werkplaats is van de pa van m'n vriendin, die zich in zijn vrije tijd wat bezig houdt met het fabriceren van meubeltjes etc. Heb daardoor enkel nog een bovenfrees en wat specifieke gitaarbouwdingen moeten kopen zoals fretzaag en -vijlen, al de rest was reeds voorhanden! Wel handig bij een eerste bouw

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    10 mm en dan een Dremel schuurdrum heb ik weleens gedaan. Werkt ook wel, heb nu een 11mm voor, dat werkt beter.
    Had inderdaad ook gegaan, maar een boor van 11 was zo gehaald. Dat was de makkelijkste oplossing.

  6. #126
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Nog een vraagje trouwens. De gitaar is nu gefilled en opgeschuurd (tot korrel 320). Volgende stap wordt stainen en vervolgens blank lakken. Maar vooraleer ik begin te stainen zou de gitaar toch stofvrij moeten zijn. Dan zou je denken, even met een vochtige doek erover en weg stof, maar door de filler (op waterbasis) durf ik dat niet uit schrik dat deze terug oplost.

    Is dat gegrond? En zoja, hoe doen jullie dat dan? Wasbenzine?

  7. #127
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je gaat dat ding niet met een hogedrukreiniger te lijf hé, maar met een lichtvochtige doek. Dan kan dat geen kwaad dat de sealer watergedragen is, de hoeveelheid water op je stofvod is minimaal, en gaat de sealer niet aantasten.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Klopt inderdaad. Hoef ik me dus geen zorgen over te maken, super!

  9. #129
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ok. Uiteindelijk liggen mijn foto's er hier dus ook uit. Wat een gezeik met Photobucket.

    In ieder geval heeft de bouw eventjes stil gelegen. Gisteren wel nog een topkammetje gemaakt van een stuk mergpijp (schoonvader is kok en had nog wat fond te trekken, eventjes een mergpijp aan de kant gehouden, 3 dagen ofzo in zout water laten weken (bloed onttrokken) en vervolgens een half uurtje in de steamer. Krijg je een mooi wit stuk been als resultaat.



    En hier al grofweg op maat gezaagd


    Volgende stap wordt nog een keertje fillen denk ik (zijkant heeft hier en daar nog een open porie) en vervolgens stainen, maar omdat we ook al begonnen zijn met verbouwen in ons huis zal het terug wat langer duren.

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Het lakwerk is begonnen.

    1. Stainen. Hiervoor heb ik (op aanraden van Fred Dons) gekozen voor de Vintage Amber stain van stewmac.




    2. Nadat de stain droog was begonnen met de eerste lagen blanke nitro te spuiten. Heb de spuitbus tijdens het stainen laten opwarmen in een emmer warm water. Vervolgens 2 lagen aangebracht met een tussenpauze van een half uurtje. Dit was het resultaat de dag erna:





    Nu is mijn vraag hoe lang te wachten met het aanbrengen van de volgende lagen? Is 24u genoeg? Was sowieso niet van plan om meer dan 2 lagen per dag (half uurtje wachten tussen iedere laag) te spuiten en pas na 6 lagen begin ik tussen iedere 2 lagen te nat schuren. 2de vraag: Hoeveel lagen zijn er nodig in totaal?
    Laatst gewijzigd door humbucker; 31 juli 2017 om 14:41

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top