Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 14 EersteEerste ... 21011121314 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 140
  1. #111
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ondertussen is er niet meer heel veel gebeurd. Ik heb de toets en kopplate verder opgeschuurd tot korrel 1200. Shiny!

    Body is helemaal klaar op bruggaten en aardingskanaal na. Hier wacht ik mee totdat de nek gelijmd is zodat ik de exacte positie van de brugposts kan aftekenen. Gisteren heb ik de slagplaat en afdekplaat gemaakt uit dit materiaal.

    Vandaag is ook eindelijk m'n fretzaag toegekomen dus ik kan komende week verder met het fretten van de nek. Heeft iemand hiervoor nog tips/best practises?

    Laatste puntje is dan nog het lakwerk. Hiervoor moet ik nog een filler aanschaffen + kleur en blanke lak.

    Toen ik in de autospeciaalzaak was zag ik dat ze daar ook een grote collectie Motip autolakken hadden. Verder niet naar gekeken maar omdat ik dat merk hier wel eens voorbij zie komen is dat misschien ook wel een optie. Is het voor een absolute beginner haalbaar om een mooi resultaat te krijgen met die spuitbusjes? Of kan ik toch beter gaan voor nitro van bij Guitarsupplies? Verder nog pros/cons?

    Zal proberen om nog eens wat foto's te posten. Als ik bezig ben denk ik er nooit aan om foto's te nemen... Waarvoor mijn excuses

  2. #112
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zolang de spuitkop van de bus maar goed is, kun je met iedere bus in principe proper spuiten. Zelf heb ik een paar goede spuitknoppen los gekocht (in een verfwinkel), en die "transplanteer" ik dan van spuitbus op spuitbus. Motip autolak werkt goed genoeg voor gitaren hoor, maar toen ik 1x de spuitbussen van guitarsupplies gebruikt heb, wil ik niets anders meer. Spuit gemakkelijk & proper, en laat zich (voor nitro) snel & gemakkelijk polijsten.

    Onafhankelijk van welke spuitbus je gebruikt: "goed begonnen is half gewonnen", dus zie gewoon dat je te spuiten oppervlak terdege voorzien is van poriënvuller, en dat die perfect vlak geschuurd is met een fijne korrel, zodat je geen "krasjes" meer ziet. Primer spuiten is geen overbodige luxe, maar werkt vanzelfsprekend alleen maar met een dekkende lak.

    Een ding dat ik doe als ik spuitwerk doe is dat ik mijn te spuiten oppervlak horizontaal heb. Hierdoor kan ik de lak iets dikker aanbrengen, waardoor deze mooi uitvloeit, en ik op het einde van de rit veel minder schuurwerk heb om de orange-peel weg te krijgen. Hiervoor schroef ik een buis in L-vorm in de pickup cavity (uiteinde platgeslagen), en steek ik die buis in een andere buis, zodat die vrij rond zijn as kan ronddraaien. De buis verticaal is perfect voor de achterzijde te lakken, de buis horizontaal is perfect voor de zijkanten. De voorkant spuit ik dan met de gitaar opgehangen aan die L-vormige buis.


    (rechte buis, voor instrumenten met een neck-pocket).


    (haakse hoek)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #113
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik zet mijn bussen altijd even in de gootsteen in een laag warm water. Let erop dat je de bus wel even afdroogd. Een keer meegemaakt dat er een druppel water, schuin, op de lak viel. Dat wil je niet hebben. Ik spuit ook altijd horizontaal. Meestal buiten net na een regenbui.
    147-c Guitars

  4. #114
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Dank! Goede tips! Ik wil de lak zo houden dat de nerf zichtbaar blijft. Geen grondlaag dus.

    Is het mogelijk om de nerf nog meer te accentueren met de filler? Of hoe wordt dit typisch gedaan?

  5. #115
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Bij een butterscotch Telecaster (ash body) wordt er nog wel eens eerst zwart gebeitst, en dan snel de beits eraf vegen. Dan blijft het zwarte alleen in de nerven hangen. Dan sealen & aflakken zoals normaal.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #116
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ok! Enig idee hoe dat bij de achterkant van bijv een goldtop gedaan wordt (body is mahonie, vandaar)? Zelfde manier? Beits, afvegen, filler, lak?

  7. #117
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als ik me niet vergis, is dat met een reeds gekleurde poriënvuller.

    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #118
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Nadat maandag eindelijk de fretzaag binnen was gekomen die ik, samen met nog wat andere spulletjes had besteld bij Crimson Guitars, ben ik gisteren begonnen aan m'n allereerste fretjob ooit.

    Ik had een voorgezaagde toets gekocht, maar na het opschuren daarvan bleken de slots net niet diep genoeg meer te zijn. Hiervoor had ik dus een zaag nodig om deze verder in te zagen.

    Vervolgens het fretdraad (medium jumbo) dat ik al gekocht had op maat geknipt en begonnen met hameren. Heb de frets er van het midden uit naar de kant ingehamerd zodat er bij een eventuele herfret zo min mogelijk kans op tear-out is.


    (zie obligatoire fret-houdertje in de achtergrond )

    Alle fretjes er in:


    Alles bijgetrimt:


    En vervolgens met een vijl de frets flush gevijld met de toets.


    Daarna met een driehoeksvijltje (dat ook bij Crimson vandaan komt) de bevel aan de fretuiteindes gevijld (hoek van 45°).

    Tot slot gisteren nog snel gecheckt met een fret rocker hoe vlak de frets nu al zijn, en dat valt me super goed mee. Hier en daar wel nog een fretje dat net ietsje hoger is dan de rest, dus een keertje vlakken is wel nodig. Dit wil ik doen met een straight edge en schuurpapier. Welke korrel kan ik daarvoor het best gebruiken?

  9. #119
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Vanavond aan de gang met vlakken (korrel 240 - dank Tabula). Daarna kan ik de nek aan de body lijmen.

    Ook al over en weer gePM-t met Fred Dons (nogmaals dank daarvoor Fred) en tot het besluit gekomen om de body te stainen en vervolgens blank af te lakken. Hiervoor dus ook al een bestelling gedaan bij Stewmac die, als het goed is, in de loop van volgende week moet aankomen.

    Ohja, slagplaat en controlplate zijn ook klaar. Het eind van de tunnel begint in zicht te komen. Moet ook wel, want er ligt ondertussen een huis te wachten op een verbouwing

  10. #120
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Fretjes gevlakt en opgeschuurd tot korrel 1200:





    Vervolgens ook nog een inputplaatje gefabriceerd van een stukje tortoiseshell.



    Tot slot gisteren ook nog de frets gepolijst en de nek in de body gelijmd. Laatste wat er nu nog moet gebeuren is de nek vlakschuren met de body, de bruggaten boren en het aardingskanaaltje naar de onderste brugpost boren. En dan nog het lakwerk.

    Filler en stain zijn reeds onderweg. Blanke lak moet ik nog bestellen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top