Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 14 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 140
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Heb je toevallig een fotootje van die jig Tabula?
    Nee, helaas, maar het zijn twee balkjes, in de lengte naast de hals, met twee latten dwars erop als bruggetje voor de bovenfrees. De hals klem je, met de toets naar beneden, met een stukje hout, fineertje, iets aan vulmateriaal onder een hoek op je werkblad. Nu kan je zwevend de frees bewegen in de juiste hoek.

    Beetje het idee van een "vlakbak" zoals die hier op het forum zwerft.

    Dikke complimenten. Ik vergeet steeds dat dit om een eerste bouw gaat. Ziet er subliem uit.
    147-c Guitars

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Bedankt. Zitten wel wat foutjes in hoor, maar als je niet weet waar kijken kan je best lang zoeken denk ik .
    Ik ben in ieder geval volop aan het leren!

    Idee wat jij aanhaalt is duidelijk. Ik was zelf net nog aan het denken om het niet horizontaal te doen, maar verticaal.
    Soort kolom maken waar de bovenfrees aan de bovenkant op rust. Dan een lat in het midden waar je de hals met fretbord tegenaan klemt en die je bovenaan met een sharnier vastzet.

    Vervolgens kun je de lat met hals dan onderaan naar je toe trekken (door het scharnier) waardoor er bovenaan een hoek ontstaat tov het bovenste vlak waar de bovenfrees op rust.

    De frees zou dan wel enkel in de horizontale richting mogen bewegen en zou waarschijnlijk wel erg lang worden. Dus ik denk dat jouw manier net iets handiger is inderdaad!

    Straks eens uitdenken hoe ik daar een mooie jig van kan maken!

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Gisterenavond een jig in elkaar geknutseld waarmee ik dus de hiel op een fatsoenlijke manier onder een hoek kan frezen. Dank aan Tabula voor de inspiratie!

    De jig is eigenlijk heel erg eenvoudig. Een basisplank met daarop een plank die dmv een scharnier een hoek maakt tov de frees die op een platform staat aan de achterkant.

    Zonder "dak"


    Proefopstelling met "dak"


    Eerste probeersel:

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ja, exact zoiets bedoelde ik. Met die scharnier is helemaal mooi!

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    De halstenon is ondertussen met behulp van bovenstaande jig in een hoek gefreesd. De jig heb ik wel nog aangepast omdat ik op deze manier de hals niet kon klemmen op de plank. Ik heb in de bodemplank dus nog een rechthoek uitgezaagd zodat ik de hals met lijmklemmen op de lat kan vastklemmen. So far so good.

    Waar ik echter niet bij na had gedacht is dat ik de achterkant van de tenon nu ook haaks moest krijgen tov het ondervlak (dat in een hoek staat) omdat je anders wel een erg grote gapende opening krijgt aan de bovenkant van de joint. Om dit op te lossen heb ik ook de jig van hierboven gebruikt. In plaats van de hals op de lat te klemmen, heb ik de hals omgedraaid en het pas gefreesde oppervlak tegen de bovenkant van de jig aangetrokken. Hierdoor kon ik met de frees een mooi haaks freesvlak krijgen.

    Hierbij kwam ik er echter achter dat ik de hiel wel erg krap geshaped had en omdat er toch nog wel een 1.5 a 2 mm vanaf moest valt deze dus voor een klein stukje in de tenon. Bummer, maar dat is ook weer iets om in het achterhoofd te houden bij een volgende bouw.

    Ik ben momenteel nog aan het wachten op wat materiaal vanuit Engeland dat ik nodig heb bij de volgende stap - fretten van de nek.
    Aan de body moeten nog enkel de bruggaten geboord worden en een aardingskanaal. Daarna nog opschuren en dan is die klaar.

    Zal vanavond nog eens wat foto's trekken van de staat tot nu toe.

    Verder, wat voor soort grainfiller moet ik gebruiken om hetzelfde effect te bekomen als Gibson doet met de backs van hun goldtops? Ik ga de gitaar volledig lakken in een seethrough koperachtige kleur, maar ik zou graag de grain van het mahonie wel wat meer laten poppen.

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ja, neckjoint kan een bitch zijn. Een strat of tele is simpel. Je hebt al een iets lastigere gekozen.
    Zelf vind ik het ene van de leukste klusjes, zeker de complexere joints.
    147-c Guitars

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Gisteren body, nek en toets al opgeschuurd tot korrel 320. Ik denk dat daarbij de toets nog wel wat gladder mag? Tot welke korrel schuren jullie een ebben toets normaal gezien? En waar koop je zulk fijn schuurpapier? Hier in de buurt vind ik niks fijner dan 320.

    Ik ben er achtergekomen dat de voorgezaagde toets niet diep genoeg is ingezaagd waardoor de frets dus ook niet passen. Ik heb dus ook maar een fretzaag bestelt, tesamen met nog een aantal vijlen en een straight edge om het fretklusje tot een goed einde te brengen. Van zodra alles binnen is kan ik de hals fretten en vervolgens lijmen in de body. Morgenavond eerst maar eens de bruggaten boren en dan is de body klaar.

    Heeft iemand nog een idee ivm grain fillers?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Verder, wat voor soort grainfiller moet ik gebruiken om hetzelfde effect te bekomen als Gibson doet met de backs van hun goldtops? Ik ga de gitaar volledig lakken in een seethrough koperachtige kleur, maar ik zou graag de grain van het mahonie wel wat meer laten poppen.

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Automaterialenzaak heeft wel schuurpapier tot korrel 2000
    147-c Guitars

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Alright goeie tip. Ga ik checken!

  10. #110

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top