Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 14 EersteEerste ... 4121314
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 140
  1. #131
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ziet er super uit man!

    ja 24 uur is zeker genoeg. hoeveel lagen: is geen regel voor, hangt vooral af van hoe vlak het hout is en hou strak je de lak erop kan brengen. uiteindelijk doel is dat je bij het natschuren het hele vlak dof kan schuren (dat wil zeggen dat er geen putjes meer in de lak zijn). Sommigen krijgen dat geflikt na enkele lagen, andere pas na 20 lagen (waarbij defacto 15 lagen terug weggeschuurd worden ...)

    succes!

  2. #132

    Standaard

    Iedereen heeft een beetje z'n eigen 'finishing schedule'; ik heb zelf weinig ervaring met spuitbussen (vooral pistool met compressor), maar wat ik normaal doe (of het nou nitro is, waterbasis, of iets anders) is per dag een laag of 4-6 aanbrengen, tussenpozen van 30 minuten a 1 uur (stofdroog), dunne lagen die net nat zijn maar geen lopers hebben. Dat dan 2-3 dagen lang, 12 a 16 hele dunne lagen is wat ik zoek. Als je een mooie, vlakke finish hebt tussentijds niet schuren (niet nat, niet droog, gewoon afblijven), en dan de laatste gewone laag helemaal dof en vlakschuren met hoge korrel wet-or-dry. Dat meestal een weekje of anderhalf na de basislagen, om het goed te laten settelen. Soms nat, soms droog (als je abralon gebruikt, bijv, dan is het water niet nodig. Gaat erom dat je geen build-up van troep hebt op je papier). Tussendoor schuur ik alleen als daar aanleiding voor is (runs, geen mooie finish laag). Gaat er om dat het echt vlak is is blijft, soms willen fillers ook wat krimpen en moet je nog een paar lagen doen.

    Aan het einde een enkele hele fijne mist coat over de krasjes heen, en 4 weken uit laten harden, en dan direct buffen / polijsten.

  3. #133
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ik spuit 3 a 4 lagen per dag en dan tot 15 a 20 hele dunne lagen.

    geen handtekening.
    147-c Guitars

  4. #134
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik gebruik rustins plastic coat als filler en schuur dat tot het helemaal glad is en tot het hout terug. Werkt voor mij beter en sneller als epoxy en zakt ook niet meer in). Dan zon 10 dunne lagen lak.

  5. #135
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Duidelijk. Thanks! Rest nog de vraag welke korrel voor het schuren tussen de lagen?

  6. #136
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Na 3 dagen zitten de eerste 6 lagen erop. Fred had me aangeraden om vanaf dan te beginnen schuren tussen de lagen door. Welke korrel pak ik daarvoor? 400?

  7. #137
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ondertussen volop bezig met aflakken. Maar ik zit met het feit dat de lak op sommige plekken wit uitslaat tijdens het drogen. Als ik tussen de lagen schuur is het weer weg, maar vervolgens verschijnt het terug bij het lakken van de volgende laag.

    Wat zou dit kunnen zijn?

    Ik lak in de garage met de poort open, de gitaar blijft daar ook hangen. Is dat misschien te vochtig? Vreemd is dat het ook precies verschijnt waar de potmeter cavity zit. Kan je mooi aan de voorkant ziet hoe de cavity is gefreesd. Echt bizar. Iemand een idee?

  8. #138
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ondertussen volop bezig met aflakken. Maar ik zit met het feit dat de lak op sommige plekken wit uitslaat tijdens het drogen. Als ik tussen de lagen schuur is het weer weg, maar vervolgens verschijnt het terug bij het lakken van de volgende laag.

    Wat zou dit kunnen zijn?

    Ik lak in de garage met de poort open, de gitaar blijft daar ook hangen. Is dat misschien te vochtig? Vreemd is dat het ook precies verschijnt waar de potmeter cavity zit. Kan je mooi aan de voorkant ziet hoe de cavity is gefreesd. Echt bizar. Iemand een idee?

  9. #139
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik zou de gitaar direct na het lakken binnen hangen, alle stank ten spijt, of wat dieper in de garage met de poort nog open. witte plek: sounds like vocht, maar zelf nog niet gehad, fred to the rescue.

  10. #140

    Standaard

    Klinkt als vocht inderdaad, ik heb het ook gehad bij mijn zelfbouwer. Toen opgelost door een hele licht laag lak er overheen te spuiten in een goed verwarmde garage (oplosmiddel smelt de lak weer open, vocht kan eruit). Verder inderdaad wat barno zegt: houd de gitaar droog en warm. In huis hangen zou ik alleen echt niet doen, de oplosmiddelen in je lak (waarschijnlijk voor het grootste deel tolueen) zijn echt heel ongezond.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top