Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Zoon' s Explorer

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    25 september 2013
    Locatie
    Sint-Niklaas - Belgie
    Berichten
    71

    Standaard Zoon' s Explorer

    Dan zit je met je vierjarige zoon in de auto aan het luisteren naar een rustig metal deuntje van Arch Enemy, kijk je in de achteruitkijkspiegel en zie je je zoon goedkeurend meeknikken op het ritme van de muziek...een glimlach verschijnt op mijn gezicht en ik steek mijn devilhorns in de lucht. Zoonlief doet hetzelfde en zegt....coole muziek papa....

    Trotser kon ik op dat moment niet worden....

    Tijdens de bouw van mijn progcaster vraagt hij mij dikwijls wanneer hij een gitaar krijgt, want hij wil ook muziek maken net als papa... Wat doe je dan? Uiteraard begin je de bouw van zoon's eerste gitaar te plannen...

    We schuimen het internet af en als er een foto passeert van James met zijn Ken Lawrence explorer voor een achtergrond van pyrotechnics zegt zoon plots....wat een coole gitaar papa... Dus het wordt een explorer...mijn zoon heeft een geweldige smaak in gitaren

    Op naar de ontwerpfase....
    Het zal een verkleinde explorer worden met een scale van 550 mm, 1 enkele bridge pick-up en een volume...gewoon een scheurbeest eigenlijk...
    Verder zal ik onderdelen gebruiken die ik nog heb liggen, een zwarte vaste telecasterbrug, een tusq nut, zwarte gotoh tuners....

    [IMG][/IMG]

    Uiteraard ligt mijn prioriteit nu even bij de progcaster maar ik begin al aan de voorbereidingen... Mallen maken...

    Groeten,

    Ef.

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    25 september 2013
    Locatie
    Sint-Niklaas - Belgie
    Berichten
    71

    Standaard

    Net mijn onderdelen koffer binnenstebuiten gehaald.... en het lijkt erop dat ik wat betreft hardware alles in huis heb om de gitaar te bouwen... enigste probleem is de dual trussrod die veel te lang is... het zal een uitdaging zijn om die netjes in te korten...

    Verder ben ik me ervan bewust dat dit geen high end super deluxe gitaar moet worden... ik wil het wel allemaal netjes en degelijk afwerken zonder de geldbuidel veel lichter te maken...

    Wat betreft hout.... ik heb nog enkele mooie stukken Sipo liggen maar ik vind het persoonlijk een beetje zonde om deze hiervoor gebruiken...

    Dus zijn er mensen met voorstellen / ervaringen met "goedkope" / degelijke houtsoorten?

    Ef.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stone Bekijk bericht
    Net mijn onderdelen koffer binnenstebuiten gehaald.... en het lijkt erop dat ik wat betreft hardware alles in huis heb om de gitaar te bouwen... enigste probleem is de dual trussrod die veel te lang is... het zal een uitdaging zijn om die netjes in te korten...

    Verder ben ik me ervan bewust dat dit geen high end super deluxe gitaar moet worden... ik wil het wel allemaal netjes en degelijk afwerken zonder de geldbuidel veel lichter te maken...

    Wat betreft hout.... ik heb nog enkele mooie stukken Sipo liggen maar ik vind het persoonlijk een beetje zonde om deze hiervoor gebruiken...

    Dus zijn er mensen met voorstellen / ervaringen met "goedkope" / degelijke houtsoorten?

    Ef.
    ik heb ooit een gitaar gemaakt van een oude grenen bedplank (zijkant) en een top van massief eiken



    wordt hij ook niet te zwaar van

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    mss geen valabel argument,
    maar als je je mensuur iets korter maakt, in de regionen van 500 mm,
    dan zit je een kwart boven een "gewone" gitaar, en kan je ze ook standaard besnaren.
    F.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht


    Ben benieuwd naar het verhaal, of gewoon toeval?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    niet echt een bijzonder verhaal dan wel dat ik Barno zijn model(len) gewoon geweldig vind. heb hem toen toestemming gevraagd of ik deze mini de vorm van zijn gitaar mocht geven. was mijn eerste 'build your own guitar body' project. eiken was trouwens massief eiken parket.
    de lawrence l500 is er inmiddels uit en ik heb nog een mooie minihumbucker liggen met dichte chromen kap. omdat de frets echt helemaal bagger zijn is hij meer voor slide bedoelt.
    trouwens als je de topics van aaronstonebeat opzoekt, die maakte een aantal met inlandse houtsoorten
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ebeat-Les-Beat

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Zouden een paar plankjes mahonie bij de houthandel nou zo duur zijn? Ik betaalde voor een geschaafde balk bij de lokale houthandel van 1.80 x 25 x 5 ongeveer 30 euro. Voor essen zelfs nog minder. Daar ga je toch niet moeilijk voor lopen doen?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    niet echt een bijzonder verhaal dan wel dat ik Barno zijn model(len) gewoon geweldig vind. heb hem toen toestemming gevraagd of ik deze mini de vorm van zijn gitaar mocht geven.
    Hey leuk, en heel joviaal van Barno. Ik vind ze ook geweldig en als ik er ooit het geld voor heb dan wist ik het wel.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Zouden een paar plankjes mahonie bij de houthandel nou zo duur zijn? Ik betaalde voor een geschaafde balk bij de lokale houthandel van 1.80 x 25 x 5 ongeveer 30 euro. Voor essen zelfs nog minder. Daar ga je toch niet moeilijk voor lopen doen?
    ik weet niet of een zware houtsoort voor een 4 jarige wel zo geschikt is ;-) of je zou er flinke stukken uit moeten frezen (chambers?) andere uitweg tegen gewicht zou kunnen zijn een massonite versie van de explorer.
    adres voor hout kan ook een trappenfabriek zijn, daar heb ik voor een project toen ook een paar stukken mahonie gehaald

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Sinds wanneer is mahonie eigenlijk zwaarder dan andere gebruikelijke houtsoorten? Linde (basswood) zou wel een optie zijn als gewicht een punt is. Kost nog minder ook en ideaal voor een scheurplank. Alleen wat kwetsbaarder mi.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top