Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 45
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Is het geen idee om met modellers (guitar rig, Amplitube, Bias, etc) te onderzoeken welke speaker (simulatie) je lekker vindt klinken (klank/karakter), en die te bestellen en te testen, en als dat in real life met je eigen amp dan toch tegenvalt, die speaker als vertrekpunt te gebruiken voor een volgende speaker? B.v speaker met hetzelfde karakter met meer bass, of meer hoog, of meer crunch, etc, voor de finetuning in jouw setup. Scheelt misschien eens hoop koop- en testwerk, wat wel heel leuk is natuurlijk.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Is het geen idee om met modellers (guitar rig, Amplitube, Bias, etc) te onderzoeken welke speaker (simulatie) je lekker vindt klinken (klank/karakter), en die te bestellen en te testen, en als dat in real life met je eigen amp dan toch tegenvalt, die speaker als vertrekpunt te gebruiken voor een volgende speaker? B.v speaker met hetzelfde karakter met meer bass, of meer hoog, of meer crunch, etc, voor de finetuning in jouw setup. Scheelt misschien eens hoop koop- en testwerk, wat wel heel leuk is natuurlijk.
    Ik doe niet / ben niet van de modelling. In grote lijnen weet ik wel wat wel of niet zou moeten werken. Het punt is dat je pas echt een beeld van de speaker krijgt als ik je 'm in de realiteit zelf hoort en zelf bespeelt. Op het internet is wel heel veel informatie te vinden, dus dat helpt wel.

    http://solodallas.com/celestion-loud...ies-and-beyond

    https://www.youtube.com/watch?v=M6IhLfVs6Qg

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Het vergelijken met de spullen naast elkaar is ook een punt. Dat lukt je niet als je de spullen koopt en doorverkoopt voor de volgende set.
    Juist het inpluggen ,verpluggen en terugpluggen met de spullen naast elkaar geven een goed beeld van de speakers ten opzichte van elkaar

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja, inderdaad, daar heb je gelijk in.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ergens kunnen testen waar heel veel verschillende kasten met verschillende speakers (en versterkers) staan zou inderdaad eigenlijk wel het makkelijkst zijn.
    Ik denk dan: dagje Music Store Keulen.
    Leuk!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Eigenlijk wil je in (heel) veel varianten uiteindelijk 'patronen' gaan herkennen, om daar dan 'iets'
    (onderbouwt) over te kunnen zeggen, bij voorkeur ook over de mogelijke verschillende combinaties
    van die varianten... Nobel streven, maar iets wat met dagje(s) muziekwinkel echt niet gaat lukken.
    Hooguit vindt je jouw ideale cabinet, ook niet onbelangrijk!, maar daar ging het volgens mij niet om.
    (Je weet dan nog steeds niet 'waarom' een specifieke cabinet/speaker combinatie zo lekker klinkt...)

    Bij een vergelijkingsonderzoek wil je zoveel mogelijk variabelen uitsluiten. Dus je gebruikt steeds
    dezelfde versterker met dezelfde settings, in dezelfde ruimte op dezelfde plek, met dezelfde gitaar...
    Bovendien herhaal je de verschillende stappen in je onderzoek meerdere malen om te kijken of
    je resultaten overeenkomen, of iig er in een reeks een significante voorkeur ontstaat.

    Stel je neemt, een rechte-, een slanted- en open back cabinet, uiteraard van dezelfde afmetingen,
    en hierin hang je steeds dezelfde set speakers. Beter zou natuurlijk zijn als je dergelijke cabinets
    van tevoren al helemaal prepareert, waardoor je on-the-fly kunt switchen, maar dat word wel een
    erg dure klus. Als je nu over een langere periode de 3 cabinets vergelijkt, ga je klankmatig 'iets' van
    een patroon herkennen die je dus (deels) kunt toeschrijven aan het model van het cabinet.

    Vervolgens doe je hetzelfde met een set (bij voorkeur) totaal ander type speakers. Uiteraard krijg je
    dan speaker specifieke verschillen, die je trouwens ook in kaart wil brengen!, maar ga je met een beetje
    geluk ook de eerdere cabinet specifieke verschillen weer herkennen.

    Door steeds de speaker/cabinet combinaties met elkaar te vergelijken, onder (exact) dezelfde omstandigheden, kun je iig 'iets' over de klankeigenschappen van zo'n combinatie zeggen.
    Belangrijk daarbij is dat het altijd jouw perceptie betreft, waarbij iemand anders mogelijk tot totaal andere resultaten zal komen...

    Voor een echt degelijk onderzoek naar de (meetbare!) eigenschappen van de verschillende cabinet
    en speaker combinaties, moet je denk ik toch bij het TNO zijn... Aan de andere kant, het zou me niks verbazen als er naar dit soort klankeigenschappen al flink onderzoek gedaan is, misschien wel gewoon beschikbaar op 't net?
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 20 september 2016 om 10:23

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik denk dat ik met een paar maanden wat verschillende dingen aanschaffen en in een oefenruimte proberen al een heel eind kan komen. Het hoeft geen wetenschappelijk experiment te worden. Het gaat me meer om het volgende: ik weet hoe (bijvoorbeeld) een Marshall klinkt en hoe een Hiwatt klinkt. Ik weet hoe een Fender Twin klinkt en ik weet hoe een Tele verschilt van een stratje, of een P 90 gitaar van een Gibson met humbuckers. Allemaal op basis van ervaring opgedaan door de jaren heen. Met speakers heb ik veel minder ervaring (gewoon altijd maar gespeeld over wat er toevallig was). Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de verschillen zijn. Misschien ben ik al een heel eind als ik een keer wat verschillende celestions achter elkaar uitprobeer. Ik lees hier op het forum regelmatig berichten van mensen die allerlei dingen over speakers zeggen (romig, weinig hoog, veel mid, nogal schel etc.) en ik weet er helemaal niks van :-)
    Laatst gewijzigd door NLF; 20 september 2016 om 11:33

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Met speakers heb ik veel minder ervaring (gewoon altijd maar gespeeld over wat er toevallig was). Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de verschillen zijn. Misschien ben ik al een heel eind als ik een keer wat verschillende celestions achter elkaar uitprobeer. Ik lees hier op het forum regelmatig berichten van mensen die allerlei dingen over speakers zeggen (romig, weinig hoog, veel mid, nogal schel etc.) en ik weet er helemaal niks van :-)
    En met jou vele denk ik!, eigenlijk gek als je nagaat wat een impact een andere speaker
    op je totaal geluid heeft. Ook ik heb eigenlijk (te) weinig met verschillende speakers
    geëxperimenteerd om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Net zoals bij elementen is
    het ook zo lastig om een bepaalde eigenschap te 'omschrijven'. Ook hier blijft het enige devies,
    zelf uit proberen en op basis daarvan je mening vormen...

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Dubbelpost denk ik, ik probeer het toch nog een keer...

    Ook al heb je niks met modelling, en dat snap ik, ik vind het zelf ook niks, je kan wel horen hoe een speaker klinkt, als cabinet simulatie. Ik begrijp dat Nebula zo een beetje de bom is wat speaker en cabinet simulaties betreft.

    http://www.ultimatemetal.com/forum/t...ograms.494247/
    http://www.soundonsound.com/reviews/...-nebula-pro-35
    etc.


    Als je de sound van je eigen pre-amp opneemt (door de send van de versterker naar een computer te sturen), en dan deze opname afspeelt met b.v. een Nebula VST cabinet simulatie, dan kom je volgens mij toch wel redelijk dicht bij een echt cabinet testen, wat klank betreft. Niet de beleving en interactie terwijl je speelt, dat niet nee, dat snap ik. En klooien met een computer is ook veel minder tof dan speakers inbouwen, en solderen e.d. En je moet die computer met software en pro geluidskaart en monitors wel hebben staan thuis.

    Maar ik zou zelf zo een onderzoek naar speakers starten als ik al een grove keus gemaakt heb, en niet puur om ervaring op te doen met speakers (wat wel leuk is om te doen, dat snap ik heel goed). Als ik met Bias FX op mijn Ipad klooi, dan weet ik al vrij snel welke speakers ik helemaal niks vindt (vooral heavy metal/high gain klanken, of hele heldere speakers).

    Zijn er hier forum leden die deze aanpak kunnen bevestigen?
    Laatst gewijzigd door raabje; 20 september 2016 om 11:55

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Uhm nee, geheel niet?

    Het gaat om de INTERACTIE tussen verschillende spullen (amp, gitaar en speakers). Dat is niet in parameters op te delen. Persoonlijk denk ik dat met modelling in dit geval (!) niet ver gaat komen. Ik denk dat je prima WEL naar een winkel kan gaan en eens wat gaat uittesten. Je pakt in de winkel een amp die LIJKT op een amp die je thuis hebt. Als je thuis bijvoorbeeld een VOXAC30CC hebt en je gaat in de winkel op een VOXAC30HW spelen, heb je niet opeens met een geheel andere versterker te maken. Corksniffers vinden van wel, ik van niet. Het karakter van een VOX amp blijft bij de meeste modellen intact. Zo ook een Fender twin reverb. Ondanks alle silverface/blackface/red knob versies, het karakter van de Fender twin blijft genoeg hetzelfde om te kunnen gaan vergelijken met andere speakers.

    Ik heb de Celestion V30 in veel cabinets gehoord. Van dunnen 1x12 kastjes tot de Bogner 4x12 kast. In die laatste kast klonk de speaker IMHO zeer goed, in de andere kasten minder. Maar het karakter van de V30 blijft: veel hoog/veel laag/weinig midden/ietwat droog/gearticuleerd geluid. Dat kan een kast niet veranderen.

    In die 29 jaar dat ik nu gitaar speel heb ik het meeste geleerd van luisteren bij vrienden/bekenden thuis (dan heb je ook alle tijd) die verschillende amps en cabs hadden staan, in combinatie met het bezoeken van winkels. Ik nam dan vaak mijn eigen amp mee naar de winkel om daar cabs uit te testen. Ook heb ik veel geleerd van die keer dat ik opnames heb laten maken van mijn band en in de studio diverse cabs heb uitgetest. En: ook regelmatig spullen gekocht en weer verkocht. Goed uitproberen, vooral in een band-situatie. Zo ben ik nog steeds verliefd op het geluid van de oude G12-65 (prachtige compressie en heerlijk smeuïg midden), maar in de band tussen andere bandleden bleef mijn geluid wegvallen/niet door de mix prikken.

    Je hoeft er inderdaad geen exacte wetenschap van te maken. Een Celestion V30 blijft zijn karakter behouden in welke kast dan ook; een V30 zal nooit als een Weber of een Celestion blue alnico gaan klinken, ongeacht welke amp. Dat hoor je in winkels ook prima.
    Nogmaals de kast doet er zeker toe, maar de speaker nog meer.

    Dat gezegd hebbende: het gaat om de combinatie der spullen. Met de hier verguisde G12T-75 speaker zijn toch behoorlijk wat vette platen opgenomen met een geluid waar de meeste hier nog maar van kunnen dromen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top