Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard experiment speakerkasten, verschillende modellen celestions en andere speakers

    Ik wil over een tijd echt even wat verschillende speakers en speakerkasten gaan uitproberen. Ik wil dat proberen een beetje systematisch aan te pakken (iedere week in de oefenruimte even wat verschillende kasten en speakers proberen). De bedoeling is het volgende: ik wil meer verstand van speakers krijgen en op termijn eigenlijk gewoon een paar verschillende kasten hebben zodat ik voor verschillende situaties altijd een oplossing tot mijn beschikking heb.

    Ik zit er over te denken het te zijner tijd als volgt aan te pakken: een paar 1 x 12 cabinetjes kopen, en vervolgens verschillende speakers aanschaffen en gaan testen (versterkers: Marshall 2061x en Fender Champ die ik via een uitgang op 1 x 12 speaker kan aansluiten, ohmage geen probleem want kan ik regelen via uitgang van m'n attenuator).

    Ik had eigenlijk 2 vragen aan jullie:

    1) welke speakers zou ik kunnen testen? ik ben vooral geinteresseerd in old school sounds, dus zelf zat ik te denken aan een alnico speaker, greenback 25 watt en greenback bas speaker. zijn er nog meer speakers die ik (per se) zou moeten uitproberen? jensen bijvoorbeeld?

    2) het punt is natuurlijk wel dat een speaker in een grotere kast (bijvoorbeeld in 2 x 12 combinatie) weer anders klinkt dan in een kleinere, een open back constructie weer anders dan closed enz., ofwel: de kast zelf heeft natuurlijk ook weer veel invloed op de sound (dit heb ik al een keer mogen ervaren, zelfde speaker in andere kast, totaal andere sound). ik zou daarom natuurlijk het experiment kunnen uitbreiden naar 2 x 12 kasten enzo. (of nog verder gaan en ook 10 en 15 inch speakers kunnen proberen).


    Het gaat mij in eerste instantie vooral om het (echt) verstand krijgen van speakers zodat ik weet: dit is wel iets voor mij, dat niet, dit werkt wel goed met die amp, dat niet enzovoorts. Bij gitaren weet ik het verschil tussen een tele, een strat, een les paul en een gitaar met p 90's heel goed, met versterkers kan ik redelijk goed uit de voeten. Van speakers weet ik daaarentegen eigenlijk bijna niets (en ik heb er nooit veel mee geexperimenteerd).

    Tips, ideeen, suggesties?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ik heb al mijn versterkers over al mijn speakers geprobeerd met de zelfde gitaar, gewoon kijken wat het beste bij elkaar past. Wat mij zeer verraste was dat dezelfde speaker zo anders klinkt met een andere versterker.De ene speaker klinkt met de ene versterker heel mat en dof en dat krijg je er niet uit met de treble of bass, terwijl dezelfde speaker heel helder en mooi klinkt bij de andere versterker. Door dit feit zou ik nooit kunnen zeggen of een speaker nou goed of slecht is .

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik heb ook meegemaakt dat dezelfde speaker in de ene kast op hoog volume erg warm klonk en in een andere speakerkast schel en krasserig

    Ik vind het wonderlijk dat de kast zo een verschil kan maken
    Laatst gewijzigd door Brad; 18 september 2016 om 13:30

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Ik waardeer je wil om vergelijkend onderzoek te doen c.q. te experimenteren. Dat zouden meer mensen op dit forum moeten doen! Een goedkopere manier is langsgaan bij mensen die de gear hebben staan. Of MEETINGS organiseren waarbij iedereen zijn eigen speakerkast meeneemt.

    Voor speakers om nog uit te testen: de Celestion V30, G12-65, G12M-65, G12H en de G12M-20H.

    EDIT: speakerkasten maken wel degelijk veel uit, maar het KARAKTER van een speaker zal je er niet mee veranderen.
    Laatst gewijzigd door the sure thing; 18 september 2016 om 16:44

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Dank voor de reacties zover.

    Ergens kunnen testen waar heel veel verschillende kasten met verschillende speakers (en versterkers) staan zou inderdaad eigenlijk wel het makkelijkst zijn. Met 1 x 12 kastjes kun je nog redelijk makkelijk experimenteren (en is het nog niet zo duur), als ik grotere kasten zou willen vergelijken (2x 15, 4 x 12 enzovoorts) met mijn grote tops dan wordt het allemaal ongelooflijk prijzig, ingewikkeld en een hoop gesjouw, vooral ook omdat een 4 x 12 niet in mijn auto past :-)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard experiment speakerkasten, verschillende modellen celestions en andere speakers

    Een ander alternatief is veel via 2e hands sites aanschaffen, uitproberen en weer doorverkopen. Als je dit slim doet, kan je dit behoorlijk "budgetneutraal" doen.


    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je zou er zelfs aan kunnen verdienen!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    In die zin: 2e hands losse speakers en lege kasten kopen en die tot leuke setjes creëeren is zeker een optie waar je geld aan zou kunnen overhouden.


    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.950

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Dank voor de reacties zover.

    Ergens kunnen testen waar heel veel verschillende kasten met verschillende speakers (en versterkers) staan zou inderdaad eigenlijk wel het makkelijkst zijn. Met 1 x 12 kastjes kun je nog redelijk makkelijk experimenteren (en is het nog niet zo duur), als ik grotere kasten zou willen vergelijken (2x 15, 4 x 12 enzovoorts) met mijn grote tops dan wordt het allemaal ongelooflijk prijzig, ingewikkeld en een hoop gesjouw, vooral ook omdat een 4 x 12 niet in mijn auto past :-)

    Kan/kon dat niet bij Kool&Elfring? Zoiets staat mij bij.....
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Is er niet iemand die een studio heeft, of een ruimte met een grote collectie cabs en amps? Ik zou (tegen vergoeding uiteraard) wel belangstelling hebben te testen. Anders wordt het inderdaad kopen en verkopen via tweedehands sites. Kan leuke verslaving worden :-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top