Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Preamp direct op monitor

    Hoi allemaal,

    ik wil graag een Mesa Triaxis of gelijkwaardig kopen om een rack mee te beginnen. Ik woon in een appartement, dus een eindtrap+cab zit er vanwege decibellen niet in. Mijn idee was om de Triaxis, met een Boss GT10 (die ik al heb) in de FX loop, via de REC/LINE OUT in de MONITOR IN van mijn Focusrite audio interface te pluggen. Ik kan in principe ook alleen de GT10 in de monitor duwen, maar ik heb de GT10 al eens eerder in een Mesa FX loop gehad en vond dat een heerlijke sound met onbeperkte mogelijkheden. Vandaar de Triaxis.

    Nu heb ik ergens gelezen dat je preamp een speaker load nodig heeft of zo, en dat daar cabsims voor zijn. Moet ik die in bovengenoemde setup aan de preamp hangen, of is dat niet nodig bij een rackmount preamp? En wat is een goede cabsim hiervoor?

    Excuses als dit al eens besproken is op het forum, ik kon het zo snel niet vinden. Linkje met een andere thread waar dit besproken wordt is ook goed!

    Bedank alvast!

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gainman Bekijk bericht
    Hoi allemaal,

    ik wil graag een Mesa Triaxis of gelijkwaardig kopen om een rack mee te beginnen. Ik woon in een appartement, dus een eindtrap+cab zit er vanwege decibellen niet in. Mijn idee was om de Triaxis, met een Boss GT10 (die ik al heb) in de FX loop, via de REC/LINE OUT in de MONITOR IN van mijn Focusrite audio interface te pluggen. Ik kan in principe ook alleen de GT10 in de monitor duwen, maar ik heb de GT10 al eens eerder in een Mesa FX loop gehad en vond dat een heerlijke sound met onbeperkte mogelijkheden. Vandaar de Triaxis.

    Nu heb ik ergens gelezen dat je preamp een speaker load nodig heeft of zo, en dat daar cabsims voor zijn. Moet ik die in bovengenoemde setup aan de preamp hangen, of is dat niet nodig bij een rackmount preamp? En wat is een goede cabsim hiervoor?

    Excuses als dit al eens besproken is op het forum, ik kon het zo snel niet vinden. Linkje met een andere thread waar dit besproken wordt is ook goed!

    Bedank alvast!
    In de GT10 zitten allerlei cabsims.
    Ik heb met de GT8 en met de verre voorouder van de gt-serie, nl de roland gp100, goede resultaten met direct inprikken gehad.
    Uiteindelijk heeft een eindtrap en speakers de voorkeur, maar bruikbaar voor thuis en thuisopnames vond ik het zeker wel.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Hou er rekening mee dat de TriAxis een super hard signaal kan uitsturen. Dus begin op standje 0.5 anders overstuur je de hele keten...

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4

    Standaard

    Een preamp heeft géén speaker load nodig (een poweramp wel).

    Wat je wél nodig hebt is een speaker simulatie (oftewel cabsim), omdat je geluid anders totaal nergens naar klinkt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Al eens wat gitaar sim software geprobeerd?

  6. #6

    Standaard

    Nee, ik ben niet thuis in gitaar software en krijg al snel het idee dat ik dan te 'digitaal' ga klinken. Maar geen ervaring mee eerlijk gezegd.

    Ik zoek een oplossing voor een fatsoenlijke gitaarsound opnemen thuis, zonder dat de buren me lynchen, maar tegelijkertijd uitbreidingsmogelijkheden biedt voor als ik wel groter en meer geluidsproof woon.
    Ik ben verliefd op de sound van Mesa, dus zit daar al snel naar te zoeken. Ik zag dat de Mark IV schakelbaar is naar 30W én een REC OUT+speaker mute heeft, misschien is dat een geschikte optie? Klinkt dat REC OUT signaal ergens naar?

    Werkt de TUNER OUT van de Mark V trouwens hetzelfde, wat dat betreft?

    (dacht dat een rack preamp een goede oplossing zou zijn, maar wellicht dat dit toch meer thuis gaat horen in de moderne versterkers sectie..)
    Laatst gewijzigd door Gainman; 16 september 2016 om 16:58

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    REC-OUT van de TriAxis klinkt erg matig. Niet zo vreselijk als je direct zou opnemen, maar niks in vergelijk met een echte Power Amp en Cab. Voor clean sound is het wel ok.

    Tuner-out is meestal een kopie van je droge gitaar signaal - zonder effecten / overdrive dus...

    Ik zou beginnen met de Cab-sims uit de GT10 te gebruiken (zoals eerder gezegd) en vandaar uit te experimenteren...
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    REC-OUT van de TriAxis klinkt erg matig. Niet zo vreselijk als je direct zou opnemen, maar niks in vergelijk met een echte Power Amp en Cab. Voor clean sound is het wel ok.

    Tuner-out is meestal een kopie van je droge gitaar signaal - zonder effecten / overdrive dus...

    Ik zou beginnen met de Cab-sims uit de GT10 te gebruiken (zoals eerder gezegd) en vandaar uit te experimenteren...

    Persoonlijk ben ik er wel van gecharmeerd om de keten uit preamp + fx + power-amp + cab + mic simulatie te laten bestaan. Ik ben erg benieuwd of je met de GT10 iets dergelijks met een vergelijkbare kwaliteit als je Triaxis kunt laten klinken. Helaas ken ik de GT10 onvoldoende om dat te beoordelen.

    Ik heb zelf een Lex Bos buizen preamp die ik combineer met een Eventide H9 en een Torpedo CAB pedaal. Dat is een handig pedaal dat verschillende power-amps, speakers en microfoons met hoge kwaliteit kan simuleren. In combinatie met jouw Triaxis zou dat ook goed moeten kunnen gaan klinken. Helaas heb je dan wel weer extra kastjes ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 18 september 2016 om 12:53

  9. #9

    Standaard

    Hmm, ik begin te vermoeden dat werken met alleen een REC OUT of preamp zonder eindtrap niet heel veel zal verbeteren qua geluid, ten opzichte van het geluid van de GT10 alleen. De GT10 heeft ook een scala aan versterkers in zich, ik denk dat ik voorlopig mijn leads maar gewoon opneem met de GT10 direct in de audio interface.

    Volgend jaar maar eens zoeken naar een groter huis met een extra (geluidsproof) kamertje om mn GAS spullen in te stouwen :P
    Ik ga nog maar eens nadenken of ik dan voor een rack ga of ouderwets voor stacks, maar dan ga ik in ieder geval wél met cabs en mics werken.

    Bedankt voor jullie reacties guys!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top