Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard Little 59 in combinatie met S1-switch

    Even een technische vraag aan de kenners:
    Ik heb een tele deluxe met S1-switch toestanden (serie of parallelschakelen van de 2 PU's via een extra knop in de volumeknop). Die schakeling bevalt me wel, dus dit wil ik behouden.
    Echter zou ik in de brug een humbucker-achtige PU willen steken, zoals bv de little 59. Bij deze PU zelf zou ik ook een serie-parallelschakeling willen hebben. Eventueel met een push-pull pot op de tone-positie. Kan dit?
    Dus een push/pull toneknop waarmee enkel de 2 spoelen van de little 59 in de brug in serie of parallel geschakeld kunnen worden, en de huidige S1 switch behouden om de 2 verschillende PU's in serie of parallel te zetten..?
    Kris

  2. #2

    Standaard

    Ja, kan met iedere humbucker met 4 aansluitingen plus aarde. Schema's hoe je de dpdt push-pull moet bedraden kun je wel op het www vinden.
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Ik weet wel dat die serie/parallelschakeling kan met iedere humbucker met 4 aansluitingen, maar dat in combinatie met de huidige S1 switch maakt het voor mij toch wat minder transparant.
    Kris

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.354

    Standaard

    Voegt alleen nauwelijks iets toe, vind ik.
    Heb een little '59 for tele in mijn tele, serie/parallel/enkelspoel switch.
    Enkelspoel valt nog wel te onderscheiden, maar serie/parallel is nauwelijks merkbaar.
    Heel erg significant is die enkelspoelschakeling ook niet.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Ja, kan. Gewoon een extra DPDT-schakelaar. Vind een schema, of iets wat er sterk op lijkt. Gitaarelektronica is geen rocket science en hartstikke leuk, dus met wat experimenteren (zowel met soldeerbout als op papier) kom je er wel.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Een uit- fase schakelaar is merkbaarder als de betreffende pickups een redelijk gelijkende karakteristiek hebben, dan merk je dat de signalen elkaar op bepaalde frequenties opheffen.


    Als je een breadboard hebt kun je naar hartenlust sounds proberen zonder al te veel te moeten solderen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Ok, dank je wel voor de reacties.
    Ik zal er wat mee experimenteren zodra ik heb uitgemaakt welke HB er precies in komt.
    De L59 zou enkelspoels heel dunnetjes klinken en als HB nogal serieus afwijken qua karakteristiek van de originele brug PU. Vandaar dat ik toch zou willen opteren voor serie/parallel. Uit fase is mss ook nog een optie.
    In moet wel eens heel goed bekijken hoe alles aan te sluiten zodat het ook klinkt zoals het hoort te klinken.
    Wordt vermoedelijk vervolgd zodra de HB er is...
    Kris

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Ok, dank je wel voor de reacties.
    Ik zal er wat mee experimenteren zodra ik heb uitgemaakt welke HB er precies in komt.
    De L59 zou enkelspoels heel dunnetjes klinken en als HB nogal serieus afwijken qua karakteristiek van de originele brug PU. Vandaar dat ik toch zou willen opteren voor serie/parallel. Uit fase is mss ook nog een optie.
    In moet wel eens heel goed bekijken hoe alles aan te sluiten zodat het ook klinkt zoals het hoort te klinken.
    Wordt vermoedelijk vervolgd zodra de HB er is...
    Kan geen kwaad om vast wat schema's op te zoeken. Erg handig om tijdens het solderen (handigste is om een versterker erbij te hebben, kun je met een schroevendraaier ofzo controleren welke polen aanstaan en hoe 'dik' het klinkt) ook zelf te kunnen redeneren wat wat zou moeten zijn.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Een uit- fase schakelaar is merkbaarder als de betreffende pickups een redelijk gelijkende karakteristiek hebben, dan merk je dat de signalen elkaar op bepaalde frequenties opheffen.


    Als je een breadboard hebt kun je naar hartenlust sounds proberen zonder al te veel te moeten solderen.
    Heb geen idee wat een breadboard is. maar dat zoek ik gewoon effe op.

    Ik gebruik altijd kroonsteentjes als ik een bepaalde bedrading wil proberen. Stukje alu folie van AH erom en pas gaan solderen als ik zeker ben van de zaak.
    Snel en schoon.
    Vriendelijke groet, gus

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hoe vind jij de tone van de alu folie van de AH, duhsjaak?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top