Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard 2 vragen in 1 klap :-)

    Hallo iedereen!

    Ik volg nu anderhalf jaar les in een gitaarschool waar je vooral akkoorden leert. Ik oefen dagelijks en de akkoorden A C D E Em Am F en G gaan redelijk vlot. Nu had ik 2 vragen:

    1) Is het een goed idee om een groepje te zoeken en te vragen om af en toe eens mee te repeteren? Uiteraard geen optreden :-). Of is dit te vroeg?
    2) Ik zou ook graag noten spelen op de gitaar en heb me hierover een boek aangeschaft. Het lukt wel redelijk maar het gaat heel traag. Is het doenbaar om dit via zelfstudie op een heel rustig tempo te leren?

    Graag jullie reactie.

  2. #2

    Standaard

    Vraag 1:
    Kan alleen te laat zijn denk ik
    Vraag 2: geen idee

  3. #3

    Standaard

    Noten leren lezen moet je zelf doen. Een leraar kan je vertellen hoe het systeem werkt, en kan je wat oefenmateriaal aanraden. Maar het enige waardoor je daadwerkelijk zult kunnen lezen is door het te doen.

    En dat heeft VEEL oefening nodig op gitaar.

    Grote valkuil is een partij ontcijferen, en dan met de muziek voor je neus uit je hoofd leren spelen. Goed om stukken te leren, maar lezen leer je er niet efficient van.

    Belangrijk dus om gedoseerd oefenmateriaal te hebben dat afgestemd is op wat je wilt leren, en wat je al kunt. Wil je klassieke stukken spelen, probeer dan de simpelste oefeningen van Sor etc. van blad te spelen (en dus NIET uit je hoofd leren). Wil je jazz leren lezen (of rock) dan heb je weer ander materiaal nodig... A modern method for guitar van Berkeley is een prima reeks boeken hiervoor. Toegespitst op jazz, en al wat ouder, maar veel oefeningen, en een methodische opbouw van die oefeningen.

    Fluit of vioolpartijen kunnen ook goede oefenstof leveren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Alles is te leren maar heeft tijd nodig en veel praktijk oefeningen (huiswerk).
    Ook is discipline nodig om zelfstudie te doen met een flinke dosis zelfkritiek, dus niet te vlug tevreden zijn.
    Ik heb daar drie letters voor OBK = Oefening Baart Kunst.
    Dus minder tijd in Ipad en telefoons steken maar deze tijd gebruiken om te oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

    Neem je oefeningen eens op en beluister ze kritisch, dus wat voor muziek ook van hoge waarde is, gebruik je oren goed en ben niet te vlug tevreden.
    Laatst gewijzigd door Riny; 14 september 2016 om 13:40
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Handig is een nummer van schrift spelen dat je al kent of je zoekt het op om te luisteren hoe anderen het spelen. Het is sowieso raadzaam vaak te checken bij andere uitvoeringen. En begin niet te moeilijk zou ik zeggen.

    Wat als een speer werkt is zelf nummers uitschrijven. In het begin zal je nog vaak moeten checken wel nootje op welk balkje hoort maar daar ben je zo aan voorbij.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Popliefhebber?
    Zoek je favoriete liedjes op een gitaarsite waar ze in tablatuur zijn uitgeschreven zodat je kan zien waar je je vingers neer moet zetten. Je went dan aan het spelen van genoteerde partijen.

    www.ultimate-guitar.com/
    www.guitartabs.cc/
    www.guitaretab.com
    www.911tabs.com/guitar_tabs
    www.tabs4acoustic.com/en/guitar-tabs/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top