Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 87
  1. #31

    Standaard

    oh en een mooie manier om hem goed strak te krijgen rickenbender

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik haalde even vlakbank en vandiktebank door mekaar, excuus. maar ik denk dat weinig bouwers thuis een vlakbank hebben. zou der wel een willen

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard De bouw van de Bender SG2000

    Bij mijn ouders hebben we een vlakbank van felder , toch niet de minste naam onder de houtbewerkingsmachines. Goed onderhouden en regelmatig geslepen messen, ik durf nu niet zeggen dat ik het volste vertrouwen heb dat het met dat flamed maple goed zou komen. Alle body's heb ik tot nu toe proper kunnen voegen met die machine, maar dat waren iets minder weerbarstige houtsoorten (essen, mahonie, elzen)...... Misschien moet ik het maar gewoon proberen ipv te twijfelen.

    Anders kan ik het nog altijd doen zoals mr. Bender

    Grtz

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik haalde even vlakbank en vandiktebank door mekaar, excuus. maar ik denk dat weinig bouwers thuis een vlakbank hebben. zou der wel een willen
    Wie niet, maar een goede is prijzig en neemt veel ruimte in. En voor een klein bedrag kan het bij de plaatselijke timmerwerkplaats. Kost even wat meer tijd, maar voor die één á twee keer per jaar is dat een stuk goedkoper en er blijft geld over voor het gitaarbouwsel zelf😊

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door st.robot Bekijk bericht
    Bij mijn ouders hebben we een vlakbank van felder , toch niet de minste naam onder de houtbewerkingsmachines. Goed onderhouden en regelmatig geslepen messen, ik durf nu niet zeggen dat ik het volste vertrouwen heb dat het met dat flamed maple goed zou komen.

    Ik heb een scheppach vlak/vandiktebankje, een tweesnijder, maar de flamed maple stukken vliegen je om de oren als je pech hebt.
    Heb laatst een balkje flamed maple geschaafd, 1 kant ging goed, andere kant veel tearout. Balkje omgedraaid, zelfde verhaal. Schuin erdoor maakt ook geen zak uit. Dat wordt dus schuren ☺

  6. #36

    Standaard

    Je diepte goed instellen, heel fijn qua dikte. en goed langzaam dan heb ik zelfs met de allerwarrigste stukken nog goed succes gehad. Ik moet ook zeggen dat wij een vrij nette vlak (van dikte) bank hebben staan, 3 beitels en 40cm breed.
    hoe je het ook doet, het is een geduld klusje met de mooiere stukjes hout

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hoe fijn qua dikte dan? Ik zat al op minder dan een mm.
    Ik kan eens op een geringe diepte proberen op het vlakbank gedeelte, dan heb ik handmatige doorvoer; het vandiktebank gedeelte heeft een vaste doorvoersnelheid.

  8. #38

    Standaard

    Al eens geprobeerd om te voegen met de bovenfrees?



    De twee de lijmen delen vastzetten, op een afstand van elkaar die gelijk is aan de freesdiameter min 1 millimeter of zo. Met de bovenfrees ga je door die opening, langs een rechte lat. Zelfs wanneer die lat niet 100 % recht is geeft dat geen probleem daar je de twee stukken als het ware kopieert van elkaar.



    Door de geringe afname kan je de machine er in één keer doorduwen (aangeraden, vermijd twee of meer passages). Kopieerfrezen, of hoe moeten we het noemen?



    Al wat vaker toegepast. Onderandere bij de Judas (http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...p?165202-Judas)


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 15 september 2016 om 22:04
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    Die methode had ik nog niet overwogen. Ik heb het al wel gezien in je topics. De eenvoudigheid zelve. Betekend wel dat je voor een volledige body een freesbit van zon kleine 45mm nodig hebt. (Voor een top natuurlijk niet)
    Valt te overwegen

    Grtz

  10. #40

    Standaard

    Tee zal Tee niet zijn als hij niet een novelle manier heeft om zoiets te doen, prachtig weer.
    En Dennis, ik denk dat ik vorige keer op ongeveer 0.1 mm zat, als het niet minder was! Dat moet met het de vlakbank en niet met de van dikte, door de geringe doorvoer is van dikte te gevaarlijk is mij geleerd. plus een topje strijken is veel te smal om ooit van dikte te doen, dan gaat ie kantelen en ben je je haaksheid kwijt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top