Ik maak me ook schuldig aan spaarzaam reageren op bouwsels, zeker als ik zelf niet bezig ben. Reageren doe ik meestal alleen als ik denk dat ik iets zinnigs te melden heb, maar weet dat het toch ook stimulerend is als mensen gewoon spontaan een positieve reactie geven.

Het lijmen van de top vraagt een vlakke zijkant maar aangezien ik geen schaaf heb doe ik het anders.
Om de te lijmen kanten haaks te krijgen laat ik bij een plaatselijke werkplaats met vandikte en schaafbank de boel op dikte en de kanten haaks schaven.

Hierna leg ik de topdelen op elkaar geklapt op de workmate of tafel (zie foto)




En ga er met een haaks blok hout, (overschot van een vervangen kozijn) waar ik met dubbelzijdig tape schuurpapier op plak langs.
De top ligt los van de tafel, in dit geval op het hout voor de hals. Het schuurblok ligt vlak op de tafel en met rustige halen schuur je dan haaks op de top.
Hierna heb ik een kleiner blok met fijner schuurpapier om een gladde finish te krijgen. Doordat je de topdelen op elkaar hebt liggen is het schuurvlak breder en is de kans op kantelen klein.
Het is de derde top die ik zo doe en de vorige twee waren dunner, maar het is me met deze eenvoudige manier nu drie keer gelukt.

Foto van het grote schuurblok.



Vaak werken simpele oplossingen het beste en goedkoopst, we zijn tenslotte Hollanders.