Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Weer een kleintje!

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard Weer een kleintje!

    Ik zocht een aanleiding om nog een keer een elementje te wikkelen. En het beste excuus daarvoor zijn de malle instrumentjes waar je niet eenvoudig een elementje voor kunt kopen. Zo heb ik dus een tijdje geleden een element gemaakt voor mijn elektrische mandoline, en om voor wat variatie te zorgen, had ik nu mijn zinnen gezet op een elektrische ukulele.

    Eerst maar eens de basis:



    Een blok elzen met een flinke noest er in. Maar als je het netjes uitmikt, past dat precies.



    Twee helften, alleen moet er nog een hap uit die ene...



    En zo moeten ze op elkaar. De naam voor dit beestje ligt natuurlijk erg voor de hand. En ik was dan ook niet de eerste die hem verzon, er staat al verschillende op internet. Maar hij is te leuk om hem niet te gebruiken: het wordt een Telelele!



    Een standaard control plate is te groot hiervoor, en ik verwacht niet dat ik de schakelaar nodig ga hebben. Dus die kan er af.



    Dit past wel zo.



    Nog een paar losse onderdeeltjes, dit wordt hem ongeveer.



    De twee helften aan elkaar...



    En dit moet de basis van het elementje worden. Twee plaatjes slagplaatmateriaal, wat pooltjes en een magneet, en een paar schroeven.

    Volgende post...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De brug moet natuurlijk in zo'n asbakje, maar ook die zijn niet in deze maat te krijgen. Dus dan soldeer ik die zelf.



    Maar eigenlijk wil ik dan ook het element in dat bakje. Dus een nieuwe basis voor een soort van tele-brugelement.



    Verder een balkje esdoorn voor de nek:



    De inlegstippen die je her en der kunt bestellen, zijn plastic, en ze zijn eigenlijk allemaal 6 mm. doorsnee. Dat vond ik wat te dik. Dus heb ik een stokje ebben in de kolomboor gezet, en gevijld en geschuurd tot er een pootje van 5 mm. doorsnee overbleef.



    Plakjes er af zagen, en dan heb je ebben stippen:



    Hals grof in vorm:



    De kop op dikte, en hier moeten de stemschroeven komen. Ik had nog een paar mini's over van het vorige project.



    En de kop nog wat netter:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    klein maar prachtig. hoe ga je hem afwerken

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Nog zoiets wat ik nog nooit had geprobeerd: een nek uit één stuk, met de truss rod van achteren.
    Zoals het hoort, met een strook walnoot er overheen. Hij lijkt wat dik, maar dat komt deels omdat de hals zelf zo smal is.



    De basis voor de brug is intussen gelukt:



    En de hals helemaal in vorm:



    Tijd voor een mockup:



    Het wordt een beetje priegelen, maar het lijkt te passen!



    De frets moesten er nog in...



    Gaten voor de elektronica:



    Weer tijd voor een mockup!

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    De body gekleurd met Vintage Amber. Ik wilde de klassieke kleurstelling van Butterscotch Blonde met zwarte slagplaat. Dit komt wel aardig in de buurt.



    En dan kan er lak overheen:



    Decals op de kop, en ook die kan gelakt.



    De nieuwe elementwinder: een herverbouwde naaimachine. Door mijn sloopwerkzaamheden wil hij niet meer op volle snelheid draaien, maar hij gaat wel harder dan de 78 toeren van de platenspeler. Hij haalt 150 windingen per minuut, dat is ongeveer 2x zo snel. Nog steeds niet heel vlot, maar ik vind het wel gemoedelijk. De toerenteller bovenop werkt ook perfect!



    En zo is hij er van af gekomen:



    De gaatjes waren net iets te ruim voor de pooltjes, dus er moest de nodige epoxy overheen, en hij ziet er dus wat kliederig uit. Maar hij doet het! 6000 windingen, interne weerstand van 3,1KOhm.

    De body gepolijst, hij glimt netjes:



    En de nek ook:



    En dan is dit het totaalplaatje:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Helaas bleek na de eerste test dat het elementje een erg iel geluid gaf, vooral bij de hoogste snaren. Hij zit daar zo dicht op de brug, dat hij nauwelijks trillingen opvangt.

    Dus dat was een mooi excuus voor wéér een elementje! Een nekelementje, met andere magneten. En de pooltjes waren langer, dus er konden ook veel meer windingen op. Niet overdrijven, anders worden de verschillen misschien wel erg groot. Deze heeft 6250 windingen, en de weerstand is daarmee iets hoger.

    Er kon geen schakelaar meer op de control plate, maar zo'n echte tele-switch was hierop ook te lomp geworden. Ik heb dus een schuifschakelaar genomen. Dat is beter in verhouding, en het ziet er niet onnatuurlijk uit, vind ik.



    En met beide elementjes klinkt het best leuk:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Mother of God, wat een Te Gek project!!!!!

    en klinkt echt super! ik vind 'm heel gaaf qua looks, heel goede verhoudingen van het tele ontwerp voor zo'n kleine opdonder.

    jammer van de brug pu. zou het helpen als je een nieuwe asbak maakt en de brug pu er recht in plaats van schuin inzet?

    edit: klank van de brug pu in het filmpje is toch niet verkeerd?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    heel cool! ziet er ook geweldig uit. Ik blijf het knap vinden als mensen ook de hardware zelf maken! muchos respect!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Heel gaaf gemaakt en hij klinkt ook goed!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Schitterend project Woml plus een mooie video.
    Heeft hij een tenor scale?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top