Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11

    Standaard

    goeie tips, bedankt!
    vroeger tekende ik gewoon af met een scherp potlood, maar tegenwoordig zie ik niet meer zo goed.....
    de methode contour snijden langs de inlay, en dan met krijt zichtbaar maken lijkt me wel wat.
    zouden er nog witte inkt pennetjes zijn waar men vroeger teksten bijschreef in fotoalbums?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik snij de contouren langs de inlay, daarna haal ik de inlay weg en snij ik die controuren dieper met zelfde exacto mesje: zo diep mogelijk. Het mesje laat zich leiden door de eerder gemaakt snede. Als heel de omtrek diep is ingesneden, chipt het hout mooi tot aan die snede als je met beitel het hout wegsnijdt van binnenkant richting outline.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargerrit Bekijk bericht
    goeie tips, bedankt!
    vroeger tekende ik gewoon af met een scherp potlood, maar tegenwoordig zie ik niet meer zo goed.....
    de methode contour snijden langs de inlay, en dan met krijt zichtbaar maken lijkt me wel wat.
    zouden er nog witte inkt pennetjes zijn waar men vroeger teksten bijschreef in fotoalbums?
    die zijn er vast nog wel maar het risico met die dingen is dat het wit te wijd en te diep in het hout trekt
    life sucks and then you die

  4. #14

    Standaard

    ja, dat is inderdaad een risico.
    Barno, hoe haal je het met secondenlijm gelijmde inlay weer los?
    en wat voor vorm mesje gebruik je? mijn inlays hebben nogal wat rondingen.....een recht mesje snijdt slecht een curve.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    gebruik een klein drupje secondenlijm om de inlay vast te zetten, daarna kan die makkelijk loskloppen: met een hamertje en blokje hout of zo tegen de zijkant van de inlay tik je 'm zo los. Mesje: van die exacto mesjes die chirurgen gebruiken om je open te snijden. er zijn er met lange punt, ideaal om bochtenwerk te doen

  6. #16

    Standaard

    bedankt!
    ga ik proberen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Heb me altijd afgevraagd hoe je zo'n mooie inlays maakt. Lijkt me wel leuk om te doen.
    Waar haal je zo'n parelmoer plaat om inlays uit te halen en waarmee zaag/snij je ze zo fijn uit?
    Kris

  8. #18

    Standaard

    ik haal mijn parelmoer uit een schelp, te koop in de dierenwinkle of rommelmarkt.
    je kan het ook kopen op ebay.
    je kan het zagen met een figuurzaag, en vervolgens schuren met fijn schuurpapier en/of dremel

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik zaag het met een juwelierszaag, dat werkt net iets precieser als een figuur zaag, parelmoer haal ik overal vandaan (ebay, Shellex GMBH, Australian Pearl, VS verzend geen parelmoer Meer )
    de genoemde bedrijven verkopen het in plakjes van 1 of 1,4 mm dik
    life sucks and then you die

  10. #20

    Standaard

    vertet es wat het verschil is tussen een figuur en een juwelierszaag?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top