Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 22 EersteEerste ... 61415161718 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 211
  1. #151
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Wat begrijp je niet van de uitleg van Pimmetje? Voor mij is die kristalhelder.

    Bedenk dat hoe dichter je bij 0 Ohm komt, des te grotere stroomsterkte er zal lopen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #152

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Ik ben geen fan van die Frontman Amps. Je komt ze regelmatig tegen in oefenhokken en ze gaan hard. Maar daarmee is alles wel gezegd. Ik vind zowel het drive kanaal als het clean kanaal niet mooi. De jaren '90 solid state Princeton en Deluxe 112 versterkers hebben iig een mooi clean kanaal en slikken pedalen als... nou ja vul maar in ;-)
    Je koopt ze 2e hands rond de €150,-
    Kan je misschien ook bevestigen dat ze te hard gaan voor thuis? Ook bv op standje 1. Mvg.

  3. #153
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Wat begrijp je niet van de uitleg van Pimmetje? Voor mij is die kristalhelder.

    Bedenk dat hoe dichter je bij 0 Ohm komt, des te grotere stroomsterkte er zal lopen.
    Weet dat bij geen load (dus 0 ohm?) je versterker naar de tering gaat... en dat ook niet eens gelijk.
    Maar iets met mijn regel 8 ohm speaker met een 4 ohm versterker dat het dan wel kan omdat het binnen de voorwaarden is... welk voorwaarden?

  4. #154
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Bij twijfel: geen technische adviezen geven. Een beter idee is om te verwijzen naar de Impedantie FAQ hier (niet voor de flauwekul) vastgespijkerd in dit subforum.

    Scheelt een hoop onduidelijkheid én ergernis over en weer.

  5. #155
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Geen load is oneindig veel Ohm, dus alle miljarden Ohms bij elkaar opgeteld is nog te weinig.
    Nul Ohm is een complete kortstuiting en als de versterker niet goed is beveiligd gaat hij in rook op.

    Dus bij 4 Ohm loopt er een twee maal zo grote stroom als bij 8 Ohm en dat moet de versterker wel kunnen leveren.

    De transistor versterker heeft geen uitgangs transformator met meerdere wikkelingen waarmee je voor verschillende impedanties kunt kiezen en de transistor amp schrikt niet van een open verbinding, dus als er geen speaker aanhangt gaat hij niet stuk.

    De buizen amp met trafo kan daar slecht tegen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #156
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Oke en nu even voor de duidelijkheid en daarna stop ik met hier over te discuseren... 4 ohm versterker met een 8 ohm speaker is dus niet goed voor je versterker dus niet doen?
    Hoef geen technische uitleg dus gewoon ja of nee.
    Laatst gewijzigd door ateng; 5 februari 2017 om 00:33

  7. #157
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    Oke en nu even voor de duidelijkheid en daarna stop ik met hier over te discuseren... 4 ohm versterker met een 8 ohm speaker is dus niet goed voor je versterker dus niet doen?
    Hoef geen technische uitleg dus gewoon ja of nee.
    uitgaande van de buizenbak:
    er zijn te veel variabelen om het zo zwart/wit te kunnen stellen
    als de mogelijkheid er is om de impedanties te matchen; gewoon doen
    is die mogelijkheid er niet, kan het geen kwaad, daarbij wel enige sympathie opbrengen en dus de eindtrap niet continu op z'n tandvlees laten werken

  8. #158
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willi@m Bekijk bericht
    Kan je misschien ook bevestigen dat ze te hard gaan voor thuis? Ook bv op standje 1. Mvg.

    Ze gaan idd vrij snel hard, maar naar mijn idee is het te handelen. Ik heb mijn Deluxe 112 nooit ver boven 1 gehad thuis en nooit boven 3 in de oefenruimte. Voordeel van die transistor bak, in tegenstelling tot buizen, dat hij ook niet verder open gedraaid hoeft om mooi te klinken.

  9. #159
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big dooley Bekijk bericht
    uitgaande van de buizenbak:
    er zijn te veel variabelen om het zo zwart/wit te kunnen stellen
    als de mogelijkheid er is om de impedanties te matchen; gewoon doen
    is die mogelijkheid er niet, kan het geen kwaad, daarbij wel enige sympathie opbrengen en dus de eindtrap niet continu op z'n tandvlees laten werken
    Dat snap ik en dat heb ik ook gezegd dat je eerst van een correct match moet gaan en dat een safe mismatch geen probleem is... dat was mn punt ook.

    Case closed.
    Laatst gewijzigd door ateng; 5 februari 2017 om 09:52

  10. #160
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ateng Bekijk bericht
    Oke en nu even voor de duidelijkheid en daarna stop ik met hier over te discuseren... 4 ohm versterker met een 8 ohm speaker is dus niet goed voor je versterker dus niet doen?
    Hoef geen technische uitleg dus gewoon ja of nee.
    Andersom: een transistorversterker die geschikt is voor een 8 Ohm speaker wordt met 4 Ohm dubbel zo zwaar belast. Een goed ontworpen versterker zal niet meteen de geest geven, maar hij wordt er niet vrolijk van, wel heet.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top