Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 25 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 244
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door obiwanjacobi Bekijk bericht
    Dus de fout onstond doordat ze uit fase waren?
    Marc, bij een secondaire wikkeling met centertap zijn de twee HOT 180 graden uit fase, dat hoort immers zo. Voor een schema, dat zit zowat in elke amp.


    Een zaagtand wordt hier niet gegenereerd maar is het gevolg van de ontlaadtijd van de voedingselko's. Bij het laden volgt de opgaande flank de sinus uit het net. De neergaande flank ontstaat tijdens het ontladen en de helling is dus bepaald door capaciteit en ontlaadstroom.


    Kijk eens naar de stijle piek in het eerste scoopbeeld. Deze is veroorzaakt door de geleidende diode1. Op het hoogste punt begint de dalende lijn en ter hoogte van die rare knik zou de laadcyclus van diode2 moeten komen maar omdat de andere secondaire wikkeling een iets lagere spanning afgeeft (lager dan de momentele restwaarde in de elko) komt diode 2 nooit in geleiding. Vandaar ook dat de rimpel klinkt als 50Hz, er is immers maar een wikkeling die stroom levert. De andere kant heeft sinds de jaren 70 nog nooit wat gedaan.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.921

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Waarna ik achterbleef met twee vragen:
    - Waarom was deze bedradingsfout niet in de fabriek geconstateerd?
    Nou simpel, het is een Fender, en Leo Fender gaf meer om de centen dan om kwaliteit!

  3. #13

    Standaard

    aiai... dit dradje kan een beerput worden van uitgeschreven frustraties....

    Nou heb ik me in het verleden al heel vaak, ook hardop, geirriteerd aan eerdere reparatieurs. VNL omdat je dan bezig was de sjit van een ander op te ruimen en, als je dan eindelijk weer een werkend en betrouwbaa resultaat had, was de reactie "de reparaties zijn wel zichtbaar....." Nee. Ik ga me daar niet meer druk over maken. Wel de vreemde gevallen. Veel leuker!

    Sommige reparaties kosten je een paar minuten. Kassa, want anderen kosten je een partij en hoofdpijn die nooit door te factureren zijn.... Laat ik daar de Schulte Compact Phaser van, sporadisch actief, lid Nightraven uit plukken. Deze vervormde nogal. Scoop er op gaf inderdaad bij elk van de 8 allpassfilters een deukje in de flank van de aangeboden sinus te zien, elke stage een beetje dieper. Beginnen bij stage1 dus. Als je die hebt heb je ze allemaal. Voedingsspanningen OK en symmetrisch. signal aan ingang goed. Opamp (741) er uit, voetje er in. Verse 741... deukje. Verse TL071.. ook deukje. Daar geen probleem. 22n cap er uit. Categorie engelse drop c's en potentieel gevoelig voor vocht (en wie kent de historie van het betreffende apparaat?) verse er in... deukje. GVD-je, weerstanden er uit (nee ik geloof niet in rare weerstanden maar heb ze wel meerdere malen meegemaakt) en verse er in.... deukje.

    Heel ver fastforward heeft elke phasing stage tenslotte een LDR. LDR vervangen..... deukje weg. Alle LDR's vervangen, keurig klinkend apparaat. Ik heb alleen nog nooit gehoord van niet (meer) volledig resistief werkende LDR's... tot dat moment dus.

    Een maand later kwam er weer zo'n ding logeren.... deukjes.... en die was dus in een uurtje klaar
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Vraag me af waarom ze een voedingstrafo ontwerpen met een centertap? Lijkt me duurder dan zonder. Of heeft het voordelen?

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Vraag me af waarom ze een voedingstrafo ontwerpen met een centertap? Lijkt me duurder dan zonder. Of heeft het voordelen?
    Omdat heel veel audio apparaten een gebalanceerde voeding hebben?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Wat is het voordeel daarvan? Geeft dat een 'schonere' gelijkspanning ofzo?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Oh, de voedingselco's. Ja dat ken ik wel. Is dit dan gemeten tussen + en - of tussen + en GND?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Kijk eens naar de stijle piek in het eerste scoopbeeld. Deze is veroorzaakt door de geleidende diode1. Op het hoogste punt begint de dalende lijn en ter hoogte van die rare knik zou de laadcyclus van diode2 moeten komen maar omdat de andere secondaire wikkeling een iets lagere spanning afgeeft (lager dan de momentele restwaarde in de elko) komt diode 2 nooit in geleiding. Vandaar ook dat de rimpel klinkt als 50Hz, er is immers maar een wikkeling die stroom levert. De andere kant heeft sinds de jaren 70 nog nooit wat gedaan.
    Maar dit snap ik dan weer niet. Ik zou denken dat de diode2 altijd wel op een bepaald moment in geleiding komt. Sinus is opwaarts, elko spanning is neerwaarts... Peak to peak lijkt het bijna 5 divisions en de dip zit ongeveer op 1 div (20%)...? Ook vind ik de top er raar puntig uitzien - die heeft niet de mooie ronding van een top van een sinus...

    Maar goed, als ik dit op de voedingsspanning zou zien zou ik wel weten dat het niet goed was.
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Wat is het voordeel daarvan? Geeft dat een 'schonere' gelijkspanning ofzo?
    Geen gelijkspanning op de uitgang van versterkertrappen. Scheelt koppelcondensatoren en grote uitgangselco's.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Wat is het voordeel daarvan? Geeft dat een 'schonere' gelijkspanning ofzo?
    Yep, kleinere rimpel dus kleinere elko's. Hoger rendement van de aanwezige spanning.

    De wisselspaninning bestaat immers uit een positief en een negatief gaande sinustop. Bij enkelfasige gelijkrichting gooien we de negatieve top gewoon weg maar bovendien moeten we ook nog eens een halve periodetijd wachten tot de positieve top weer verschijnt met als gevolg een diep ontladen elko.



    Een trafo wikkelen met centertap kost niks extra hoor.

    Later kwamen de selenium cellen met graetz schakeling (vier diodes). Daarmee kon je eenvoudig dubbelfasig gelijkrichten op een enkele wikkeling zonder centertap. Wil je zonder centertap toch dubbelfasig gelijkrichten met een buis dan is daar een eenvoudig trucje voor.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    [..]LDR vervangen..... deukje weg. Alle LDR's vervangen, keurig klinkend apparaat. Ik heb alleen nog nooit gehoord van niet (meer) volledig resistief werkende LDR's... tot dat moment dus.
    Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Hoeveel LDR's zaten er wel niet in!?
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top