Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 25 EersteEerste ... 4121314151624 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 244
  1. #131
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Potmeter mysterie

    Op de bank een AC15cc. Niet de favoriete amp om aan te sleutelen maar hoort er nu eenmaal bij. KLacht, zacht geluid. Idd zoals de klacht is het geluid zacht en een beetje vervorming mag er ook wezen. Dit is een simpel ampje met een 12AX7 als preamp, een 12AX7 als longtail fasedraaier en daarachter twee EL84. Alles staat goed ingesteld dus hij zou gewoon moeten werken. Vanaf het begin even signaal prikken en elk trapje doet wat er van hem verwacht wordt. Aangekomen bij de fasedraaier is de output magertjes maar wel aanwezig. Buisje proberen, geen resultaat. Ook hier staat de buis goed ingesteld dus zou moeten werken. Fasedraaier verwijderd en de eindbuizen aangestuurd met de toonfiets, komt zat herrie uit.

    Om een lang verhaal kort te maken, de amp heeft een mastervolume bestaande uit een enkele 500k potmeter waar de (in tegenfase zijnde) sturing in meer of mindere mate aan elkaar wordt geknoopt en dus de sturing voor de eindbuizen gewoon kort sluit op minimaal niveau. Niks mis mee, dat werkt normaal gesproken prima. In dit geval doet het wel iets maar de meeste output is in de stand minimaal. Na het uitbouwen van de potmeter print blijkt de print zeer eenvoudig. Van de connector 4-p5 en 4-p6 lopen twee banen direct naar de potmeter.



    Als ik daar op meet kan ik van 1 tot 87 ohm regelen (ipv 0 -500k). Vermoedelijk ergens een draadbrugje van soldeer of iets dergelijks maar op de eenvoudige print is dit zo goed als onmogelijk. Het enige is eigenlijk de potmeter zelf dus die er uit gehaald, weg sluiting.



    Dit mysterie voert een onbedwingbare druk uit op mijn nieuwsgierig geweten en open de potmeter, niets te zien en nu gaat de regeling wel tot 500k. WTF ???? Uiteindelijk alles weer in elkaar gezet en werkt weer zoals het moet. Potmeter toch maar vervangen maar het zijn dit soort dingen die me gek kunnen maken .
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #132

    Standaard

    Zulke problemen moet je niet meerdere per dag tegenkomen!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #133
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    Zulke problemen moet je niet meerdere per dag tegenkomen!
    Nou dit is anders dagelijkse kost hoor, gelukkig wel anders wordt het gauw saai. Zou er een boek vol over kunnen schrijven.


    Zo hier een mooie bassman. In eerder stadium door collegae in de USA aangepakt en is netjes gedaan. De buisgelijkrichter is omschakelbaar gemaakt naar solid state en de bias is uitgevoerd met dubbele potmeters voor de omschakeling.





    Over deze ombouw was een heel document bijgevoegd met de nadruk op de wel bijzondere werking. Daar heb ik zo mijn bedenkingen over want dit had veel eenvoudiger gekund met minder poespas. Maar goed, de eigenaar was blij met die schakeling en heb dat zo gelaten. Het vervelende was dat er een nasty 50Hz brom in zat. Mogelijk de reden van de verkoop want op alle mogelijke manieren zag ik vervangen onderdelen die te maken kunnen hebben met brom. Zo waren de voedingselco's en de bias onderdelen vervangen, blijkbaar zonder resultaat en is het ding voor een leuke prijs tekoop aangeboden. En zo beland hij dan op mijn tafel


    Zoekend naar die brom denk je bij 50Hz natuurlijk eerst aan bias voeding en gloeidraden of opgepikt door het signaalpad. Na die procedure te hebben gevolgd bleek het ding al te brommen met alleen de eindbuizen dus ging ik tegen beter weten in de 100Hz voeding checken. Whoops, de rimpel op de elco's is wel 50Hz. Het begin van dit topic gaat ook over een dergelijk fenomeen dus dacht gelijk aan de gelijkrichtbuis. Maar er was toch ook een SS gelijkrichter? Is die dan ook stuk? Nee, waarschijnlijk is er tijdens de ombouw een fout gemaakt. Na onderzoek niets wat het kan verklaren behalve zo'n 50V~ verschil en de trafo wikkelingen. Daardoor was er maar een van de twee gelijkrichters actief ongeacht de stand SS/Tube.





    Maar nu waarom ???
    Bij de ombouw actie bleek ook de 115V~ voedingstrafo te zijn vervangen. Dit is de bekende uitvoering van twee hoogspannings wikkelingen met centertap en biastap van 50V~ en gek he maar ik moest gelijk denken aan de overeenkomst tussen mijn verschilspanning van 50V~ en de waarde van de bias wikkeling. Das bijna evenveel zou Koot gezegd hebben. De conclusie moet dan ook zijn dat het genie die deze trafo heeft ingebouwd de centertap en biastap heeft verwisseld. Alles werkt dan wel zoals verwacht maar de hoogspanning is wel flink asymmetrisch. Na aanpassing van deze truc muisstil.


    Case closed.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #134

    Standaard

    Mooi verhaal!!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #135

    Standaard

    Prachtig. En als je het zo naleest klinkt het allemaal zo logisch. Maar ja, achteraf...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #136
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Als we toch bezig zijn ..... Wel eens een Ashdown moeten reanimeren? Deze had slechts een afgebroken potmetertje dus ging uit van chassis uitbouw en hield een slag om de arm voor uitbouw van de hele print.






    Omdat fabrikanten er niet altijd van uitgaan dat hun product wel eens defect kan raken wordt een print na montage af en toe van korte bedrading voorzien waardoor je alles los zou moeten halen. Mesa is er zo een helaas. Maar deze combi spant eigenlijk wel de kroon. De gelikte boog waar het metertje is geplaatst hangt als het ware over de baffle heen.






    Het chassis zou net als bij een fender twin gewoon naar achteren uit de kast moeten kunnen als dat belachelijke metertje daar niet zou zitten. De baffle moet (in tegenstelling tot fender) ook naar achter uit de kast. Door de baffle los te maken en onderuit te trekken zou er misschien net genoeg ruimte kunnen zijn om het chassis er overheen te schuiven. Hoho, dat gaat zomaar niet.



    De pootjes steken zo ver in de kast dat dit net niet gaat. Dus .... pootjes demonteren. Reverbtank zit ook in de weg dus ook het gehele achterpaneel en de tank verwijderen. Baffle los en onderuit trekken en dan pas kan het chassis er uit.








    Ligt dat eenmaal op de operatietafel kan de print er uit gepulkt worden om de potmeter te vervangen.



    Voor het slachtoffer van de beademing kan ben je twee uur verder voor een potmetertje.

    Tot zover de kennismaking met Ashdown.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 7 maart 2019 om 16:00
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #137
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Jemig, wat een klus!

    Achteraf makkelijk praten hoor, maar had je niet de frontplaat kunnen verwijderen door alle moertjes en knoppen van de pots en de jack los te maken? Of zit je dan nog met die snap-in schakelaars?

  8. #138
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ja was misschien mogelijk geweest maar ik wist natuurlijk niet dat de frontplaat alleen achter de potmeters gemonteerd zat. En ik had in de donkere kast het metertje moeten los solderen en als ik ergens een hekel aan heb is het metertjes los solderen in een donkere kast.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #139
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard



    Nu we toch lekker op dreef zijn, dit is ook een leerzame. Ook hier onderzoeken we de kwaliteit van de voeding en bij toeval ontdek ik een vreemd verschijnsel. Als je kijkt naar onderstaand scope plaatje zie je de opgaande flank van de voedingsrimpel twee keer. Als ik de scope goed synchroniseer zie je het niet maar juist bij een free running scope is dit te zien.






    Nu weer de analyse van deze puinhoop. De scope schrijft elke 20mS een heel trace ofwel 2mS/div.

    Beurtelings geven de hoogspannings wikkelingen een laadpuls aan de elco's en dit zou exact over elkaar moeten vallen tenzij er verschil in de wisselspanningen zit. Zoals we eerder een paar keer gezien hebben is dat niet onmogelijk. De wisselspanning is hier echter mooi gelijk en in tegenfase. Wat is dan het probleem? Nader onderzoek geeft te zien dat er slechts een kant van de gelijkrichter is vervangen en wel door een ander type dan fender installeert. De diode's gedragen zich dan niet gelijkwaardig en dan zie je deze narigheid wat ook weer brom kan veroorzaken. Als je dus een defecte diode in je gelijkrichter hebt vervang dan aub alles voor die paar rotcenten.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #140
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Leuk om te zien zeg, en een valkuil waar je makkelijk in trapt. "Niks aan de hand toch?'

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top