Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 25 EersteEerste ... 91718192021 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 244
  1. #181
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Goed bezig Frans, ik moet ook nog even een afspraakje plannen. Is er alleen nog niet van gekomen.

  2. #182

    Standaard

    Knap!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

  3. #183
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Goed solderen is een kunst…. Mijn Guyatone Twin Reverb kopie - Frans wel bekend - is ooit door de vorige eigenaar ‘gerestaureerd’, maar de beste man was geen soldeerheld. 99% van de problemen in die amp over de jaren waren terug te leiden tot slechte soldeerverbindingen….. heb heel wat opnieuw gedaan in die amp…..
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #184
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Ervaringen van een servicemonteur

    Solderen is ook echt een kunst. Als je een Stratocaster slagplaat kan routen, wil dat nog niet zeggen dat je je amp moet opentrekken en met je soldeerbout moet gaan zwaaien. Ieder z’n vak. Ik breng m’n versterkers, als er iets aan mankeert, altijd met een gerust hart naar Frans.

  5. #185
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Staevens amp

    Kortgeleden werd ik benaderd door iemand uit Belgique. Zijn amp had een probleem waar schijnbaar niet iedere tech zin in had, Problemen met de digitale kanaal omschakeling en nu zou hij helemaal niet werken. Merk Steavens, ..... wat??? ...... Staevens. Noooooooit van gehoord maar kom er maar mee langs dan zien we wel.




    Zo'n ramp is het toch niet, heb wel erger gezien. Het blijkt een zelfbouw amp te zijn met wat schakellogica en verder een gewone in stereo uitgevoerde balans eindtrap. Geen schema natuurlijk maar wel een overzichtelijk ding met veel touwtjes.

    Op de print in het midden zie je vier bias regelaars zitten. Per buis is de bias in te stellen.





    Ik rook al waar de storing zat. Op de voedingsprint zat een laagspannings voeding van 12V=, gestabiliseerd met een 7812 regelaar. Hier was een probleempje in ontstaan wat de diodebrug in brand had gezet. Op zijn beurt is de print er ook aan gegaan en door en door verkoolt.






    Er zat niets anders op dan het kool weg slijpen waardoor ik een gat in de print overhield. Nu heb ik wel wat troep om dat netjes op te vullen maar kan er geen koper meer opdampen. Dat doen we dan maar met draadjes. Na het vullen wat gaatjes terug geboord en van vers materiaal voorzien. Elco's, spanningsregelaar en diode's moesten er aan geloven. Heel wat schade wat met een simpele zekering voorkomen had kunnen worden, jammer.




    Is het ding eenmaal aan de praat blijkt een kanaal niet te werken en het ander kanaal met vervorming. Er bleek nog een anodeweerstand in de fasedraaier open te zijn en de buisvoet maakte soms geen contact met de buis. Buisvoetje vervangen en de print gelicht om dat weerstandje te monteren. Piggyback werk doen we niet aan, hoewel veel makkelijker en sneller vind ik het een vies gezicht en het is ook niet betrouwbaar. Uiteindelijk weer een goed volledig werkend apparaat terug verkregen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #186

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht



    Nou...
    Ik heb in elk geval weer inspiratie voor wat we eten vanavond.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #187
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Bami of spaghetti?

  8. #188
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Het brengt bij mij herinneringen terug aan een Moto Guzzi waar ik ooit een elektrisch probleem bij moest oplossen, dus het zal wel spaghetti zijn? Japanners zitten over het algemeen wat strakker in elkaar.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #189

    Standaard

    Japanners eten geen bami... Meer Takamatsu noedel zijn ook sliertjes.😁

    Verstuurd vanaf een Palm Tungsten T5
    Laatst gewijzigd door AC Jet Glo; 4 december 2021 om 17:03

  10. #190
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik heb al een tijdje een highend ding staan welke kraakt. Normaal begin ik hier niet aan maar omdat ook ik last heb van corona pak ik ook wel eens wat anders aan. Het gaat om een high end stereo eindtrap met 8x EL84. Niks bijzonders naar mijn idee.


    De amp kraakt inderdaad en tijdens het meten - de amp was in bedrijf natuurlijk - ineens een flinke toename van het kraken opgevolgd door een sterke 100Hz brom. Eindbuizen trokken netjes 60mA/paar in rust dus daar kwam de hoge voedingsstroom niet vandaan. De amp heeft een parallel-balans uitgang met 4xEL84 per kanaal en dat dan in stereo. Ik denk in de richting van een voedingselco die onderbreekt. Zou hij sluiting maken klapt hij vanzelf uit elkaar en weet je snel genoeg welke het is ehhhh was. Natuurlijk wacht ik daar niet op en check de temperatuur van de elco's. Niets aan de hand dus de brom komt echt door een hoge stroom in de schakeling.


    Volgende stap alle eindbuizen er uit, nog steeds brom. Dat doet me denken aan een voedingsstroom direct door de speaker. Dit kan alleen als er sluitng zit in de seceondaire en primaire laag van de OT. Alles los en idd meet ik een paar kOhm.




    Dat wordt een nieuwe trafo. Fabrikant gevonden en uiteindelijk mail gestuurd voor een nieuwe trafo. Nooooit wat van gehoord. Klant is er zelf ook achteraan gegaan maar geen contact. Uiteindelijk besloten een trafo erbij te zoeken maar dat is niet eenvoudig. De gitaaramps werken op hogere voedingspanning waardoor de impedantie ook anders uitpakt.


    Volgende poging was om hem opnieuw te laten wikkelen. Ook dat zat niet mee, men wilde wel een nieuwe trafo maken volgens elektrische spec maar mechanisch zou hij groter uitpakken. Geen gezicht natuurlijk en krijg het ook nooit passend. Van alle kanten geen succes dus en vervolgens maar besloten om zelf te gaan onderzoeken, misschien wel te herstellen uiteraard in overleg met de klant want daar hangt echt een ander prijskaartje aan.


    Hieronder de bewuste trafo van het chassis gehaald.








    Het is een lekker vlesige trafo, zal best goed klinken.






    Om te beginnen eerst het E blijk er uit peuteren.








    Als het goed is houd je een mooie spoelkoker over







    Na het wegpeuteren van alle plastic zooi zie ik een primaire wikkeling. Deze gaan we eerst overzetten op een lege spoel. Na enkele turns kom ik een las tegen, gewoon gelast door de fabrikant he, dat kun je dus ook nog tegenkomen.






    Na het verwijderen van deze primaire wikkeling is er wat meer zichtbaar. Er lopen meer draadjes naar de aansluitingen dan verwacht en had met de ohmmeter al gezien dat er meer op de wikkelingen zat dan nodig. Er is ook een tap ongebruikt gelaten, de ene kant zit aan de centertap en de andere kant is loos. Deze spoel is laagohmiger dan de twee anodespoelen, het zal wel.




    Nu kijk je tegen de plastic isolatielaag aan welke primair en secondair een beetje moet scheiden van elkaar. Hier had ik toch wat moeten zien zou je zeggen.








    Het ziet er naar uit dat de 1e laag primair is, de 2e laag secondair, 3e laag weer primair en vervolgens de 4e laag weer secondair. De 5e laag is dan de ongebruikte winding, het zou zelfs kunnen dat de sluiting tussen 4 en 5 zit. Na het verwijderen van de laag plastic is de secondaire te zien, deze laag pellen we er ook af.






    Ook deze secondaire winding (laag 2) ligt er nu af.








    Nog steeds niks te zien, dan het plastic en onderliggende (laag 3) primaire wikkeling aanpakken. Als de 2e primaire wikkeling er bijna af is breekt de draad en zie daar, het punt waar hij is doorgeslagen. Typisch gevalletje onbelaste output. De draad is op meerdere punten doorgefikt.







    Ik zie zo al vier windingen gebroken.


    Laatst gewijzigd door cluseau; 17 december 2021 om 00:53
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top