Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 25 EersteEerste ... 71516171819 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 244
  1. #161
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou van kapen is geen sprake hoor, het is bedoeld voor iedereen die gekke of bijzondere manko's weet op te lossen. Dat jij zonder kennis maar met gezond verstand ook positieve resultaten kan behalen is alleen maar leuk om te lezen. Een fout veroorzaakt door gepruts van derden, mooi man.

  2. #162
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik had heel lang geleden een Rivera TBR-1, gave maar loodzware Stereo buizenversterker.
    Probleem met de Vactrols, die waren niet/lastig te krijgen internet was toen nog niet echt volwassen.

    Dus ik heb clear leds gekocht en LDR weerstanden, aan elkaar geplakt met plakband, vervolgens gedipt in clear vernis zodat het één geheel werd en om licht uit te sluiten gedipt in zwarte lak.

    In de TBR-1 gezet, en alles werkte was ik best trots op toen

  3. #163
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.027

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluegate Bekijk bericht
    Ik had heel lang geleden een Rivera TBR-1, gave maar loodzware Stereo buizenversterker.
    Probleem met de Vactrols, die waren niet/lastig te krijgen internet was toen nog niet echt volwassen.

    Dus ik heb clear leds gekocht en LDR weerstanden, aan elkaar geplakt met plakband, vervolgens gedipt in clear vernis zodat het één geheel werd en om licht uit te sluiten gedipt in zwarte lak.

    In de TBR-1 gezet, en alles werkte was ik best trots op toen
    En geen brom zoals bij mijn versterker?

  4. #164
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat dit heel erg afhangt van waar je de stroom vandaan haalt. Mijn Kitty Hawk Apache versterker heeft een 9 volt batterij in de voetschakelaar, die bromt in ieder geval niet!

  5. #165

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pasqual Bekijk bericht
    En geen brom zoals bij mijn versterker?
    Lijkt me stug. Wat Bluegate heeft gedaan is zelf een vervangend onderdeel maken voor een slecht verkrijgbaar deel en dat vervolgens plaatsen op de plaats en in de toepassing waar het thuishoort. Jouw verhaal suggereert iemand die een leuk idee had en dat zonder na te denken over eventuele bij-effecten iets aan het geheel heeft toegevoegd op een plek waar het blijkbaar storing veroorzaakt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #166
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ja, ik heb inderdaad de bestaande onderdelen vervangen. Aangezien een Vactrol een LED met LDR is was het geen enkel probleem.

    Daarvoor had ik een schakeling in DIL behuizing die ongeveer hezelfde deed maar daar vond ik het geluid minder, dus toen zelf geknutseld. En dat werkte wel goed. Geen brom in iedergeval.

  7. #167
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.027

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Lijkt me stug. Wat Bluegate heeft gedaan is zelf een vervangend onderdeel maken voor een slecht verkrijgbaar deel en dat vervolgens plaatsen op de plaats en in de toepassing waar het thuishoort. Jouw verhaal suggereert iemand die een leuk idee had en dat zonder na te denken over eventuele bij-effecten iets aan het geheel heeft toegevoegd op een plek waar het blijkbaar storing veroorzaakt.
    Dat is correct. Dus dat blijkbaar mag je weglaten

  8. #168
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ooit eens een Ibanez Chorus pedaal hersteld, gebruiker wilde niets anders dan dat pedaal dus gaf het aan mij om te herstellen.

    Kon op het oog niets zien totdat ik de printplaat demonteerde en ik ineens een hoekje van de printplaat in mijn handen had.
    Was gewoon afgebroken.
    Zat niets in de buurt maar dat punt bleek dus een aarding naar de behuizing.
    Dus stukje metaaldraad gebogen en gesoldeerd zodat de schroef weer contact maakte met de printplaat.
    Inprikken en werken.

  9. #169
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Ervaringen van een servicemonteur

    Ik ben geen service monteur maar een amateur klusser die z’n eigen spul repareert en modificeert, maar het verhaal van m’n Fender Blues Deluxe is wel een leuke anekdote (en de start van mijn interesse in (buizen) electrotechniek):

    Mijn BDLX kreeg ergens eind jaren ‘90 kuren: na enige tijd spelen ging deze af en toe uitvallen waarbij hij ook spontaan van kanaal wisselde. Ik kende toen nog geen reparateurs dus maar via een muziekwinkel en een electronica ‘mannetje’ geprobeerd te laten repareren. Beide konden niets vinden/zien maar waren gelukkig wel zo sympathiek dat ruiterlijk toe te geven en er niets voor in rekening te brengen.

    Internet stond toen best wel nog een beetje in de kinderschoenen maar na heel veel zoeken (google bestond denk ik nog niet) vond ik wel een schema en op Harmony Central wat verslagen van anderen met dezelfde problemen maar niemand wist wat het was.

    Gelukkig had ik toen een gitaarspelende collega met verstand van electronica en die wilde er wel naar kijken. Die heeft ‘m toen een flink laten spelen (cassette deck op repeat) en eindelijk na een paar uur traden de verschijnselen op (warmte gerelateerd!) en met een multimeter wisten we toen na lang zoeken vast te stellen dat de 16V op-ampvoeding (die ook de kanaal switch bedient) raar ging doen op moment dat de symptomen zich manifesteerden. Toch was er niks te zien, alle componenten maten ook goed en ook ‘chopsticken’ bracht niets aan het licht. De enige aanwijzing was een lichte bruine verkleuring van de print door warmte rondom twee grote keramische 470K/5W weerstanden.

    Hij had echter de tegenwoordigheid van geest om de print eens met een vergrootglas te bekijken, speciaal rondom die weerstanden. En toen zagen we het: ringvormige breuken in diverse soldeerverbindingen! Niet alleen bij die weerstanden overigens maar ook bij inputs en buizenvoeten. Dat kon mooi onvoorspelbaar gaan krimpen en uitzetten als de amp opwarmt!

    Na heel veel soldeerpunten opnieuw te laten vloeien of opnieuw te doen (afzuigen en weer solderen) heeft de amp nooit meer die verschijnselen laten zien (toen ik er nog veel mee optrad checkte ik wel jaarlijks met een loep op verdachte punten).

    Was erg leerzaam en de voldoening van het uitvinden en oplossen van het euvel voel ik nog steeds na iedere reparatie, haha!

    Later is nog een keer de reverb kapot gegaan en heb ik de inputs moeten vervangen. Beide zelf kunnen oplossen.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #170
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Heb bovenstaande euvel een keer gehad in mijn Engl blackmore. Elke keer na 15 a 20 minuten gebruik begon hij te herrie te maken. Buizen al vervangen etc, maar problemen niet verholpen. Kon ook geen scheurtjes zien, maar uiteindelijk gewoon de keuze gemaakt alle buisvoetjes van de eindbuizen even opnieuw te vloeien en toen was het verholpen. Dus toch ergens een scheurtje gezeten.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top