Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 25 EersteEerste ... 122021222324 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 244
  1. #211
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht

    Ehhh, wij doen alles electronisch heh!




    klik



    Op de hoofdas heb ik ooit een sensor gemaakt welke een signaal geeft aan mijn toerenteller. Ik wil namelijk nauwkeurig de omwentelingssnelheid weten. Ditzelfde signaal kan ook mijn teller aansturen zodat ik ook weet hoeveel keer de bovenkant voorbij is gekomen.

    Ooit een filmpje gemaakt van de testfase, stond al op YT. De sensor bestaat uit een infrarood led en dito LDR. Door een stukje alufolie wordt dat licht gereflecteerd bij elke omwenteling.

    Laatst gewijzigd door cluseau; 22 december 2021 om 12:11
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #212
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Hoe lang ben je daar in totaal ongeveer mee bezig, in uren, "even" die trafo opnieuw opbouwen?

  3. #213
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Hoe lang ben je daar in totaal ongeveer mee bezig, in uren, "even" die trafo opnieuw opbouwen?
    Nou dan ben je wel drie uur verder hoor. Maar ....

    Ik doe het meer om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn en die vallen me best mee moet ik zeggen. Het is voor mij ook de moeite waard om mijn custom trafo's te wikkelen en met name voedingstrafo's. Voor mijn experimenteer voeding heb ik een flinke spanning en stroom nodig. Een flink blok met een goede 230V~ wikkeling kan ik dan naar eigen smaak inrichten. Hobbymatig is natuurlijk geen punt maar om dat voor een klant te gaan doen is niet rendabel.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #214
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    In ieder geval sowieso al 100 punten voor de poging!

  5. #215
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In het voorgaande had ik al aangegeven eens te willen experimenteren met het wikkelen van custom trafo's. Wat hebben we geleerd .......dat je zoiets pas moet willen als het echt niet anders kan of iets heel speciaals wil hebben.

    Dat laatste wilde ik. Op de testbank wil ik een trafo hebben welke 60V~ en 120V~ kan leveren en dat dan met centertap. Daar zou dan 2x 30V~ of 2x 60V~ danwel 1x 120V~ uit komen. Waarom? gewoon omdat ik dat wil. Lekker universeel in combinatie met een variac. Dit om transistor eindtrappen van de juiste spanning te voorzien of zelfs een amerikaan te voeden met 115V~.

    Ooit een progje gevonden waar je wat gegevens in moet vullen en dan kwam daar de sec en primaire aantal wikkelingen uit met bijbehorende draad dikte's.





    Zo geef je de kernmaten op in mm waarmee het overdraagbare vermogen wordt berekend. Is dat eenmaal bekend kun je het maximale uit de kern halen wat ik natuurlijk wel lekker vond.

    Omdat ik mijn special wilde maken op een blik van 300Watt trafo had ik de draaddiktes en het aantal wikkelingen zoals voorgekauwd daar op aangepast. Maar ...... en nou komt het.

    Dit progje is hartstikke fout. Heb ik het mis mag je me corrigeren, dit terrein is voor mij ook een beetje onbekend. Het overdraagbare vermogen van de kern volgt uit de oppervlakte in cm maal de factor 0.64. Deze laatste factor 0.64 zijn ze zo te zien vergeten in dit progje met als gevolg dat je veel zwaarder materiaal gebruikt dan waar het blik voor is berekend. Ik zit nu met een zwangere klomp koper welke bij lange na niet tussen de benen gaat passen (vergeef me de woordspeling). Inmiddels kan ik het hele zooitje weer afwikkelen en opnieuw beginen maar dan met de juiste verhoudingen.

    Bedankt internet ;(
    Laatst gewijzigd door cluseau; 6 februari 2022 om 13:57
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht

    Bedankt internet ;(
    heb je wel de laatste versie van het Internet geinstaleerd? Dan zou je de zeer recente 2005 versie eens kunnen proberen ;-)
    https://sklaic.info/electronics/
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #217
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Je kan hem voor vragen en opmerkingen gewoon mailen zegt ie
    heeft ook een forum maar de laatste post is 3 jaar geleden,
    dat is ongeveer 21 jaar in real world time
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #218
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    heb je wel de laatste versie van het Internet geinstaleerd? Dan zou je de zeer recente 2005 versie eens kunnen proberen ;-)
    https://sklaic.info/electronics/
    Zeker wel, had hem al van de pc verwijderd maar opnieuw geinstalleerd met jouw link. Plaatje hierboven heb ik even vervangen met de praktijkwaarden van mijn trafoblik. Komt op hetzelfde uit, vermogen 318Watt en dat is niet juist.


    Maar, ik heb een sheetje gemaakt wat wel juist is en daar komt nog veel meer bruikbare data uit. Vul de gegevens in en je krijgt redelijk nauwkeurig het nodige materiaal inclusief de lengte berekening, draad dikte, de afmetingen van het pakket en of dat wel past volgens je plannen. Als ik daar mijn waardes invul kom ik een stuk realistiger uit.




    Voor wie het wil hebben, stuur me een mailtje en je krijgt het in de reply.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #219
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Je kan hem voor vragen en opmerkingen gewoon mailen zegt ie
    heeft ook een forum maar de laatste post is 3 jaar geleden,
    dat is ongeveer 21 jaar in real world time

    Psies, en heb ik hem nodig? Gloof t niet.

    Moet wel zeggen dat zijn dingetje grafisch leuker is maar ik geef meer om de juiste gegevens.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #220
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Kreeg nu een ding op de bank waarvan je zegt moet ik daar nog aan beginnen. Verhaal aanhorend blijkt het iemand met passie voor de amp en niet teveel doekoe. Daar ga ik weer. Zekering slaat door dus misschien simpel gelijkrichtertje of zo iets.


    Ding werd met spanbanden bij elkaar gehouden, owjee.





    Na de bandjes te hebben verwijderd lazerde het chassis bijna van de tafel.











    Na het bij elkaar vegen van de restanten eerst maar eens het chassis gepakt, dat leek het meest kansrijke deel. De voedingstrafo had een vette sluiting dus einde verhaal dacht ik zo. Blijkt de eigenaar nog wel wat relatie's te hebben en binnen enkele dagen lag er een donor trafo in de bus. Voor dat deze er in gaat kijken we natuurlijk of er geen oorzaak voor het overlijden va de trafo is. Bij het aansluiten van een test trafo had ik wel gloeidraad maar hoogspanning inschakelen ging met een hoop gespetter gepaard. De standby schakelaar had inmiddels zoveel inschakelpieken te verwerken gehad dat het nodige koolstof sluiting maakte naar massa. Je meet helemaal geen afwijking maar zet er 400V op en de vonken vliegen om je oren. Goed, een nieuw schakelaartje deed wonderen en de amp werkt. Nu kon ook de vervangtrafo er in.





    De onderplaat van de kast was 2cm tekort, gewoon afgebrokkeld. Na daar een netjes recht kantje aan te hebben geslepen heb ik een latje ertussen gelijmd en een nachtje onder de klem laten drogen.





    Al met al toch weer een bruikbaar ding van gemaakt.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 mei 2022 om 17:37
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top