Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 25 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 244
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard Ervaringen van een servicemonteur

    Het valt me zo langzamerhand op dat er niet veel gebeurd op GN en dat vind ik jammer. Misschien kunnen we op deze manier daar verandering in brengen. Vroeger was ik geabonneerd op Elektuur en het wat eenvoudiger Radio bulletin. Ik weet niet meer in welke van de twee maar er was ergens een rubriek genaamd "ervaringen van een servicemonteur" wat ik altijd met veel plezier las. Vrij korte verhaaltjes waarin interessante zaken naar voren gehaald.


    Nu lijkt het me leuk om iets dergelijks hier in een topic te creeren in een poging de eigenaar van de soldeerbout te stimuleren. Iedereen kan zijn steentje bijdragen mits het om interessante ervaringen gaat want we zijn er natuurlijk niet bij gebaat het zoveelste verhaal te lezen over het vervangen en biassen van een vrolijk stel 6L6jes, men verliest dan alleen maar de aandacht. Het gaat dus om bijzondere storingen welke je niet elke dag tegenkomt.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 29 augustus 2016 om 14:37 Reden: typefoutje
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Goed, om het spits af te bijten, het zal velen van jullie niet ontgaan zijn dat ik wel eens aan ampjes sleutel. Sterker nog, het is mijn dagelijkse job. Ik denk dat ik me na 40+ jaar trouwe dienst als reparatietech wel in de categorie servicemonteur mag indelen.


    Zo hier het lastige geval van een Sessionette 75 welke me aardig wat hoofdbrekens bezorgde. Het ding had een aantal klachten waaronder ook een irritante als 50Hz klinkende ratel. Met de scoop ontdekken we waar de ellende vandaan komt. Het bovenste signaal op onderstaand scoopbeeld is de rimpel op de voeding welke een zaagtand van 100Hz zou moeten zijn maar ik meet er een van 50Hz, oops. Het onderste signaal is de uitgang waar een bromrimpel bovenop de normale ruis te zien is (scoop 2mSec/Div). Op de scoop zien we dus een zaagtand met een periodetijd van 20 mSec ofwel 50Hz en de deuk in de neergaande helling is natuurlijk ook een beetje vreemd.





    De fout bleek in de voedingstrafo te zitten. De secondaire wikkeling heeft een centertap welke waarschijnlijk niet zuiver in het midden zit. De spanning tussen de wikkelingen bleek niet helemaal gelijk en deze fout moet dus van fabriek af in de amp hebben gezeten. Pas voor de volgende eigenaar was de klacht irritant genoeg om daar melding van te maken. De oplossing was een van de secondaire wikkelingen korter te maken of de andere wikkeling langer om de twee 180 graden in fase verdraaide spanningen gelijk te maken. Ik heb voor het laatste gekozen.



    Nu zien we wel twee zaagtanden in 20mSec ofwel 100Hz (zie foto hieronder) en het signaal is vrij van brom, alleen de normale ruis is nu zichtbaar.




    Een dergelijke fout zul je niet zo snel een tweede keer tegenkomen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Mooi topic!
    Hoe lang ben je bezig geweest om dit probleem te achterhalen?
    Ik heb geen idee of je standaard bij een brom of ratel aan de voeding kant begint te zoeken of juist niet!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou, moet bekennen dat dit me een dag gekost heeft hoor. Niet dat de klant dat betaald heeft dus was voor mijn rekening. Kan natuurlijk wel zeggen dat hij totall lost is maar dat geeft me geen bevrediging dus neem zoiets voor eigen rekening. Maar gemaakt zal hij worden


    Brom komt altijd uit de voeding, zo simpel is dat. Nu zullen er slimmerikken zeggen dat het ook wel eens van je gitaar afkomt maar dat is ook uit het net (dus voeding) opgepikte brom.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nou, moet bekennen dat dit me een dag gekost heeft hoor.
    Dat geloof ik meteen!

    Als een amp ter reparatie wordt asngeboden, ga je -lijkt me- zoeken naar iets dat stuk is, niet in de eerste plaats naar iets dat nooit goed is geweest..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Niet zo heel spectaculair wat ik te vertellen heb , maar leuk topic, dus ik doe graag mee.

    Ik had een tijdje geleden een ENGL e520 preamp gekocht, uit 1992 of zo. Klinkt leuk, maar bij het schakelen van kanaal, bleef hij vaak hangen (op het kanaal waarop hij stond), en de clean gainpot kraakte verschrikkelijk. Potentiometer vervangen, met het gewenste effect. Dat schakel-probleem was ik niet heel zeker over. Recent twee relais'tjes gekocht, en de relais in de preamp daarmee vervangen. Voorlopig lijkt dat ook de oplossing.

    Enkele weken geleden ook een tweedehandse Laney 50 watter gekocht (opvallen voor hoe weinig mensen die dingen wegdoen), om te gebruiken als modificatie speelgoed. Nu weet ik niet of dat binnen dit topic past, gezien niet-herstellingsgerelateerd...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban Bekijk bericht
    .......bij het schakelen van kanaal, bleef hij vaak hangen...
    Kan er wel iets over zeggen, een relais heeft een zogenaamde maakstroom en een houdstroom. De laatste is veel kleiner omdat er niet veel kracht nodig is om het eenmaal aangetrokken relais te houden. Nu bestaat er ook een fenomeen genaamd remanent magnetisme. Door het vele malen magnetiseren van het weekijzer blijft er een beetje magnetisme achter in het ijzer. Vooral oudere relais kunnen dan idd blijven kleven. Of daar hier sprake van is kan ik zo niet bewijzen maar tis een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is dat de stuurschakeling blijft lekken waardoor er magnetisme achterblijft.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban Bekijk bericht
    Niet zo heel spectaculair wat ik te vertellen heb
    Het staat iedereen vrij hierop te reageren maar het ging mij meer om de unieke situatie's welke je niet snel nog eens tegen zult komen. Of situatie's waarbij je flink op je bek gaat door een stommiteit en dat gebeurt echt wel eens. Er voor uit durven te komen is weer een ander verhaal.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    [..]om de twee 180 graden in fase verdraaide spanningen gelijk te maken. [..]
    Dus de fout onstond doordat ze uit fase waren? Hier zou ik nooit opgekomen zijn - wel, misschien na heel lang studeren en proberen...
    Kan je het (stukje) schema laten zien wat de zaagtand genereert?

    Ik heb zelf ook wel wat reparaties gedaan, maar niks wereldschokkends. Een gebroken printspoor was de moeilijkste die ik ben tegen gekomen. Ik heb nog een digitale mixer staan die niet meer opstart. Hmmm, moet ik weer eens tijd voor maken
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Kreeg een paar jaar geleden een oude Fender Bassman 50 BF onderhanden voor inspectie.
    De amp was niet stuk, maar "klonk niet zo fijn" volgens de inmiddels al 3de eigenaar.
    Op de werkbank bleek de amp flink power te kort te komen & klonk idd. slapjes & beroerd.
    Na openen bleek, dat er nog nooit in was geprutst; alles was nog origineel af fabriek.
    Maar... heej... bij een van de twee eindbuizen zat de anodedraad van de OT op pikkie 6 gesoldeerd, ipv pikkie 3!
    Het ding had heel z'n leven op één eindbuisje gewerkt, och arm ampje.
    Na omsolderen, bias regelbaar gemaakt & nieuwe eindbuizen geplaatst brulde het beestje weer best.

    Waarna ik achterbleef met twee vragen:
    - Waarom was deze bedradingsfout niet in de fabriek geconstateerd?
    - Waarom vond pas de derde eigenaar het nodig, om z'n amp na te laten kijken?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Dat is idd een leuke Frits. Waarschijnlijk heeft men nooit een referentie gehad aan andere 50 watters of wat ook voorkomt, men heeft het max vermogen helemaal niet nodig.

    Ooit ook een TwinRev 135 Watt in reparatie gehad welke klonk als een natte krant. Al verschillende keren bij de collegae op consult geweest echter zonder resultaat. Zo ook bij mij het chassis op de bank en vermogen meten. Ook hier geen enkel probleem en alles uit de kast getrokken. Uiteindelijk het chassis maar weer ingebouwd en klaargezet voor ophalen. Voor de gein nog eens die 135Watt losgelaten in mijn arme werkplaatsje maar nu met ingebouwd chassis op de eigen speakers en inderdaad geen gehoor. Het miste gewoon ballen. Blijkt dat fabriekaf de speakers uit fase staan dus elkaar tegenwerken. Een speaker omgedraaid en hallelujah, het was alsof de zee openging.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 29 augustus 2016 om 18:57
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top