Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 25 EersteEerste ... 51314151617 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 244
  1. #141
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Op de bank een welbekend bouwpakket van een 5E3. Zat een foutje in waardoor alleen +1 aanwezig was en de rest lag aan massa. Geen woorden over vuil maken, we maken allemaal fouten waar we dan doodleuk overheen kijken. En dan komt nu weer die "maar".....

    Kijk even naar onderstaand plaatje:



    Hier zie je van rechts naar links de Kathode (steen)weerstand van de eindbuizen, met 10Watt een flinke jongen. Daarnaast de eerste elco +1 gevolgd door elco +2. Helemaal op de hoek loopt de draad naar de centertap van de gloeidraad wikkeling. al deze minnen zijn verbonden door de rode stippellijn onder het board. Aan de voet van de eerste elco zit een stuk blank draad wat op de tone potmeter gelast dient te worden. Wie dit heeft bedacht weet ik niet maar het volgende deed zich voor.

    Na herstel van de bouwfout van de eigenaar liet deze amp voor het eerst zijn klanken horen maar ook een stevige voedingsbrom. Achteraf bleek namelijk de potmeter niet zo geweldig massa te maken met als gevolg dat de voedingsstroom welke door de potmeter aan massa zou moeten liggen via de as naar buiten kan komen. Het zou kunnen dat de gebruiker daardoor een opneuker kan krijgen die echt wel DOODELIJK kan zijn. Tot zover het punt (on)veiligheid. In dit geval was er enige overgangsweerstand waadoor de brom veroorzaakt werd. Mocht iemand dit ding hebben gebouwd, maak de massa aansluiting van de potmeter los en las deze direct op het chassis. Dit zorgt niet alleen voor een absoluut stille amp maar ook voor een veiliger situatie.



    Voor toekomstige bouwers, isoleer de te maken las op onderstaande instructie niet maar soldeer beide uiteinden aan het chassis. Ik heb de leverancier inmiddels op de hoogte gebracht van dit ontwerp foutje.


    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 maart 2019 om 11:42
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #142

    Standaard

    Ongelofelijk zeg!
    Vroeger zat die massa op een messing? plaat achter de potmeters gesoldeerd. Bij gebrek aan deze plaat dacht men dat de potmeter ook ok was?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #143
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Deze keer een plexi clone gebouwd door een engelse firma.




    Best een netjes apparaat maar de klacht was dat hij zou brommen en dat was idd zo. Deze amp is nieuw aangeschaft en heeft van begin af de lichte brom laten horen. Contact geweest met leverancier etc. Wil ze niet zwart maken dus de naam is een beetje vaag Uiteindelijk is door de klant het chassis gedemonteerd en opgestuurd naar de UK.





    Bij de fabrikant echter geen afwijking gevonden en uiteindelijk komt hij hier op de werkbank te staan. Toch echt wel brommen he (100Hz) en slechts 5Watt output voor een EL84 balanstrapje veel te laag. Dan begin je te onderzoeken, sturing meten, voedingsspanning is aanwezig enz. Geen afwijking te zien, wat is dit nu weer. De output is zoiezo ver onder de maat dus maar eens gekeken wat voor stroom de buizen trekken. Vanwege de gemeenschappelijke kathode weerstand wordt uitgeweken naar de wikkelingen van de uitgangstrafo. Een buis doet heel weinig kwa gelijkstroom, kijk daar hebben we de boosdoener maar waarom. Het antwoord bleek heel eenvoudig, de buis werkt gewoon niet omdat het meest essenciele ontbrak. Er was namelijk geen warme gloeidraad en dan is er niet een buis die wat voor je wil doen.

    De reden ........





    De gloeidraad zit op pin 5 en 6 ipv 4 en 5. Slordigheidje, kan de beste gebeuren daar niet van maar....Als je dan met een geldige klacht bereid bent kosten te maken om het chassis terug te sturen terwijl je nog garantie hebt en je krijgt hem zo weer terug dan zakt me broek af. Zeker een fabrikant zou daar toch wat serieuzer mee om moeten gaan. Wat mij betreft de kouwe douche.

    Na correctie 14Watt output en muisstil.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 april 2019 om 10:31
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #144
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Leuke puzzel weer!

    Vraagje; was de weergave van de bas ook heel slecht omdat je een push-pull OT op een single-ended manier gebruikt? En zou je nu niet eigenlijk wat lage bastonen op vol vermogen moeten afspelen om de kern van de OT te demagnetiseren?

  5. #145

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Deze keer een plexi clone gebouwd door een engelse firma.
    Is het een "firma" Frans? Of is het de zoveelste DIY-er met een goed oog voor marketing die heeft geleerd hoe hij bouwtekeningen moet opvolgen en zich daatna tot "boetiek-fabrikant" heeft gebombardeerd.

    Anders uitgedrukt,
    Die manier van bouwen is met de beste wil van d wereld niet vol te houden als je er je bammen mee moet verdienen. Dat betekent dus dat het of een gierend duur apparaat moet zijn geweest of dat het een leuke bij-activiteit van een DIY-er is.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #146
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Is het een "firma" .
    Wanneer ben je een firma? Hij doet het iig wel officeel en er is ook een tweede persoon. Gelikte site ook (hoewel je die ook kan laten maken).
    Het lab ziet er goed uit, bijna net zo goed als de mijne . Keurig opgeruimd .... voor de foto

    Het bouwwerk is ook netjes hoor, zal er niks lelijks over zeggen. Maar als je iets verkeerd doet en die dingen gebeuren nou eenmaal mits je voor nasa werkt ga dan op zn minst serieus met een klacht om. Het kan een vage klacht zijn, dat gebeurd mij ook wel eens maar dit was toch overduidelijk een slordige fout en ook nog eens niet goed getest voor aflevering. Voor niets heen en weer gestuurd en dat vind ik kwalijk.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #147
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Deze keer op de bank een HotRod deLuxe met een vreemd verschijnsel. Als je hem aanzet is er een vreselijk irritant geknetter te horen voor de eerste 10 sec na van standby te schakelen. Soms komt het ook weer terug na langere tijd dus het zou wel fijn zijn als we daar een eind aan kunnen maken, gaan we doen.

    Allereerst dacht ik aan vonkende eindbuizen maar dat was niet het geval. Geef ik ze flink op hun donder laten ze daar niets van merken, echte masochisten die buisjes. Het lijkt helemaal in het begin van de voeding te zitten en zie op de eerste elko wel iets maar niet echt duidelijk. Hier hoort een hoge gelijkspanning te staan met een 100Hz (10mSec) zaagtand daar bovenop. Gaan we kijken met de scoop (tijdbasis 5mSec/div) dan is die rimpel van 10mSec (twee vakjes) er idd en ook erg stabiel.






    Als we dan naar standby gaan en vervolgens weer naar actief dan is soms te zien dat de rimpel even terug zakt naar 50Hz (20mSec) en op dat moment spettert de amp ook heel even. Het is net een scherpe tik in een beschadigde grammofoonplaat. Een WAT ?? Een vinylschijf met een spoor dat geluid produceerd als er een naald langs loopt, welbekend onder ons oudjes. Het verschijnsel is lastig te fotograferen maar hieronder zie je een stukje van het trace waar het zichtbaar is. Door de korte sluitertijd is de rest van het trace niet zichtbaar maar in de laatste cyclus is de ontlaad curve ineens vier vakjes ofwel 20mSec en dat komt dan weer overeen met 50Hz.






    Mooi om te zien is dat er een laadpuls ontbreekt om vervolgens weer terug te keren. Ik vermoed een defect in de gelijkrichter.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #148
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    komische ervaring van een amateur:
    ben eindelijk toegekomen de peavey express 112 waar de elco's vervangen zijn en de 2 potmeters die kraakten tijdens het draaien en die ik heb schoongemaakt.
    (1 van de potmeters is de pushpull voor de supersat regeling van het overdrive kanaal, lijkt mij moeilijk te vinden en als, dan duur)

    alles ging goed, nieuwe koelpasta voor het koelblok gebruikt, de boel zit in elkaar en pak het chassis op.
    hoor ik een zacht metaal gekletter alsof er ergens een schroefje rondtolt, kijken, lamp erbij, heen en weer schudden, maar ik zie niks.
    proberen te lokaliseren waar het geluid weg komt?
    hoor het op diverse punten van het chassis maar echt niets te zien, zal toch niet iets stuk zijn aan het blikpakket van de trafo, ik zal toch niet weer die hele handel los moeten halen????

    zoekt en gij zult vinden zegt mijn vrouw even later met een glimlacht, maar ik snap er niets van, totdat.
    ik kijk naar de bevestigingspunten van het chassis en die zijn anders dan ik gewend ben, lijken wel of daar rechthoekige moertjes in zitten, pak een schroevendraaier en ja hoor, er zit ruimte op, kunnen ietsje bewegen.
    tada, 'probleem' opgelost en ik heel erg opgelucht ;-)

  9. #149
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Leuk dingetje om te maken en misschien interessant voor anderen.

    Deze amp kwam weer terug voor wat onderhoud, inmiddels al ruim 10 jaar in gebruik is er nog steeds niet veel aan de hand. Buizen nog oke maar slechts een verlopen G2 weerstand op een van de eindbuizen waardoor het een beetje rottig klonk.

    Het verzoek was de 10 jaar geleden ingebouwde Reverb schakelbaar te maken met een footswitch en jack op het voorfront. Bovendien een led op de switch welke moest branden bij actieve reverb. Nu word bij de Fenders standaard het reverb signaal op de reverb potmeter kortgesloten naar massa. Lekker simpel en enkeldraads uit te voeren. De led stelde me dan wel een beetje voor een probleem.

    Hiervoor de volgende oplossing bedacht met zo weinig mogelijk componenten:

    1 eerst moest er een voeding komen voor de led en het funtioneren van de schakeling. Deze voeding werd gemaakt uit de gloeidraad voeding met een 1N4007 en elco. Hiermee werd een gelijkspanning van 8V= gerealiseerd.

    2 Het reverb circuit kun je natuurlijk niet belasten met gelijkspanning dus ben ik de footswitch anders gaan gebruiken. Namelijk alleen om de led te schakelen, dit was eenvoudig door de gelijkspanning naar de switch met in serie een led te voeren. Nu was ik in staat een led aan en uit te schakelen, leuk he .

    3 Door de stroom te meten welke naar de led gaat kon ik een fet aan en uit laten schakelen. Deze kan wel op het reverb circuit worden aangesloten. Nu is het dus led uit reverb stil en omgekeerd natuurlijk.

    Hier het simpele schema. Gemaakt op een stukje experimenteer print in het chassis geplakt naast de pilot lamp. Daar was namelijk de 6.3V~ aanwezig en was ook mooi ruimte om een jack in het front te boren.



    En de praktische uitvoering hieronder .....
    Laatst gewijzigd door cluseau; 6 maart 2020 om 17:08
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #150
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ha mooi man! Ziet er netjes uit!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top