Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Actie verlagen akoestiche gitaar'Epiphone MasterBild'.

    Hallo,
    Ik heb een vraag over het verlagen van de snaren op een Epiphone Masterbild akoestische gitaar ik heb bij deze gitaar al eerder de actie verlaagt maar nog steeds niet tevreden vindt de hoogte nog steeds te hoog.
    Bij andere akoestische die ik heb is het me wel redelijk goed gelukt om het brugzadel af te slijpen aan de onderkant.
    Maar bij deze Masterbild is het nog steeds te hoog vindt ik speelt ook zwaar zo!.
    Nu kan ik niet lager volgens mij om nog meer van het brugzadel af te halen omdat die al heel laag staat nu,zie de foto's maar.
    Hoogte van de 12 fret is 4mm.
    Hoe kan ik nog lager? wat moet er aan gebeuren.



    William.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    op eerste zicht twee mogelijkheden: brugvoet verlagen (daarvoor moet die voet er wel eerst af)

    of een neck reset

  3. #3

    Standaard

    Vooropgesteld dat de hals niet te hol staat afgesteld. Kaarsrecht kan alleen als de frets nagenoeg perfect op orde zijn, maar een grote holling is ook niet fijn voor de actie. Bol is hoe dan ook niet goed.

    PS meer voor Barno dan voor TS, zou je niet de brug voor het zadel wat lager kunnen vijlen, en dan achter het zadel schuin aflopende groeven in de pengaten kunnen maken zodat het zadel nog iets omlaag kan, terwijl de snaren toch nog voldoende hoek kunnen maken achter het zadel?

  4. #4

    Standaard

    Moet het zadel wel diep genoeg in de brug zitten trouwens.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.198

    Standaard

    Jezus daar kan je onder limbo-dansen.... Masterbuild? Dan mag je wel wat meer verwachten lijkt me.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  6. #6

    Standaard

    Hoe zit het trouwens met de gleuven in de topkam? Zijn die laag genoeg? Vaak is dat bij gitaren die in winkels hangen niet het geval. Even snaar induwen op eerste fret en kijken hoeveel de snaar boven de tweede fret uitkomt. Dat zou dan ook zo ongeveer bij de eerste fret moeten zijn. Als dat veel hoger is valt daar winst te halen. Winst die je vooral op de eerste posities echt wel merkt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Vooropgesteld dat de hals niet te hol staat afgesteld. Kaarsrecht kan alleen als de frets nagenoeg perfect op orde zijn, maar een grote holling is ook niet fijn voor de actie. Bol is hoe dan ook niet goed.

    PS meer voor Barno dan voor TS, zou je niet de brug voor het zadel wat lager kunnen vijlen, en dan achter het zadel schuin aflopende groeven in de pengaten kunnen maken zodat het zadel nog iets omlaag kan, terwijl de snaren toch nog voldoende hoek kunnen maken achter het zadel?
    yep, kan ook, heb het onlangs nog gedaan met één van mijn gitaren, zadelsleuf ook wat dieper gemaakt. Maar dat zijn geen dingen die ik een doe het zelver zou aanraden wegens wat moeilijkere herstelling.

    Maar idd, was ik vergeten, eerst holling hals checken, héél vaak is dat de oorzaak van te hoge actie op acousten en gemakkelijk aan te passen.

  8. #8

    Standaard

    Die brugaanpassing is idd. niet voor de beginnende doe het zelver. Maar lijkt me voor een bouwer/reparateur wel wat sneller dan een neck reset, of de brug er helemaal afhalen. En dus goedkoper. Weet niet wat masterbuilt bij een huidige Epiphone betekend, maar een neck reset is behoorlijk bewerkelijk, en dus duur.

    Brug eraf en opnieuw vastzetten moest bij mijn harpgitaar, daar zat de brug half los. Was toch ook een paar uren werk. En dat tikt dan toch al snel aan. Als het me bij de koop was opgevallen was het een dealbreaker geweest. Maar kan ook aan de silk and steel snaren gelegen hebben die ik erop gezet had. Snaarspanning was misschien net te veel voor het oude beestje. Al kan ze het nu wel aan. Maar goed, er gaan nu of John Pearse folksnaren of nylonsnaren op. Die folkset heeft een lagere snaarspanning dan silk and steel, maar vind ik qua klank eigenlijk beter. Al klinkt het ook weer niet echt als een set stalen snaren. Maar dat kan de gitaar iig niet aan.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Hoe zit het trouwens met de gleuven in de topkam? Zijn die laag genoeg? Vaak is dat bij gitaren die in winkels hangen niet het geval. Even snaar induwen op eerste fret en kijken hoeveel de snaar boven de tweede fret uitkomt. Dat zou dan ook zo ongeveer bij de eerste fret moeten zijn. Als dat veel hoger is valt daar winst te halen. Winst die je vooral op de eerste posities echt wel merkt.
    Ik zou ook als eerste naar de kromming van de hals. Als die iets relief heeft, dan is dat goed. De topkam is voor mij hoofdverdachte no 1. Ik denk dat de gleufjes daar niet diep genoeg zijn en dat je snaren daar veel te hoof liggen. Wil je daar de gleueven dieper maken, dan heb je een setje topkamvijltjes nodig. Stewmac heeft daar een goede clip op YouTube staan...
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hotpepper01 Bekijk bericht
    Ik zou ook als eerste naar de kromming van de hals. Als die iets relief heeft, dan is dat goed. De topkam is voor mij hoofdverdachte no 1. Ik denk dat de gleufjes daar niet diep genoeg zijn en dat je snaren daar veel te hoof liggen. Wil je daar de gleueven dieper maken, dan heb je een setje topkamvijltjes nodig. Stewmac heeft daar een goede clip op YouTube staan...
    Al zakken de snaren bij de topkam 1mm Wat ik me kan voorstellen dan is de hoogte winst op het einde van het fretboard marginaal. de enige manier zoals op de foto te zien is om de snaren naar de gewenste hoogte te krijgen is het verlagen van de brug.

    Het makkelijkste en goedkoopste lijkt dan de bovenkant van de brug verlagen. en de uitsparing voor de plastic/benen snaargeleider wellicht iets verdiepen. Wel even werk maar daar heb je elke dag plezier van.

    Ik zou om de hoogte te bepalen eerst de snaargeleider er uit halen en dan een snaar over de brug laten lopen om te zien of dat je gewenste hoogte is. dan weet je hoeveel je van het hout af moet halen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top