Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schrevel Bekijk bericht
    Dat dus.

    Ik zou het prettig vinden als open snaren dezelfde klank zouden hebben als gefrette. Er zou een methode moeten worden bedacht om de nulfret makkelijk te vervangen, net makkelijk als dat je snaren vervangt.
    een nulfret gaat lang mee en het vervangen er van is minder werk dan een topkam vervangen en op de juiste diepte invijlen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Ik ga eens Googlen heb ze nog niet eerder gezien van metaal
    ik heb 3 gitaren met een messing topkam 2 hondo II's (matsumoku) en een aria proII ook matsumoku allemaal goede gitaren ondanks dat hondo zijn reputatie tegen heeft.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik ben een groot liefhebber van metalen nuts. Ik denk aan die ball gevallen die op de eerste Jeff Beck signatures zaten (plus de eerste serie Deluxe stratocasters meen ik). Messing, ook lekker. Maar waar ik zelf de meeste ervaring mee heb is de locking nut op één van mijn Japanse strats, behorend bij de Kahler Spyder trem. Als ik de gitaar voorzie van nieuwe snaren, dan klem ik in de eerste twee of drie dagen het spul nog niet vast. Klinkt misschien idioot, maar ik ben verliefd op dat geluid en de snaren hebben alle vrijheid om te bewegen naar de zijkanten (vergelijk het qua uiterlijk met de zogenaamd brom eliminerende metalen 'tanden' naast de elementen van een Jaguar), waardoor geen enkele snaar springt of vals gaat klinken. Dus zónder de locking nuts vind ik ze al geweldig. Ergens ook logisch. Immers, het geluid sluit veel beter aan bij dat van snaren over een fret, dan dat van snaren over een ander materiaal.

    Weliswaar geen metaal, maar ik zou het liefst een groot deel van mijn collectie laten voorzien van Graph Tech spul. Het heeft uiteraard veel minder die wonderschone metalige klank, maar daar staat tegenover dat ik me altijd veilig voel met dat Graph Tech spul. En het klinkt beter dan de meeste alternatieven.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Even over de klank...een losse snaar klinkt met een "normale" topkam misschien anders dan met een gefrette snaar, maar bij de gitaren die ik heb met nulfret, klinkt de losse snaar nog steeds anders dan een gefrette snaar, vind ik. Ben ik de enige?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    twee van mijn gitaren hebben een metalen locknut (vanwege de floyd rose) en ik vind op de een of andere manier het geluid van die twee zeker bij ongefrette / losse snaren 'helderder' en 'crispier'. Vandaar dat ik het snode plan heb opgevat om bij het volgende verbouw-project de nut te vervangen door de kam van een locknut ook al komt daar geen floyd op (maar een maestro) en weet ik nog niet of ik de locks ervan ga vastzetten. De 2015 nulfret van Gibson vond ik op zich een goed idee alleen jammer dat Gibson daar ook meteen een bredere hals bij verzon…. zo kwam het concept dus niet uit de verf want de hele goegemeente struikelde over die brede nek.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    twee van mijn gitaren hebben een metalen locknut (vanwege de floyd rose) en ik vind op de een of andere manier het geluid van die twee zeker bij ongefrette / losse snaren 'helderder' en 'crispier'. Vandaar dat ik het snode plan heb opgevat om bij het volgende verbouw-project de nut te vervangen door de kam van een locknut ook al komt daar geen floyd op (maar een maestro) en weet ik nog niet of ik de locks ervan ga vastzetten. De 2015 nulfret van Gibson vond ik op zich een goed idee alleen jammer dat Gibson daar ook meteen een bredere hals bij verzon…. zo kwam het concept dus niet uit de verf want de hele goegemeente struikelde over die brede nek.
    Kan dat ook voor een klassieke gitaar

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.933

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Danelectro's hadden standaard aluminium nut. Het vijlsel dat overbleef strooiden ze in de lak om zo een sparkle effect te krijgen.
    Lijkt me dat ze dan héél wat topkammen moeten bijwerken om één gitaar in metallic lak te kunnen spuiten :-).

    Groet, Jan.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm Bekijk bericht
    Lijkt me dat ze dan héél wat topkammen moeten bijwerken om één gitaar in metallic lak te kunnen spuiten :-).

    Groet, Jan.
    niet echt bekend met dano's, veronderstel ik Danelectro had een subtiele sparkle , geen full covered blingbling


  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik ben een groot liefhebber van metalen nuts. Ik denk aan die ball gevallen die op de eerste Jeff Beck signatures zaten (plus de eerste serie Deluxe stratocasters meen ik). Messing, ook lekker. Maar waar ik zelf de meeste ervaring mee heb is de locking nut op één van mijn Japanse strats, behorend bij de Kahler Spyder trem. Als ik de gitaar voorzie van nieuwe snaren, dan klem ik in de eerste twee of drie dagen het spul nog niet vast. Klinkt misschien idioot, maar ik ben verliefd op dat geluid en de snaren hebben alle vrijheid om te bewegen naar de zijkanten (vergelijk het qua uiterlijk met de zogenaamd brom eliminerende metalen 'tanden' naast de elementen van een Jaguar), waardoor geen enkele snaar springt of vals gaat klinken. Dus zónder de locking nuts vind ik ze al geweldig. Ergens ook logisch. Immers, het geluid sluit veel beter aan bij dat van snaren over een fret, dan dat van snaren over een ander materiaal.

    Weliswaar geen metaal, maar ik zou het liefst een groot deel van mijn collectie laten voorzien van Graph Tech spul. Het heeft uiteraard veel minder die wonderschone metalige klank, maar daar staat tegenover dat ik me altijd veilig voel met dat Graph Tech spul. En het klinkt beter dan de meeste alternatieven.
    Misschien is dit een interessant filmpje voor je. Let maar 's op de topkam.



    Brengt me zelfs op een idee voor een oude Ibanez Roadstar strat.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Kan dat ook voor een klassieke gitaar

    nou weet ik niet of je dit serieus bedoelt te vragen (waarom zou je dat op een klassieke gitaar willen???), maar ik zou niet weten waarom niet…kwestie van een locknut op de juiste breedte vinden of aanvaarden dat de snaren in ieder geval bij de nut wellicht dichter bij elkaar komen te staan dan met de oorspronkelijke topnut het geval was ….bezint eer ge begint.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Nulfret annex topkam is een goede zaak, zowel qua klank als qua plaatsbesteding.



    F.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top