Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 74

Discussie: Stratocasters

  1. #1

    vraagje Stratocasters

    Hoi mensen,

    Ik zat vanmiddag te kijken naar het assortiment aan stratocasters van fender. Het viel me eigenlijk op dat er heel wat te verkrijgen is in prijsklasses die ook erg dicht bij elkaar liggen (800/850/900/1000 euro). Er zijn alleen al wel 3 of 4 soorten 60's strats. De gewone mexicaanse standard strat is de goedkoopste (iets meer dan 600 euro). Ik heb wel eens op standaard mexicaanse strats gespeeld en ik vind ze eigenlijk heel fijn spelen, ook in vergelijking met mn eigen standard american (ook zeer fijn natuurlijk). Ik merk er dus eigenlijk niet zoveel verschil in. Het schijnt alleen dat de 2-punts tremolo van een USA iets stemvaster en sustainrijker is dan de 6-punts tremolo van een mex. Mijn vraag is eigenlijk het volgende:

    Al die strats die tussen de standard usa en mex in zitten, hebben die nou echt zoveel meerwaarde dan de mexicaanse standard strat? Sommige zijn wel echt 1000 euro dus betaal je gewoon 400 meer dan een standard mex... kun je bijna een tweede voor kopen! Neem nou een american special, als je daarvoor gaat, kun je dan niet net zo goed een mexicaanse nemen aangezien het je zoveel geld scheelt?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Nou, het grootste nadeel van die Mexico strats vind ik echt de pickups die echt onder de maat zijn. Vervang je dat, dan ben je zo 200-300 verder en is het prijsverschil al bijna weg.
    Een special heeft Texas specials en betere electronica. En dat is echt een hoorbaar verschil. Of dat de meerprijs waard is, is aan jezelf.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2015
    Locatie
    Breda
    Berichten
    650

    Standaard

    Ik heb eens een (2e handse) 50s Roadworn gehad, ook een mexicaan.
    Heb er nog steeds spijt van dat ik die weg heb gedaan.
    Heerlijke gitaar! Het enige minpuntje was de sound, de elementen zijn wat minder "dik" dan qua sound dan de duurdere USA modellen vind ik. Maar dat had ik makkelijk kunnen oplossen.

    Heb nu een usa strat en hoewel deze echt geweldig speelt is het prijsverschil niet meteen goed te praten.
    Mexicaanse kopen en nog wat geld steken in een paar dikke elementen en je bent een heel eind!

  4. #4

    Standaard

    Internet biedt raad:
    https://fervid.hearnow.com/
    '' I'm perusing the tracks, and I can confidently say that it's a great listen, . Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik weet het niet zeker, maar een USA strat heeft een satin neck, en een Mexicaanse een glossy neck?

    En de USA strat heeft een mooie koffer ipv gigbag.

    Ik heb een USA standaard strat, vooral om het idee dat ik dan niet meer ga bedenken wat eventueel beter zou kunnen, is beter voor mijn gemoedsrust, zeg maar.

    Ik was laatsts even bij Bax Amsterdam, daar hangt een muur vol met Fenders, alles is te pakken, USA, Mex, Squier, en de verschillen zijn, als je gewoon even droog speelt, inderdaad klein.
    Laatst gewijzigd door raabje; 23 augustus 2016 om 16:44

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    De duurdere Mexicaanse reeksen zijn de classic & classic-player. Dit zijn interpretaties van de vintage modellen uit de gouden periode (1952-1970), die ofwel zeer getrouw (classic) of vernieuwd (classic player) zijn. Veel van die modellen delen hardware met de Amerikaanse "AVRI"-reeks, en zijn allen van een zeer hoge bouwkwaliteit.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2013
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    650

    Standaard

    Zoals hiervoor al gezegd is, is de elektronica in de USA versies gewoon een stukje beter. Daarnaast voelt de hals me ook beter omdat die niet glossy is. De American Special heeft de pickups die jaren terug ook in de standards te vinden waren, de texas specials. Nu zijn de standards weer met andere Pu's uitgerust, ben de naam even kwijt, fat 50's toch? Beiden klinken beter dan de PU's uit de mexicaanse serie. Kiezen tussen de fat 50's en de texas specials is puur wat je zelf het mooist vindt klinken. Meningen zijn verdeeld over deze twee. Ikzelf ben meer fan van de Texas specials.

  8. #8

    Standaard

    Arjanb01: Zijn de pickups van een standaard mex zo slecht dan? en als je bijvoorbeeld deze hebt: https://www.thomann.de/nl/fender_mex...strat_130753_8
    heb je dan echt beduidend betere elektronica/pickups?

    Feter: Ben zelf inderdaad ook wel geïnteresseerd in een 60's strat. Zou dat ook zo'n fantastisch ding zijn? Ben erg gek op John Frusciante en volgens mij komt zo'n 60's strat het dichts bij hem in de buurt, helemaal met nitro lak!

    raabje: De koffer is sowieso een groot pluspunt, daar heb je gelijk in. Ik heb echter nog nooit gelet op het verschil tussen een glossy en een satin neck. Gemoedsrust heb ik ook zeker met mijn usa strat. Altijd het gevoel dat het gewoon top is en niet meer beter kan!

    Rogueny: Ik moet zeggen dat ik wel erg fan ben van mn custom shop fat 50's pickups, heb de texas specials ook wel eens geprobeerd maar ik was er zelf minder gek op. Ben ook een keer benieuwd naar de Seymour Duncan SSL-1 pickups.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik heb eerst een gewone mexicaan gehad en daarna een classic player 60 (toen nog ?) met custom shop 79 pu. Ik vind dat toch wel een behoorlijk verschil. De gewone mecicaan klinkt echt beduidend minder en de "feel" is wat mij betreft ook minder.

    Naar ik meen is een verschil tussen de Amerikaanse en Mexicaanse versies ook het materiaal van het tremolo blok.
    Dit zou een verschil in sustain tot gevolg hebben. Ik weet niet of je dit gemakkelijk kan upgraden. Misschien kunnen de overige forumleden hier meer over zeggen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Mijn Classic Player '50 heeft een 2 punts tremelo met een stalen bigblock. Geen verschil met de usa versie. Goeie en fijne gitaar met standaard CS elementen erin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top