Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 21 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 210
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.287

    Standaard

    Autodidact hiero. Geen noten leesvermogen. Wél lang genoeg geleefd met een muzikante om het nodige over theorie op te pikken. Ik denk dat het wel voordelen heeft, tabs is inderdaad beperkt.
    Mwa...

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Useless Bekijk bericht
    Ik weet niet of het altijd een voordeel is om noten te kunnen lezen.
    Speelde ooit in een (cover)band met iemand die van zijn partituren af speelde.
    Als er ergens een fout in de partituren stond, dan speelde hij die fout keer op keer en moest ik hem er op wijzen dat er ergens iets niet helemaal juist was. Zelf horen deed hij het precies niet. Zal wel van persoon tot persoon afhangen natuurlijk.
    Hij kan natuurlijk ook de fout in de partituur verbeteren, dan hoeft ie het niet keer op keer fout te doen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hotpepper01 Bekijk bericht
    Ik ben ook op de muziekschool begonnen op mn 16e met klassieke gitaar. Kon toen noten lezen. Barok muziek en Bach en zo. Daarna alles weer vergeten toen ik in een bandje begon, zo'n 40 jaar geleden. Nu speel ik in een bigband en verrek, buiten de standaard akkoorden moet je daarvoor toch wat theorie weten, akkoorden speel je daar meestal als zgn "shell" akkoorden van 3 noten over 4 snaren en ja, ik ben dit jaar weer noten gaan leren lezen. Herintreder, dus... valt niet mee, dat leren op latere leeftijd.
    Bach = barok


    Ik heb een paar jaar pianoles gehad en kan lezen. Op zich zou ik ook a prima vista moeten kunnen spelen, maar ik doe er al zoveel jaar eigenlijk niets meer mee.... Theorie zit er ook nog wel een beetje, tabs doe ik nooit, dan liever op gehoor. Veel tabs kloppen niet, net als veel uitgeschreven nummers met akkoorden op internet of in boeken.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    op m'n 12e begonnen met klassieke gitaarles.. dus toen noten moeten leren lezen.. was ik meer bezig met nadenken en tellen dan dat ik daadwerkelijk hoorde wat ik speelde... dat was dus No Fun.. het werd leuk toen ik van schoolvriend nummers van de Rolling Stones leerde spelen.. akkoorden dus ... en later ben ik gaan oefenen op allerlei riedeltjes als onderdeel voor solo-tjes.. ik kreeg van de vriendin van een bandgenoot de bijnaam "Michael met de loopjes". Solo's uitzoeken deed je toen op gehoor.. 100 keer de naald op de zelfde plek terug op de groef of heen-en-weer met de cassettedeck...
    Laatst gewijzigd door MikeD; 22 augustus 2016 om 08:24
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Ik ben van oorsprong pianist en heb, voor ik naar het conservatorium ging, ook kerkorgel gespeeld. Ik kon drie notenbalken (rechterhand G sleutel/ linkerhand F sleutel, voeten C sleutel) primavista lezen maar dat is wel verschrikkelijk roestig geworden. Lezen en gitaarspelen is daarentegen weer iets dat ik helemaal niet kan/ nooit gedaan heb. Dat heb ik tijd puur op gehoor gedaan maar zo heb ik het mezelf ook aangeleerd. Wel uiteraard met een piano en solvege achtergrond.
    prut...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.568

    Standaard

    Ik kan noten lezen, maar vooral op toetsen kan ik het ook echt gebruiken. Ik vind het nog steeds lastig om de noten op een gitaarhals over te brengen. Met gitaar gaat het veel meer op gehoor, voor mij althans. Lengte van noten en de theorie van het notenschrift is wel prettig als je dat een beetje kent.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.198

    Standaard

    Ik heb van m'n 12e tot m'n 16e klassiek gespeeld en dat was inderdaad met noten/bladmuziek. Daarna overgestapt op elektrisch en ook meteen van muziekschool gewisseld. Daar werd met tabs gespeeld. Notenschrift is volledig weggezakt nu.

  8. #28

    Standaard

    roestig maar lezend. Bij gekke klusjes zoals meespelen met een harmonie of bigband kan het nodig zijn.
    Maar echt vloeiend A vu is het bij mij allang niet meer.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Ik kan noten lezen en beheers de verdere theorie.
    Echter, omdat ik 10 jaar gestopt was met muziek, heb ik het allemaal weer op moeten halen.
    Vroeger was lezen en spelen tegelijk geen probleem maar tegenwoordig is het meer ontleden van............
    Destijds kon ik twee maten vooruit lezen maar tegenwoordig is zeer beperkt, zal ook de leeftijd zijn en die 10 jaar stoppen heeft er voor gezorgd dat, naar mijn idee, de routine er een beetje uit is.

    Ben iedere dag wel op mijn gitaar en piano bezig met toonladders.
    Het oldtimer bandje waar ik nog mee bezig ben (5 personen) worden wel eens gek van mij wanneer er iemand iets verkeerds doet en ik het dan aangeef.
    Ook hoor ik, wanneer wij bezig zijn, welke gitaar welke snaar in een akkoord vals staat en ook dat geef ik aan.
    De mannen snappen niet dat ik dat kan horen in die "bak" herrie (volume).
    Maar ja, op mijn 13de begonnen en ben nu 62 jaar, dus reken maar uit hoeveel jaar dat gehoor aanwezig is, min de aangegeven 10 jaar min dus.

    Om niet een storende factor te zijn speel ik dus gitaar op de manier waarop de meesten dat doen, tekst met akkoorden erboven.
    Maar voor mijzelf schrijf ik "nieuwe nummers" wel even in notenschrift op.
    Voor de andere gitarist, die andere muziek stijlen beter liggen, schrijf ik zijn solo's wel uit in tab.
    Onze drummer kan wel van papier drummen, heeft 35 jaar in een big band gespeeld.
    Hij past dit ook toe om dingen uit te zoeken.
    Als heel de club bij elkaar is spelen wij vrij van bladmuziek anders zou het veel te statisch worden.
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  10. #30

    Standaard

    Notenschrift en gitaar zijn een wat ongelukkig stel. Maar het is toch wel handig om ook te kunnen. En al is het maar om wat makkelijker te communiceren met andere muzikanten. Als er een notenbalk en een tab staat lees ik al snel de tab. Maar met noten kom ik ook een heel eind. Ellende met gitaar is dat prima vista spelen bij echt goede gitaararrangementen gewoon nauwelijks te doen is. Niet voor niets dat klassieke gitaarpartijen vol staan met vingerzettingen. Zouden ze dat niet doen is er veel te veel open voor interpretatie, terwijl welke snaar je gebruikt voor een noot, en of je die open of gefret speelt een enorme invloed heeft op hoe het klinkt. Doordat je op een gitaar vaak meerdere mogelijkheden hebt om iets te spelen is prima vista spel al snel vrijwel onmogelijk. Pak zoiets als de eerste etude van Villa Lobos. Zou je die gewoon leren door de arpeggio te leren, en dan alle akkoorden als akkoordboxjes te zien is het gelijk duidelijk en makkelijk. Dan heb je verder relatief weinig aanwijzingen nodig. Maar al die grepen hoger op de hals, met ook nog eens open snaren maken het notenbeeld een stuk lastiger. Zonder vingerzettingen erbij is de logica dan snel volledig verloren. Dat probleem heb je op de meeste andere instrumenten niet.

    Zo te zien geldt hier wel voor vrijwel iedereen hier dat ook noten niet beschrijven hoe het klinkt, maar welke toetsen je moet indrukken op de piano, of welke snaren op welke frets op gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top