Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 21 EersteEerste ... 41213141516 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 210
  1. #131

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik zei Doo wop he Harold, da's wat anders dan be bop
    Dat vond hij duidelijk wel leuk. Deed hij ook nog eens erg goed. Zelfs zo goed dat een disc jockey de plaat Ruben and the Jets grijs draaide op de radio, als de beste doo wop plaat in jaren, totdat iemand hem vertelde dat het eigenlijk een plaat van Zappa was (wat trouwens ook al netjes op de hoes stond) Ruben and the Jets blijft leuk

    Maar er zijn ook wel een paar platen die mooi tegen de randen van jazz aan tikken. Maar meer Charles Mingus bigband, dan een standards spelend combo. Maar goed, hij moest toch wat, toen hij vast zat aan een rolstoel omdat een 'fan' hem in een orkestbak had geduwd.

  2. #132
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Verwar niet alle Jazz gitaristen met real-book gitaristen. De gemiddelde jazz gitarist kent een heleboel van die real-book ' Standards' gewoon uit het hoofd.

    Voor wie niet vertrouwd is met het real-book : bevat geen echte partituren , enkel de melodie en de akkoorden (ook wel lead sheet genoemd). Het real book is bovendien niet echt betrouwbaar, vandaar dat genoeg jazzmuzikanten een nummer gewoon zelf uitzoeken op gehoor.


    Dat alleen de melodie en de akkoorden erin staan is voor een Jazzgitarist prima toch ? Verder is het een kwestie van improviseren en als je begeleid soms vervangende akkoorden spelen om het interessanter te maken

  3. #133

    Standaard

    "alleen de akkoorden en melodie"

    Die is sigwaardig.

    Bob dylan heeft zijn hele leven eigelijk voornamelijk "alleen akkoorden en melodie" lopen schrijven....

    Het vat wel de discussie tussen jazzgitaristen die zichzelf erg goed vinden ten opzichte van ongeveer de rest samen.
    Voor een jazzgitarist is "dat genoeg".
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #134
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Nou als men een Jazz standerd speelt is het toch vaak eerst even een ronde de melodie spelen en daarna improviseren over het akkoorden schema

  5. #135
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dat kan met iedere ' soort' muziek, ook bij Blues doet men het zo.

  6. #136
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Dat lijkt me met een nummer als 'Gates of Delirium' van YES toch wel een probleem.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #137
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    En : Holdsworth is echt geen Jazz muzikant hoor, ik zie hem echt geen improv ten beste geven op ' Autumn Leaves' ofzo, dat kan hij niet. Hij is goed in ' zijn ding'.
    Dat klinkt een beetje denigrerend. Wie zegt dat Holdsworth dat niet kan? die schema's van hem zijn vele malen ingewikkelder. En buiten dat, wat boeit het? Ik zou het niet eens willen horen, als ik Autumn Leaves wil horen (gebeurt niet vaak...) dan luister ik wel naar die andere duizenden versies van dat stuk. Ik hoor liever eigen composities. De term jazz is trouwens tegenwoordig wel wat breder en is echt niet alleen maar de bebop of swing etc. Ja, Holdsworth is een fusion gitarist, maar fusion valt ook onder de noemer jazz, als je toch perse in de termen wilt gaan zitten. Mij boeit het niet hoe je het noemt, als het maar leuk is om naar te luisteren.
    Laatst gewijzigd door apekop; 27 augustus 2016 om 11:35
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #138
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    @terrasbeest: niemand her noemt Allan toch een jazz gitarist?

  9. #139

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Wel eens van Alan Holdsworth gehoord? Kan volgens mij geen noot lezen en wordt door velen (inclusief mijzelf) als één van de grootste jazzgitaristen beschouwd.
    Euhhh ?

  10. #140
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Euhhh ?
    Ik geloof dat Harald gevoederd moet worden.
    Of worden verschoond?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top