Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Demotiverend

  1. #1

    Standaard Demotiverend

    Hoi,
    Ik weet niet of iemand dit fenomeen herkent. Ik heb sinds een jaar les en boekte vooruitgang, ook moeilijke stukken klassiek gingen min of meer redelijk, hoefde niet meer lang te zoeken naar de juiste vingerzetting (speel van tabs). Nu ben ik 3 weken op vakantie geweest en heb niet gespeeld. Pak ik thuis de gitaar weer op en die moeilijke stukken gaan voor geen meter meer. Lijkt alsof ik opnieuw moet beginnen. Ik vind dit demotiverend en grijp dan terug op de stukken die wel nog gaan maar zo boek ik natuurlijk geen vooruitgang. Enige oplossing is toch de discipline opbrengen om ook die stukken die niet meer gaan te oefenen.
    Hoe gaan jullie hiermee om? Even laten liggen zodat de stukken die wel nog redelijk gaan ook weer vloeiender gaan of toch doorzetten met de moeilijkere stukken?
    Ze doet niets liever dan haar ontplofte rat te laten zien aan ons bezoek, hè?

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik zou dan toch eerst weer de wat minder moeilijke stukken gaan spelen tot die weer echt weer helemaal lekker gaan en dan weer met die moeilijkere stukken beginnen

    En waar jij het nu over hebt dat is mij wel bekend . Als ik twee stappen vooruit ging ik daarna soms niet een maar meerdere stappen achteruit

    Dan ging ik ook weer een tijdje eenvoudiger dingen spelen en dan kwam er vanzelf weer een periode dat ik weer gestaag vooruit ging en vrij stabiel naar een hoger niveau ging
    Laatst gewijzigd door Brad; 18 augustus 2016 om 12:11

  3. #3

    Standaard

    Ja Brad, lijkt me ook het beste. Eerst stukken die nog redelijk gaan, ook al zijn die deels eveneens weggeebt. Is het normaal dat dit na 3 weken zo snel achteruit gaat? Of heb ik met een jaartje les nog te weinig ervaring om de vaardigheid redelijk vast te houden?
    Ze doet niets liever dan haar ontplofte rat te laten zien aan ons bezoek, hè?

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik heb dat ook wel gehad ja . Het duurde bij mij ook wel een tijdje voordat bepaalde automatismen erin gesleten waren

    Wanneer dat nog niet echt het geval is dan kan het zeker voorkomen dat je een behoorlijke terugval hebt wanneer je even een paar weken stopt
    Gewoon doorgaan en niet opgeven dan komt het wel goed

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    volhouden, doorbijten. Bedenk dat ELKE gitarist van enig niveau precies hetzelfde heeft meegemaakt als jij nu meemaakt. En ze zijn zo goed geworden omdat ze hebben doorgezet. En er is niets mis met twee stappen vooruit, eentje achteruit...kennelijk heb je een goede vakantie gehad.
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hotpepper01 Bekijk bericht
    volhouden, doorbijten. Bedenk dat ELKE gitarist van enig niveau precies hetzelfde heeft meegemaakt als jij nu meemaakt. En ze zijn zo goed geworden omdat ze hebben doorgezet. En er is niets mis met twee stappen vooruit, eentje achteruit...kennelijk heb je een goede vakantie gehad.
    +1.
    Precies dit.

    Je ziet bijv. ook heel vaal topics op fora waarbij gevraagd wordt hoe makkelijke dingen simpeler kunnen ("Ik probeer nu 2 weken sweeppicking, maar het lukt niet. Hoe kan ik....")

    Het antwoord is helaas zo onwenselijk als dat het simpel is:
    Oefenen. Veel. En lang. Tot je er strontziek van wordt. En dan nog wat meer.
    Niet een week, niet een maand, niet een jaar.

    Een Joe Satriani (of vul zelf goeie gitarist in) zijn wat ze zijn omdat ze uuuuuuuuuren per dag, dag in dag uit oefenden (en oefenen).

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pearl Bekijk bericht
    Nu ben ik 3 weken op vakantie geweest en heb niet gespeeld. Pak ik thuis de gitaar weer op en die moeilijke stukken gaan voor geen meter meer. Lijkt alsof ik opnieuw moet beginnen. Ik vind dit demotiverend...
    Mijn vriend, je hebt een luxeprobleem. Ik was niet eens op vakantie geweest, en kan inmiddels al bijna DRIE JAAR niet meer gitaar spelen door een ontsteking in mijn rechterschoudergewricht. "Demotiverend" raakt nog niet eens het oppervlak van mijn gemoedstoestand. Toch houd ik wel de moed erin hoor, maar reken maar dat ik straks ook een achterstand weg te werken heb. (Het A-accoord, dat was toch zo'n driehoekje op de dunste drie snaren?)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
    Mijn vriend, je hebt een luxeprobleem. Ik was niet eens op vakantie geweest, en kan inmiddels al bijna DRIE JAAR niet meer gitaar spelen door een ontsteking in mijn rechterschoudergewricht. "Demotiverend" raakt nog niet eens het oppervlak van mijn gemoedstoestand. Toch houd ik wel de moed erin hoor, maar reken maar dat ik straks ook een achterstand weg te werken heb. (Het A-accoord, dat was toch zo'n driehoekje op de dunste drie snaren?)
    Nou, bijna goed als je de Am een driehoekje noemt.
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Een Am op de dunste drie snaren is bij mij een schuine lijn maar een D daarentegen....
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    Huh bij mij is C juist het driehoekje! Die gekke stemknoppen ook

    On topic: je hoeft daar niet 3 weken voor zijn weggeweest, je skills kunnen zelfs van dag tot dag fluctueren, hoort erbij. Zaak is wel dat je er desondanks tóch altijd ff voor gaat zitten, hoe klote het ook gaat soms. En focus inderdaad niet alleen op het allermoeilijkste dat je wilt leren, ook de simpeler dingetjes moet je onderhouden en kun je nog genoegdoening uit putten.

    Niet opgeven!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top