Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
  1. #21

    Standaard

    Gisteren hadden we onze wekelijkse repetitie en het was echt vreselijk in mijn beleving. Solo's die er maar half uitkwamen. Ineens belanden in een foute toonaard. Foute akkoorden nemen. Onzuiver spelen. Manmanman ik moet echt iets doen.

    Daarbij kwam ook nog dat ik niet met een lampenversterker wou sleuren en met een transistor vertrokken ben. Die klonk te schel dan weer niet luid genoeg.

    Het was bijna genant. Een mens zou voor minder neerslachtig worden.

    Dat is de reden waarom ik dus techniekoefeningen wil. Elke dag een gestructureerd plan om op relatief korte termijn toch wat verbetering te zien.

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

  2. #22

    Standaard

    Wel goed kijken wat er mis gaat. Solo's die er maar half uitkomen is de enige die misschien op techniek terug te voeren zijn. Alle andere punten hebben andere oorzaken.

    Slechte timing kan soms ook nog wel eens uiteindelijk een techniek issue blijken te zijn. Maar verkeerde akkoorden, foute toonaard, kan met kennis te maken hebben, maar als dat normaal goed gaat is het waarschijnlijk een concentratie probleem. Onzuiver spelen... alleen bij bends heeft dat met techniek te maken, maar altijd ook met je oren, of een ontstemmende gitaar.

    Verder overigens niets mis met je techniek opkrikken. En dat zal ook doorwerken in de andere punten. Maar zo te zien zit er nog iets anders achter dan alleen die techniek.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Het belangrijkste advies dat ik kan geven, beschouw je noten alsof het met een piano gespeeld wordt. Elke toon moet een duidelijke plek hebben met een begin en eind.
    Dat advies geef ik mezelf nog elke dag. Ik wil niet zeggen dat het je zo'n geweldige gitarist maakt maar wel dat het voorkomt dat dingen beroert speelt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Wel goed kijken wat er mis gaat. Solo's die er maar half uitkomen is de enige die misschien op techniek terug te voeren zijn. Alle andere punten hebben andere oorzaken.

    Slechte timing kan soms ook nog wel eens uiteindelijk een techniek issue blijken te zijn. Maar verkeerde akkoorden, foute toonaard, kan met kennis te maken hebben, maar als dat normaal goed gaat is het waarschijnlijk een concentratie probleem. Onzuiver spelen... alleen bij bends heeft dat met techniek te maken, maar altijd ook met je oren, of een ontstemmende gitaar.

    Verder overigens niets mis met je techniek opkrikken. En dat zal ook doorwerken in de andere punten. Maar zo te zien zit er nog iets anders achter dan alleen die techniek.
    Wat is er volgens jou dan achter Harald?

    Gewoon soleren in een fout hokje en dan zit je in een foute toonaard hé. Al een geluk heb ik dan de reflex die noot onmiddelijk te sliden zodat het enigsinds gemeend lijkt.

    Ik heb alleszinds geen timingprobleem, dat kan ik met zekerheid zeggen.

    foute akkoorden zijnde, een powerchord B bijvoorbeeld maar men ringvinger een snaar te laag zetten. Echt stomme dingen waaraan ik me ziek erger!


    Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom1984 Bekijk bericht
    Gewoon soleren in een fout hokje en dan zit je in een foute toonaard hé.
    Nee. Een foute noot bestaat in principe niet, enkel er fout mee omgaan.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nee. Een foute noot bestaat in principe niet, enkel er fout mee omgaan.
    Wel als je pentatoniek denkt. Dan soleer je zowaar in G# in plaats van in G. Om het dan i' G te laten klinken moet je al heel selectief een noot kiezen hoor.

    Landen op een G# aan het einde van een solo in G is 'niet cool'

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Dat is wat ik bedoel met er fout mee omgaan. Je ziet het als landingsnoot maar je kan er iets achteraan spelen waardoor die Gis wel sense maakt.
    Maar ik snap wat je bedoelt hoor, dat stante pede ombuigen kan best lastig zijn.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #28

    Standaard

    Allereerst, ik kan hier alleen reageren op wat je zegt. Ik zie je niet spelen. Dan ga ik voor wat me statistisch gezien het meest waarschijnlijk lijkt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom1984 Bekijk bericht
    Gewoon soleren in een fout hokje en dan zit je in een foute toonaard hé.
    Maar dat heeft niets met techniek te maken, tenzij je steeds precies in hetzelfde foute hokje belandt. Is dat wel het geval zou je wat sneller van je fouten moeten gaan leren. Kijk wat er mis gaat, kijk waarom het mis gaat, en doe er iets aan. Dat kan betekenen dat je een kleine oefening moet bedenken of zoeken die dat probleem aanpakt.

    Maar waarschijnlijker lijkt me dan toch dat of je niet begrijpt wat je wel en niet mag spelen op die plek (even uitzoeken wat dan wel mag, evt. wat theorie bijspijkeren. Maar zoek gewoon thuis op je gemak op gehoor uit wat je daar vindt klinken), of het is een concentratie probleem. Wat op een gitaar ook nog wel eens roet in het eten wil gooien, zeker bij situaties met wat grotere snelle sprongen over de hals, kan een vieze snaar, of vuil op de hals lijken. Als je vinger net te stroef beweegt kan dat je er even uit gooien. Bij stukken die erg op spiergeheugen gaan, en technisch uitdagend zijn merk ik zelfs dat ik ze op een andere gitaar soms net niet kan spelen, omdat de hals daar net anders aanvoelt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom1984 Bekijk bericht
    foute akkoorden zijnde, een powerchord B bijvoorbeeld maar men ringvinger een snaar te laag zetten. Echt stomme dingen waaraan ik me ziek erger!
    Heb je thuis daar ook last van? Dan zit dat akkoord nog niet. Meer oefenen. Maar als het thuis wel goed gaat zal het eerder aan concentratie, of slordigheid liggen.

    Nogmaals, ik zie je niet spelen...

    Algemeen nog wat van die dingetjes. Thuis speel je zittend? Als je op de repetitie staat te spelen (en dat zou ik wel aanraden omdat je bij het optreden ook niet zit, tenzij je Robert Fripp bent. ) heb je dus te maken met een andere houding. Oefen dan thuis ook staand.

    En thuis oefen je ws. nuchter. Als er op de repetitie of de gig gedronken wordt kan dat ook zorgen voor wat extra slordigheid.

    Stage antics moet je ook oefenen. Kan me een docu van Metallica herinneren waar ze Robert Trujillo filmden toen die auditie deed. Die ging dus gewoon nog een uurtje door zijn hotelkamer rossen met de bas. Dat springen is leuk, maar als je ook nog moet doorspelen vereist dat echt wel wat oefening. Sterker nog, Mike Dawes heeft hier bij ons thuis ooit een huisconcert gegeven. Bij dat Gotye arrangement speelde hij staand en bewoog hij ook. In het youtube filmpje zit hij te spelen. Een behoorlijk uitdagend arrangement. Toen ik hem zei dat ik het wel heel knap vond dat hij dat zo staand kon spelen met beweging bleek dat hij daar ook specifiek op moest oefenen. En dat was dan zonder het wilde springwerk van Trujillo. Overigens wel een arrangement waar zo'n beetje alles uit de kast wordt getrokken aan trucjes op de akoestische gitaar.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom1984 Bekijk bericht

    Dat is de reden waarom ik dus techniekoefeningen wil. Elke dag een gestructureerd plan om op relatief korte termijn toch wat verbetering te zien.
    Heb je al eens gekeken naar Rock Discipline van John Petrucci?
    Staat op youtube met een link naar het boek.
    Toch wel uitvoerig en zeer gekend.
    https://www.youtube.com/watch?v=6VAp...Dz5Qbu&index=9

    Voorts oefen ik nu dagelijks repetitieve licks die ook wel snelheid en dexteriteit verhogen zoals deze :

    https://www.youtube.com/watch?v=PSnR...Dz5Qbu&index=3

    https://www.youtube.com/watch?v=lH9Y...ggWfD1hXDz5Qbu

    Hopelijk heb je hier wat aan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top