Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 33 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 323
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En misschien is het zelfs de moeite waard om al het patina te 'redden'. Ik zou de delen zelfs nog buiten neer kunnen leggen om het effect te versterken. De roestlaag die er nu op zit oogt veel 'natuurlijker' dan de 'kunstmatige' roest die ik op de eerste Rustkaster heb gemaakt, en zit veel beter 'vast' op het metaal.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 oktober 2016 om 12:49

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En ik ga deze week maar eens een bovenfrees halen. Gewoon een goedkope, simpele, bij Bol.com of zo. En dan moet ik maar eens wat oefenen. Is er ergens op dit forum goeie beginners instructie te vinden ? Ik heb dat nog nooit gedaan. De bedoeling is dus om de centrale houten kernen van de twee gitaren uit te frezen. Ik denk dat ik de stalen bladen als mal kan gebruiken ?




  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Help ... Niemand ?

    Ik heb dit gevonden:

    http://www.raygirling.com/routtips.htm

    ... en ik heb het bovenfreesje dat in de post hierboven staat vandaag besteld.

    Mijn plan is om daarmee eerst eens te oefenen op een paar stukken multiplex. Voor de budgetgitaar wil ik sowieso gaan werken met een multiplex kern; ik verlijm twee platen van 18 mm tot een stuk van 36 mm dus. Daaruit frees ik de houten kern. Met een boven- en onderblad van ieder 1,5 mm wordt de totale dikte van de body 39 mm. Das misschien wat dun; ik geloof dat een standaard Tele rond de 44 mm is. Rustkaster 0001 is uitgekomen op 43 mm. Maar met 39 mm is er genoeg vlees voor de holtes voor de pickup en de neck. Of denken jullie daar anders over ?

    Mijn keuze voor een (watervast) multiplex kern is

    - omdat ik zo de dichtgelaste gitaar met daarin de houten kern een tijdje buiten kan leggen om er een natuurlijke laag roest op te vormen, zonder dat het hout zich vol water zuigt of krom gaat trekken. Ik leg het uiteraard niet in de stromende regen, maar watervast multiplex kan tegen 'buiten'.

    - omdat ik ervan overtuigd ben dat de houten kern van de gitaar niet veel invloed op de klank van een stalen gitaar gaat hebben. Dat is natuurlijk moeilijk te bewijzen, omdat deze gitaar een andere setup krijgt dan bijvoorbeeld RK 0001. Maar als ik de (budget) Star Tele een beetje lekker kan laten klinken ben ik al dik tevreden.

    - omdat deStar Tele echt een budget gitaar moet worden. Enerzijds omdat hij voor een niet-gitaarspelende kameraad wordt gemaakt, anderzijds omdat ik wel nieuwsgierig ben of die een beetje wil klinken. Multiplex kost geen drol en is overal te krijgen; een mooi stuk esdoorn van 40mm is natuurlijk andere koek.

    De body wordt overigens van goede kwaliteit hoor, zodat de plank te zijner tijd altijd kan worden ge-upgradet met betere spullen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 oktober 2016 om 14:56

  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    mbt betonplex: zou wel de open delen (lees waar je met de frees of zaag bij langs bent geweest behandelen met iets van lak of zo.
    heb het idee dat het watervast verlijmd niet altijd 100% betrouwbaar is en het is een kleine moeite lijkt mij

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    mbt betonplex: zou wel de open delen (lees waar je met de frees of zaag bij langs bent geweest behandelen met iets van lak of zo.
    heb het idee dat het watervast verlijmd niet altijd 100% betrouwbaar is en het is een kleine moeite lijkt mij
    Ik zet de hele houten kern (behalve de neck cavity) in de zwarte Hammerite. Dan zie je hem ook het minst door het raster heen. Hieronder de kern van RK 0001.



    Ik overweeg nu ook om de houten kern niet door de hele body te laten lipen, maar hem een paar cm achter de brug in te korten. In ieder geval bij de budget gitaar.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 oktober 2016 om 14:05

  6. #46
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Van een vriend geleend: slagcijfers. Daarmee kan ik Echte Serienummers in de Kasters meppen. Vind ik leuk.

    Om geen deuken te krijgen moet er aan de andere kant massief staal zitten. Dat kan niet meer met RK 0001; daar zit hout onder. Dat moet ik dus eerst op een proefplaatje proberen, voordat ik de hele gitaar met één ferme klap verneuk. Anders sla ik het nummer voorzichtig achter in de kop.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 oktober 2016 om 15:09

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Van een vriend geleend: slagcijfers. Daarmee kan ik Echte Serienummers in de Kasters meppen. Vind ik leuk.

    Dat vind ik altijd het rottigste met die dingen: hoe zorg je dat ze een beetje netjes uitgelijnd komen te staan?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Dat vind ik altijd het rottigste met die dingen: hoe zorg je dat ze een beetje netjes uitgelijnd komen te staan?
    Dat vogel ik nog wel uit. En het past wel bij het Rat Rod image als het schots en scheef zit.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 oktober 2016 om 22:18

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Dat vind ik altijd het rottigste met die dingen: hoe zorg je dat ze een beetje netjes uitgelijnd komen te staan?
    Strookje materiaal eronder vastzetten met een paar klemmen.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Strookje materiaal eronder vastzetten met een paar klemmen.
    Dat helpt maar echt recht krijg je zo ook niet. die letters staan niet allemaal idem gecentreerd op de stempel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top