Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 33 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 323
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Volgens mij maakt het bij dunne platen niet zoveel uit of je laser- of watersnijdt. Water werkt wat beter bij dikke materialen die gevoelig zijn voor smelten (aluminium) maar het snijvlak van een waterjet kan soms wat grof zijn. Je kunt bij een 15 mm dikke plaat niet meer verwachten dat het snijvlak van een waterjet helemaal haaks is. Zeker niet als de machine op een economische snelheid moet draaien. Weet ik uit ervaring.

    Ik vind dit overigens wel een redelijk geniale manier van gitaarbouw. Ik zou er wel eens een willen proberen.

    By the way je hebt je bodies niet echt op een economische manier ingedeeld op de plaat. Ze kunnen veel dichter bij elkaar, als je ze links-rechts omwisseld kunnen die telecasters mooi in elkaars holtes vallen.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 7 augustus 2016 om 22:24
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Volgens mij maakt het bij dunne platen niet zoveel uit of je laser- of watersnijdt. Water werkt wat beter bij dikke materialen die gevoelig zijn voor smelten (aluminium) maar het snijvlak van een waterjet kan soms wat grof zijn. Je kunt bij een 15 mm dikke plaat niet meer verwachten dat het snijvlak van een waterjet helemaal haaks is. Zeker niet als de machine op een economische snelheid moet draaien. Weet ik uit ervaring.
    Ik heb die waterjet door 30 cm staal zien snijden, vlijmscherp. En je kon het staal daarna gewoon vastpakken; totaal geen hitte ! En verder gaat het bij mij om dun staal; 0,75 en 1,50 mm.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Ik vind dit overigens wel een redelijk geniale manier van gitaarbouw. Ik zou er wel eens een willen proberen.

    By the way je hebt je bodies niet echt op een economische manier ingedeeld op de plaat. Ze kunnen veel dichter bij elkaar, als je ze links-rechts omwisseld kunnen die telecasters mooi in elkaars holtes vallen.
    Gewoon doen ! It's lots of fun, en 0001 klinkt nog geweldig ook. Lekker rauw !

    En ik heb twee stukken van 1 x 1 m, dus de verdeling zou misschien wat beter kunnen maar dat is niet echt nodig. Vier gitaren krijg ik daar toch niet uit !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 augustus 2016 om 23:26

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Wat warmte betreft: lasersnijden heeft last van warmtedissipatie in sommige materialen. Waterjets hebben (kunnen last hebben van) verspreiding van de straal.



    Anyway als ik ooit met stukken staal aan kom zetten, kan jij het lassen dan doen?
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Terug van een hete vakantie !

    Nieuw plan: ik ga waarschijnlijk één van de Telecasters opbouwen als een baritone gitaar. In het onderstaande artikel staat beschreven hoe je een gewone Telecaster ombouwt naar een baritone: het is eigenlijk gewoonweg een kwestie van een andere (baritone dus) neck monteren ! Ik zag al dat Allparts baritone necks levert.

    Wat denken jullie ervan ? En ... Klopt het dat het bij een baritone alléén maar gaat om een neck met een langere schaal, en een andere set snaren ?

    Het ombouwen van eenTele naar baritone:
    http://www.premierguitar.com/article...aritone?page=1

    Allparts baritone neck:
    https://www.allparts.com/TR-BAR-Bari...er_p_4318.html
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 29 augustus 2016 om 13:22

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Anyway als ik ooit met stukken staal aan kom zetten, kan jij het lassen dan doen?
    Wordt lastig; ik gebruik de spullen en werkplaats van een vriend. Verder ben ik echt geen goeie lasser hoor ! Ken je niemand in je omgeving die dat beter kan doen ? Of ... Doe zoals ik en zoek een goeie lascursus !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 augustus 2016 om 11:32

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Kijk, zo simpel is het ! Gewoon een baritone replacement neck monteren !

    https://youtu.be/GFg6BowJgh0
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 29 augustus 2016 om 14:20

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Wat zouden jullie voor pickup(s) adviseren op een baritone ? Gewoon weer één Tele brug ? Of twee elementen ? Humbuckers misschien ? Ik wil niet shredden of distorted spelen; ik zoek de Duane Eddy/Hank the Knife 'surf' twang baritone sound !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 augustus 2016 om 14:57

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De CAD tekeningen voor het uitsnijden met de waterjet zijn af. Waarschijnlijk worden ze deze week uitgesneden. Hier een paar plaatjes van hoe het gaat worden:

    1. Double cut Tele (voor de baritone ?)


    2. Single cut Tele, met alleen een brug pickup (die lijkt het meest op Rustkaster 0001:


    3. Tele Star, met één of twee pickups:


    4. Billy Bo (reversed of normaal):


    Nummer 2. wordt de budgetgitaar voor een vriend. Ik overweeg om de baritone met de double cutaway Tele body (1.) te bouwen. Ik kreeg een pm van een gitaarbouwer in Nederland die een baritone neck voor me wil bouwen; dat zou natuurlijk helemaal gaaf zijn ! Ik ga het zeker overwegen (en even de goeie ouwe portemonnee raadplegen, maar voor een baritone neck moet ik sowieso geld gaan uitgeven ...).
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 31 augustus 2016 om 14:19

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het is nog even wachten tot de body delen worden uitgesneden ... De waterjet-man adviseerde me om ze toch te laten lasersnijden, omdat dat goedkoper is. Zijn zoon heeft een lasersnijder-bedrijf; daar ligt de hele handel (de CAD ontwerpen) nu.

    Er zijn wel weer wat onderdelen aangekomen:

    Een set Road Worn Tele pickups via MP. Ik weet niet precies wat het zijn ... Fenders ? EDIT: Ik heb de verkoper even gevraagd; het zijn Fenders.





    Verder heeft Nelson Tremblay, een enorm vriendelijke en behulpzame Canadees die in via Facebook leerde kennen, me een enorme vracht decals voor mijn gitaren gestuurd. Helemaal voor niks ! Hoe vet is dat !!!! Ik kan er gewoon een fabriek mee beginnen !





    Ik kon het niet laten ... Nu heb ik een Crash Cowboy bloempotje.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 9 september 2016 om 15:49

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Wat zouden jullie voor pickup(s) adviseren op een baritone ?
    Niets mis met gewone Tele-pickups voor een bariton. Je kunt ook voor DeArmond 2000 pickups gaan, da's hetgene Eddy gebruikt in zijn Gretsch.

    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top