Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 33 EersteEerste ... 9171819202129 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 323
  1. #181
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De zijkanten zitten bijna op de Baritone. Moe. Tijd voor enkele licht alcoholische versnaperingen. Cheers, y'all !


  2. #182
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het resultaat van een avond hard werken !







    Zelfde truukje, maar totaal verschillende gitaartjes !


    ... nog niet helemaal klaar ...


    Die F¥cking Cutaways zijn het moeilijkste lastruukje ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 april 2017 om 00:02

  3. #183

    Standaard

    Zo op de foto's afgaand lijkt je me nogal dik/zwaar plaatstaal te gebruiken, Cowboy. Wat gebruik je nu, 1 millimeter dikte ? Zou het niet handiger werken met wat dunnere zijkanten uit één lengte, die je vóór het lassen/solderen zo goed en juist mogelijk op vorm plooit (op een buis)?

    Bij dunner materiaal voor top en rug kun je bovendien ook algemeen flink wat gewicht besparen (voor de Black Tuesday wordt 0,6 mm plaatstaal gebruikt).

    Succes verder!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  4. #184
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Zo op de foto's afgaand lijkt je me nogal dik/zwaar plaatstaal te gebruiken, Cowboy. Wat gebruik je nu, 1 millimeter dikte ? Zou het niet handiger werken met wat dunnere zijkanten uit één lengte, die je vóór het lassen/solderen zo goed en juist mogelijk op vorm plooit (op een buis)?

    Bij dunner materiaal voor top en rug kun je bovendien ook algemeen flink wat gewicht besparen (voor de Black Tuesday wordt 0,6 mm plaatstaal gebruikt).
    De boven- en onderbladen zijn uitgesneden uit 1,5 mm staalplaat. Bij de Baritone zijn de 'inlays' met de sterretjes van 0,8 mm staal, net als bij de eerste Rustkaster; die weegt 3650 g dus dat valt best mee. De Budget Tele heeft een boven- en onderblad van 1,5 mm zónder die dunnere inlays, en dat wordt een zware gitaar ja ... Ik denk dat ik een eventueel volgend project probeer met 1,0 mm staal. Het risico is dan wel groter dat het staal door de hitte van het lassen méér gaat 'wringen' en vervormen, hoe langzaam en kruisgewijs ik ook las ... maar de gewichtbesparing is uiteraard 33% vergeleken met 1,5 mm ! Voor de Budget Tele was dat beter geweest, want de unloaded body weegt nu al 3,6 kg ... Daar zou dus een kleine kilo af kunnen, als ik het gewicht van de houten kern en de zijkanten er af trek.

    De zijkanten buig ik eerst met de hand en later met klemmen en waar nodig met een rond stalen buisje ter plekke in de goede vorm strak tegen de body aan, inderdaad in verschillende delen. De naden las ik naderhand dicht (MIG) en slijp ik bij, net zoals de randen tussen de zijkanten en de bladen. Dat gaat prima ! Het vooraf buigen van de complete goede vorm is een helse, nauwkeurige en tijdrovende klus; die levert voor het eindresultaat geen meerwaarde op t.o.v. de 'snelle' manier die ik nu toepas. Verder moet ik dan enorm precies werken: niet mijn sterkste kant, haha !

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 april 2017 om 13:06

  5. #185
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de gitaren eens op de weegschaal gelegd, en het worden allebei behoorlijk zware rakkers !

    Body Budget Tele 3230 g



    Budget Tele met brug en hals 4000 g



    Baritone body 3100 g



    Baritone met bariton neck en Stetsbar trem/brug 4130 g



    Snaren, tuners, hardware en elementen zijn nog een paar honderd grammen, dus de gitaren wegen allebei rond de 4,5 kg als ze af zijn. Ik had verwacht dat de Baritone lichter zou zijn ! De gitaren wegen dan evenveel als een flinke Les Paul, zeg maar. Kan ik mee leven.

    Als vergelijk de compleet opgetuigde Rustkaster 0001: 3680 g ! Ik kan het verschil niet echt verklaren, of het staal van 0001 moet dunner zijn dan 1,5 mm !

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 april 2017 om 15:05

  6. #186
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Pfff ... zoals je kan zien was het dichtlassen van de cutaways op de Baritone knap lastig ...












  7. #187
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Maar wel gelukt! Lekker op weg, mooie projecten!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #188

    Standaard

    Wat Kim zegt..... (hé, waar heb ik dat meer gezien....)

    Dapper om met een aantal projecten tegelijk bezig te zijn.
    Gaan mooi(er) worden...
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #189
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Maar wel gelukt! Lekker op weg, mooie projecten!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Wat Kim zegt..... (hé, waar heb ik dat meer gezien....)
    Dapper om met een aantal projecten tegelijk bezig te zijn.
    Gaan mooi(er) worden...
    Komt goed hoor ! Veel slijpen en schuren ...

  10. #190
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Vanavond weer lassen na een vakantieperiode.

    Ik vond een tweedehands setje Wilkinson 'vintage Kluson style' tuners. Die zet ik op de Baritone neck. Ik vind deze het mooiste op een Tele/Strat neck, en ik vind de 'split shaft' handig.

    Morgen arriveert ook nog een powervijl via Bol.com. Dan kan langzaamaan het afwerken beginnen.





    Op Rustkaster 0001 zit een vergelijkbaar (naamloos) setje:

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 10 mei 2017 om 13:14

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top