Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 33 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 323
  1. #141
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De bouw heeft een beetje stilgelegen door een hardnekkige spit (de rocker wordt oud ...) maar dat is verder geen probleem. Ik heb geen haast.

    Ik heb deze week een goede mal gemaakt voor de Baritone Tele:
















  2. #142
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En ik heb een Prangende Vraag voor jullie:

    Zoals jullie weten ben ik van plan om op de Baritone een Stetsbar tremolo te monteren. Op een 'normale' Tele moet je daarvoor een shim in de neckpocket plaatsen, om voldoende hoogte en hoek te krijgen voor de Tune-O-Matic brug van de Stetsbar.

    Ik wil nu proberen om géén shim te plaatsen, maar om de extra hoogte en hoek uit te frezen in de neckpocket. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een shim van 1 mm aan het eind van de pocket tot 3 mm aan de kant van de body moet zijn. Dat zou betekenen dat ik geen neckpocket frees van 16 mm, maar van 13 tot 15 mm. Zo krijg je een hechtere verbinding tussen body en neck.

    Vraag: is dat slim ? En kloppen de afmetingen van de shim ?

    Als het niet lukt zo: geen probleem, ook achteraf niet, want dan frees ik de pocket gewoon verder uit tot de normale 16 mm.

    Ander voordeel van de trem is dat ik geen 'string-trough' gaten doir de body hoef te boren, omdat de snaren in de Stetsbar zelf vastzitten. En mocht ik ooit besluiten om de Stetsbar weer te vervangen door een gewone brug, dan is alles met weinig moeite aan te passen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 december 2016 om 12:58

  3. #143
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de freesmal met een 'angle' op een stuk multiplex geschroefd, om de neckpocket een angle te geven van 2 mm voor de Stetsbar. Ik frees de houten kern uit en maak daarna een mockup met boven- en onderblad, hals en Stetsbar trem, om te kijken of alles goed zit zo. Als de hoek goed is frees ik uit een stuk douglas de definitieve houten kern.




  4. #144
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Proef gefreesd van de body voor de Baritone, met een angle in de holte voor de hals:



    Mockup met bovenblad en Stetsbar:





    Dat zit volgens mij aardig goed uitgelijnd, ook in de hoogte !




  5. #145
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En ik heb nog een fraai tweedehands Stat nekkie voor weinig op de kop getikt. Voor als ik de Baritone wil ombouwen naar een gewone Tele.





    Ik kan even vooruit dus. LOL


  6. #146
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb een provisorische mockup gemaakt met Stetsbar, hals en snaren. De hoek van de neck is goed; zoals je kan zien is de brug vrij hoog opgeschroefd, dus de neckpocket mag nog wat dieper.

    De pickups in een Stetsbar trem komen in een Telecaster erg hoog te liggen; daar is niks aan te doen.












  7. #147
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Gekregen van een vriend: twee mooie stukken Douglas Sparrenhout (Oregon Pine). Hij heeft ze meteen in de vandiktebank afgeschaafd tot 40mm !
    Dit worden de houten kernen van allebei de Rustkasters.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 december 2016 om 17:47

  8. #148
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Budget Tele, douglas kern.



    Neck pocket 16 mm diep incl. staal


    Brug pickup 22 mm diep incl. staal


    Japanse zaag:













    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 december 2016 om 15:21

  9. #149
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De bouw ligt al weer een tijdje stil; ik ga toch weer lassen in de werkplaats van de Lascursus. Daar staan alle machines en gereedschappen die ik nodig heb, en da's toch wel een stuk handiger.

    Vanavond ga ik eerst de 'meetfout' in het onderblad van de Star Tele herstellen; op een of andere manier is de body 10 mm te kort geworden. Ik moet de gaten (voor de hals) dichtlassen en er een strook van 10 mm aan lassen. Later boor ik de nieuwe gaten, op de goede plek.





    Op mysterieuze wijze heeft het onderblad van de Baritone wél de goede afmetingen. De fout zit in de (door mij zelfgemaakte ...) CAD tekening.





    Als ik dan nog tijd heb, dan kan ik de sterdelen nog in de bodydelen lassen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 februari 2017 om 17:02

  10. #150
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Lasles 1.

    Even weer wat oefenplaatjes gebraaien, en toen de 'fout' in het onderblad hersteld (met MIG). De gaatjes komen tzt.







    En toen heb ik nog even de sterren-inlays voor de Baritone op maat geslepen. Die puntlas ik er volgende week in.





    Deze week maak ik de houten kern voor de Budget Tele klaar, zodat ik de bodydelen er op kan schroeven. Dan kan ik tijdens de lasles beginnen met het oplassen van de zijkanten (TIG) !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top