Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1

    Standaard Getik met TS808 en pots op 0

    Hoi,

    Ben een beetje nieuw hier, in 't kort: ik ben Jippe, speel al een tijdje gitaar en verdiep me laatste tijd meer in elektrische gitaar naast elektrische bas, dat ik al wat langer doe.

    De vraag:

    Mijn TS808 tubescreamer kraakt onder de volgende omstandigheden:

    -De ts808 zelf staat uit. Wel in de schakeling, met opgeladen batterij, maar uit, dus 't rode lichtje brandt niet. (als ik 'm aanzet gaat 't weg)
    -M'n stratocaster (traditionele wiring) heeft een of meerdere pots dicht staan (dus of de tone van mid/bridge of master volume op 0) het maakt niet uit of een dichte tone pot ook bij de geselecteerde pickup hoort (bijv: neck-tone is dicht, bridge pickup is geselecteerd, maar alsnog kraakt de ts808 )
    -dit gebeurt niet zonder de tubescreamer in de schakeling, dus als ik m'n gitaar direct in m'n amp plug
    -het gekraak verdwijnt als ik de pots ook maar 't geringst open draai, dus 't volume van 't kraken neemt niet geleidelijk af, maar verdwijnt direct
    -het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)

    Mijn huidige setup is mijn stratocaster (sss met 1 vol en 2 tone) -> ts808 -> fender blues deluxe.

    Het gekraak is trouwens eigenlijk meer een soort inconsistent getik. Het volume ervan neemt niet toe of af met de knobs van de tubescreamer.

    Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft. Mocht meer informatie nodig zijn, dan laat ik dat maar al te graag weten!

    Leuk forum hebben jullie hier trouwens!

    Groeten!
    Jippe

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jippe vD Bekijk bericht
    Hoi,

    Ben een beetje nieuw hier, in 't kort: ik ben Jippe, speel al een tijdje gitaar en verdiep me laatste tijd meer in elektrische gitaar naast elektrische bas, dat ik al wat langer doe.
    welkom!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jippe vD Bekijk bericht
    De vraag:

    Mijn TS808 tubescreamer kraakt onder de volgende omstandigheden:

    -De ts808 zelf staat uit. Wel in de schakeling, met opgeladen batterij, maar uit, dus 't rode lichtje brandt niet. (als ik 'm aanzet gaat 't weg)
    De TS808 heeft in 'uit' stand 2 signaalbuffers, er zit dus altijd aktieve elektronica tussen in en uitgang. Echt 'uit' is ie nooit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jippe vD Bekijk bericht
    -M'n stratocaster (traditionele wiring) heeft een of meerdere pots dicht staan (dus of de tone van mid/bridge of master volume op 0) het maakt niet uit of een dichte tone pot ook bij de geselecteerde pickup hoort (bijv: neck-tone is dicht, bridge pickup is geselecteerd, maar alsnog kraakt de ts808 )
    -dit gebeurt niet zonder de tubescreamer in de schakeling, dus als ik m'n gitaar direct in m'n amp plug
    -het gekraak verdwijnt als ik de pots ook maar 't geringst open draai, dus 't volume van 't kraken neemt niet geleidelijk af, maar verdwijnt direct
    -het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)

    Mijn huidige setup is mijn stratocaster (sss met 1 vol en 2 tone) -> ts808 -> fender blues deluxe.

    Het gekraak is trouwens eigenlijk meer een soort inconsistent getik. Het volume ervan neemt niet toe of af met de knobs van de tubescreamer.

    Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft. Mocht meer informatie nodig zijn, dan laat ik dat maar al te graag weten!
    Ik vermoed dat het oscillatie / instabiliteit is. Ik lees iets over een opgeladen batterij. Oplaadbare batterijen hebben in volle toestand doorgaaans een lagere klemspanning dan niet-oplaadbare batterijen, in het ergste geval 7,2V, als je geluk hebt 8,4V i.p.v. 9V. Mogelijk is de te lage spanning het euvel. Probeer het eens met een 9V alkaline batterij of een netadapter.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jippe vD Bekijk bericht
    Leuk forum hebben jullie hier trouwens!
    We doen ons best

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jippe vD Bekijk bericht
    Groeten!
    Jippe
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Zit je telefoon in je zak als je speelt?

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn setup als ik vergeet mn telefoon uit mn zak te halen.
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Zit je telefoon in je zak als je speelt?

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn setup als ik vergeet mn telefoon uit mn zak te halen.
    Een mechanisch horloge wil ook nog wel eens tikken veroorzaken als je 'm dicht bij de elementen houdt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jippe vD Bekijk bericht
    -het maakt niet uit of de gitaar geaard is (dus of ik m aanraak of niet)
    Zit je versterker wel in een geaard stopcontact?
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  5. #5

    Standaard

    @plant
    Ik zei opgeladen batterij, maar daarmee bedoelde ik gewoon een volle, niet-oplaadbare, excuus. Als ik weer thuis ben zal ik 't eens met een andere batterij proberen, maar ik geloof niet dat 't daar aan ligt, want ik heb 'm al eens vervangen en toen bleef 't.
    Wat zou ik kunnen doen aan zo'n oscillatie?

    @bernardduur
    Nee, 't ligt niet aan m'n telefoon, noch aan m'n pc of andere versterkers oid. Dat heb ik gecheckt... Helaas, dat zou namelijk makkelijk op te lossen zijn

    @KoenB
    Aan een horloge ligt 't ook niet. Dat zou ook niet de invloed van de pots verklaren in 't geluid.
    Mijn versterker is niet aangesloten op een geaard stopcontact, ik heb er daar helaas geen van.... Maar 't probleem doet zich niet voor als de pots omhoog gedraaid zijn dus 't lijkt me echt een probleem dat zich afspeelt tussen de tubescreamer en de gitaar... niet zozeer de amp dus.

    Dank voor alle reacties, hopelijk vinden we een oplossing en kan ik jullie op m'n blote knietjes bedanken voor het speelbaar maken van mn setup

    Groeten!
    Jippe

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    De randaarde zit aan het chassis van de versterker en dus aan de input en via de kabels dus helemaal totaan je brug.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Zit er op dezelfde groep, of zelfs fase, als waar je versterker op zit wellicht nog iets met een elektromotor te draaien? Cv pomp, of wasmachine?
    Ik heb bv een rolluikmotor dichtbij mijn zooi, en als die geactiveerd is hoor je ook van alles.
    Hoe dat elektrisch te verklaren is weet ik niet, maar nasty rotdingen zijn het, elektromotoren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Ik heb wel eens een TS-9 gehad waarbij de gainknop met een lipje tegen de behuizing aangedraaid was, waarbij ook vreemde dingen gebeurden als die dicht stond. Doet het probleem zich ook voor met alléén de gainknop dicht?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wacht ff.... dus alleen gekraak als de ts uit staat? En dan alleen als een potmeter, maakt niet uit welke, helemaal dichtgedraaid is?

    Raar probleem. Zal wel in die ts zitten ergens in het circuit. Optie kan zijn om hem in een looppedaaltje te hangen, dan is ie gelijk true bypass en is het probleem weg of nooit een pot helemaal dicht zetten, desnoods een tonepot aanpassen met een weerstandje zodat ie altijd een heel klein beetje lekt. Is wel een wat laffe quick fix, maar zou moeten werken.

    Edit: vergeet het verhaal van de weerstand. Ik denk nog ff verder.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  10. #10

    Standaard

    Een jaar of 5 geleden, heb ik na enig gepuzzel geroepen tegen iemand hier: leef je op een boerderij en hebben je ouders soms schrikdraad?
    Dat bleek het geval.

    En noem mij rustig een schrikdraadidioot, maar: zit er soms een puls ding voor schrikdraad op je stoppenkast of - groep?
    Zou zo maar kunnen....

    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top