Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 38
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Harmonische mineur met veel chromatiek
    aah de chromatische oplossing Bassisten zijn er dol op

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Vind de Octotonische ladders mooi En ook Lydisch Dominant, zeker als je 'm vooraf laat gaan door een maj 7 over een VII akkoord, of zelfs als die toon de tonica is. Dus bijv een Bb Lydisch Dominant spelen maar beginnen met een A (die niet in Bb Lydisch Dominant voorkomt!) als het stuk in een soort van A mineur staat

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    En de meest 'off klinkende' vind ik nog altijd de altered scale. En de combinatie van harmonisch mineur met Hongaars harmonisch mineur is niet zo 'off' maar wel erg mooi. Erg vaak gebruikt in mijn geliefde Balkan muziek.

  4. #14

    Standaard

    Ik gebruik vaak deze toonladder: E F# G A# B C# D# E. Ik kon er niet achter komen wat dit nu precies is, dus hopelijk kunnen jullie me wijzer maken. Het lijkt wel wat op de Hongaarse zigeunerladder maar dan zou er een C in plaats van een C# gespeeld moeten worden.

    Het mooie van deze toonladder is dat je er totaal verschillende sferen mee kan neerzetten. Zoals bijvoorbeeld in dit stukje dat ik laatst heb gemaakt: Journey of the Drama Queen
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Moest m ff opzoeken maar dat heet Lydisch Verminderd. Dat Lydisch is logisch, maar Verminderd snap ik niet helemaal. Alleen de terts is klein... vreemd.

  6. #16

    Standaard

    Beetje een misnomer idd om die toonladder een 'diminished' kwalificatie te geven. Misschien omdat er al zoiets bestaat als de 'lydian minor', wat een logischere naam zou zijn m.i.

    Een lydian b3 dekt de lading beter dan lydian diminished. Maar goed, die namen zijn vrij generiek allemaal, dus veel maakt het niet uit als je maar uitlegt aan je medemuzikanten welke noten je speelt.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Beetje een misnomer idd om die toonladder een 'diminished' kwalificatie te geven. Misschien omdat er al zoiets bestaat als de 'lydian minor', wat een logischere naam zou zijn m.i.

    Een lydian b3 dekt de lading beter dan lydian diminished. Maar goed, die namen zijn vrij generiek allemaal, dus veel maakt het niet uit als je maar uitlegt aan je medemuzikanten welke noten je speelt.
    Klopt. De benaming ' diminished' is voorbehouden voor symmetrische toonladders.Maar idd: what's in a name.... ' half diminished ' ( min7b5 ) is ook een courante benaming, maar niet correct volgens de theorie politie.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 9 augustus 2016 om 13:29

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Een soort extended frygische blues ladder:
    E F G G# Bb B D E

    De hypercorrecten mogen 'm schrijven als:
    E F G Ab Bb Cb D E
    maar dat maakt 'm niet begrijpelijker.

    Hij is als volgt opgebouwd:
    E7 met toegevoegde bluesy kleine terts (te schrijven als E7+9) is ook te zien als een samenvoeging van Emaj + Gmaj (E G# B + G B D).
    Deze twee zijn uit te breiden naar E7 + G7 waardoor de F erbij komt; zowel de E als G krijgen hierdoor ook een frygische sekunde erbij (resp. F en G#).
    En omdat de E er een kleine terst bij heeft moet de G er ook een krijgen om de ladder compleet te krijgen, vandaar de Bb (die natuurlijk ook in de gewone bluesladder van E zit.)

    (Je kunt 'm ook zien als een samenvoeging van E7-9 + G7-9 + Bb7-9)

    Hij klinkt enigszins Led Zeppelinnig: overdreven en melodramatisch.
    Laatst gewijzigd door Schrevel; 9 augustus 2016 om 19:04

  9. #19

    Standaard

    Als je met hypercorrect correct bedoelt dan vind ik die diatonische notitie wat makkelijker te lezen, helemaal als het genoteerd staat op bladmuziek. Anywho...

    Bijzondere toonladder zeg, heeft veel weg van 'superlocrian', alleen heb je ipv b6 een bb6 wat enharmonisch weer de reine kwint is. Als die Cb een C was had je dus superlocrian.

    Kun je met deze ladder überhaupt een melodie bouwen die mooi klinkt?

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gesualdo Bekijk bericht
    Kun je met deze ladder überhaupt een melodie bouwen die mooi klinkt?
    Doordat zowel de E als de G als tonica klinken loopt een melodie als een stoptreintje dat voortdurend halt houdt. Maar dat kan ook aan mijn manier van spelen liggen. Het is wel een perfecte ladder voor allerlei riffs omdat je die lekker heen en weer kunt schuiven terwijl elke riff afzonderlijk vreemd genoeg klinkt om te kunnen herhalen zonder dat ie verveelt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top