Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 38 van 38
  1. #31

    Standaard

    In theorieboeken is het zoweel locrisch als lokrisch.
    Locrisch is wel wat meer gebruikt.

  2. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik heb geen idee hoe de toonladder heet maar ik gebruik vrij vaak in een mineur (bijv in Em)

    E (F) F# G A (A#) B C (D) D# E

    De noten tussen haakjes zijn dan doorgaande noten.

    Ik heb hem gejat van Ribot en nou leidt ie een eigen leven op de gitaar van Pepe.

    Teveel ladders zeggen me niet zoveel. Ik heb al moeite om alles te onthouden. Als het maar lekker klinkt en daarom sluit ik me liever aan bij die prachtige clip van pepe ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 27 februari 2021 om 00:23

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Voor mij nu:

    Lokrisch.

    Zelf een nummer gemaakt in lokrisch en nu ben ik bezig om Comfortably numb van Pink Floyd in B-lokrisch in te studeren/opnemen.
    Ziehier het resultaat.
    Het spel en de opname zijn een stuk minder dan op youtube gebruikelijk is bij thuisopnames. Het zij zo, dit is wat ik kan.
    Ik vind het een geinig experiment en leuk om te maken.
    https://www.youtube.com/watch?v=tQhp8SFWtdQ

  4. #34

    Standaard

    Bij het gebruik van een bijzondere toonladder in melodie of riff, gebruiken jullie dan ook de aangepaste akkoorden die bij zo'n toonladder horen?

    Ik heb bijvoorbeeld een nummer geschreven rondom een riff die in A frygisch dominant staat. Ben ik pas 20 jaar nadat ik de riff bedacht achter gekomen overigens. Maar toen ik me realiseerde dat het inderdaad een speciffieke toonladder was, ben ik de akkoorden ook gaan omwerken naar die toonladder.
    Het F-akkoord dat ik gebruik, heeft dan een verhoogde 5 (c#), terwijl de Em flat5 is.

    Jullie ook voorbeelden?
    Laatst gewijzigd door edje kadetje; 5 april 2021 om 16:54

  5. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Bij het gebruik van een bijzondere toonladder in melodie of riff, gebruiken jullie dan ook de aangepaste akkoorden die bij zo'n toonladder horen?

    Ik heb bijvoorbeeld een nummer geschreven rondom een riff die in A frygisch dominant staat. Ben ik pas 20 jaar nadat ik de riff bedacht achter gekomen overigens. Maar toen ik me realiseerde dat het inderdaad een speciffieke toonladder was, ben ik de akkoorden ook gaan omwerken naar die toonladder.
    Het F-akkoord dat ik gebruik, heeft dan een verhoogde 5 (c#), terwijl de Em flat5 is.

    Jullie ook voorbeelden?
    En nog iets ...

    Dat frygisch dominant, dat is natuurlijk niks anders dan de 5e modus van harmonisch mineur. Toch, eens?

    Hoe worden de andere modi van harmonisch mineur genoemd?
    Ik kon er niet zo snel iets van vinden op www.

    Hier op gitaarnet heeft Jeroen het erover:

    'probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)'
    Laatst gewijzigd door edje kadetje; 10 april 2021 om 17:27

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    En nog iets ...

    Dat frygisch dominant, dat is natuurlijk niks anders dan de 5e modus van harmonisch mineur. Toch, eens?

    Hoe worden de andere modi van harmonisch mineur genoemd?
    Ik kon er niet zo snel iets van vinden op www.

    Hier op gitaarnet heeft Jeroen het erover:

    'probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)'
    Ik wil dit weten voor een 'vriend' die nóg een riff heeft van lang geleden. Eerst had hij er een in frygisch dominant. Daar heeft hij nu eindelijk een heel nummer van gemaakt. Gebruikmakend van akkoorden die je kunt vormen met die frygsich dominante schaal.

    Hij heeft ook nog een riff die behoorlijk ge-ent lijkt op de 2e trap van de harmonisch mineur toonladder. En nu lijkt het hem leuk om te weten hoe je die specifieke toonladder noemt. Het vormen van die akkoorden lukt wel, het gaat me om de naam van de schaal.

    Hij is trouwens in c#. Dus c#-d-e-f#-g-bes-b-c#.
    (of is het logischer om die bes een a# te noemen?).
    (en ten slotte, het maffe is dus dat de tonic opnieuw een diminshed akkoord is (c#-e-g), net als in uncomfortably numb).

  7. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    En nog iets ...

    Dat frygisch dominant, dat is natuurlijk niks anders dan de 5e modus van harmonisch mineur. Toch, eens?

    Hoe worden de andere modi van harmonisch mineur genoemd?
    Ik kon er niet zo snel iets van vinden op www.

    Hier op gitaarnet heeft Jeroen het erover:

    'probeer ook eens 4e trap: 1 2 b3 #4 5 6 b7 (Roumanian Minor)'
    En de derde modus wordt https://www.youtube.com/watch?v=wNWDjhDo2Ak hier lydian augmented genoemd.
    Edit: oh nee, toch niet. Hier gaat het om de derde modus van melodic minor.

  8. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Ik wil dit weten voor een 'vriend' die nóg een riff heeft van lang geleden. Eerst had hij er een in frygisch dominant. Daar heeft hij nu eindelijk een heel nummer van gemaakt. Gebruikmakend van akkoorden die je kunt vormen met die frygsich dominante schaal.

    Hij heeft ook nog een riff die behoorlijk ge-ent lijkt op de 2e trap van de harmonisch mineur toonladder. En nu lijkt het hem leuk om te weten hoe je die specifieke toonladder noemt. Het vormen van die akkoorden lukt wel, het gaat me om de naam van de schaal.

    Hij is trouwens in c#. Dus c#-d-e-f#-g-bes-b-c#.
    (of is het logischer om die bes een a# te noemen?).
    (en ten slotte, het maffe is dus dat de tonic opnieuw een diminshed akkoord is (c#-e-g), net als in uncomfortably numb).
    Edit: ik ben nu youtube-filmpjes tegengekomen waar deze schaal (de 2e modus van harmonic minor) de locrian #6 wordt genoemd.
    Kennelijk heb ik dus iets met locrian. En nee, ik ga niet comfortably numb opnieuw doen, maar dan in locrian #6. Of ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top