Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 43
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    De tijden zijn ook veranderd. Vijftien jaar terug speelde je in Meppel (bijvoorbeeld) voor een overvol plein. Je had er 4 pleinen. Op al die pleinen stonden voortdurend bands te spelen. De een met wat meer succes dan de ander, maar dat terzijde. De laatste jaren staan er op 3 pleinen bands te spelen en het trekt amper publiek. Op het vierde plein (de grootste) staat de hele dag een DJ te draaien en te schreeuwen en je kunt er je kont niet keren, zo druk is het er. Tijden zijn veranderd. Helaas.

    Valt me inderdaad ook op, tot mijn grote spijt. Je ziet heel erg dat de "jeugd" uitloopt voor zo'n dj, hoeft geeneens een goede te zijn, óf nederlandstalige meuk, Jannes of zo.
    Jammer vind ik dat; ik ken een aantal organisatoren van jaarlijks terugkerende middelgrote feesten, die het zelf nog leuk vinden om 1 avond een band neer te zetten, maar andere avonden gewoon zo'n q music dinges neerzetten voor volle bak.

    Wat Arjan zegt klopt volgens mij ook wel; tributebands zijn al jaren behoorlijk hot (relatief dan), maar, hoe veel muse tribute bands wil je hebben in nederland.

  2. #32
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik kan mij ook zo voorstellen dat van bepaalde bands waarvoor mensen graag komen er al genoeg tributebands bestaan die kwaliteit leveren

    En als je kiest voor een meer obscure band dan trek je slechts een klein publiek

  3. #33

    Standaard

    het pronleem is dat de meeste coverbands de nummers willen doen die gitaarbands leuk vinden om te spelen.
    En vaak met een overlap uit "de soloact die vocaliste graag willen zingen"

    je komt dan snel op anouk, pink, sex on fire rockcovertjes uit...... Een thema gaat je dan niet redden.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Sowieso, ik wil je niet ontmoedigen of deprimeren, maar de jaren 90...., da's toch alweer bijna 27 tot 17 jaar geleden. En 17 jaar is zo'n beetje het publiek waar je tegenwoordig voor speelt, als je je tenminste wilt richten op een groter publiek. Vroeger was er een soort 'collectief geheugen'. Je had 1 interessant radiostation en een paar televisiekanalen en iedereen maakte gebruik van LP's, of cassettes en later CD's. Als je (ander genre, maar ok...) 'Huilen is voor jou te laat' van Corrie en de Rekels (of is het Corry?) inzette, dan kon iedereen het meeblêren, of je nu 80 jaar oud was of slechts 18. En ik lieg niet. Ik heb die rotzooi zelf gespeeld. Iedereen bezopen en maar meelallen. Maar nogmaals, de tijden zijn enorm veranderd. De tijd gaat snel. 75% van die gasten van 16 t/m 24 herinneren zich geen kut van de jaren 90. Je mag blij zijn als ze 'Smells like Teen Spirit' kunnen meedreunen. En waarom? Nieuwe media. Snellere tijden.

    Ergo, je kiest een relatief 'lastige' muzikale koers. En natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die de muziek nog kennen, of gewoon oud genoeg om het allemaal te hebben meegemaakt - hoofdzakelijk dertigers en jonge veertigers, die tweemaal per jaar nog een keertje willen feesten om oude tijden te doen herleven - , maar je trekt er geen feesttenten meer mee vol. Die tijd is voorbij. En ik hoop echt met heel mijn hart dat mensen het DJ gedoe beu worden en weer 'echte muziek' willen beleven.

    Dat laatste is wel een nieuwe trend, maar (schrik niet) die trend is er een voor de leeftijdsgroep 45/55!!! Die ouwe gasten staan keihard te rocken op de ouwe klassiekers. Maar ja, het blijft behelpen qua aantallen (meestal kleinschalige en laagdrempelige evenementen) en ze zijn meestal net iets te oud voor jullie muziek.
    Uiteindelijk blijft het een kwestie van vraag en aanbod, of je dat nou leuk vindt of niet.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 5 september 2016 om 08:28
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Ik wordt toch wel een beetje depri van al die goedbedoelde "welke tribute moet je kiezen".
    Pak een gitaar, schrijf nummers, ga herrie maken, wees een band waar anderen een tribute voor gaan oprichten.
    Dat alles bedacht ik terwijl ik nu op de WDR een concert zie van The Strypes, paar jaar geleden een bandje begonnen, zullen nu 20 zijn of zoiets. Ik weet niet waar de teksten over gaan maar clearasil lijkt me een nijpender probleem dan meisjes. Een goeie band hoeft geen image te bedenken, die krijgen dat vanzelf.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik ben niet zo pessimistisch hoor.
    Een ander alternatief is om poprock covers te doen van nummers die het jonge jeugdige publiek wel kent. Daarmee trek je ze wel over de streep. Speel iets van afrojack of Armin van Buuren in een rock/band uitvoering. Doen wij, naast de gebruikelijke covertjes van jaren geleden ook en dat slaat wel aan.
    Denk ook een beetje aan het publiek waarvoor je in een feesttent of plein wilt spelen. Is misschien voor jou als gitarist minder leuk, maar je wordt dan wel eerder en vaker geboekt.
    Bands worden nog steeds wel gewaardeerd maar je moet wel met de huidige tijd mee anders heb je geen werk.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik wordt toch wel een beetje depri van al die goedbedoelde "welke tribute moet je kiezen".
    Pak een gitaar, schrijf nummers, ga herrie maken, wees een band waar anderen een tribute voor gaan oprichten.
    Dat alles bedacht ik terwijl ik nu op de WDR een concert zie van The Strypes, paar jaar geleden een bandje begonnen, zullen nu 20 zijn of zoiets. Ik weet niet waar de teksten over gaan maar clearasil lijkt me een nijpender probleem dan meisjes. Een goeie band hoeft geen image te bedenken, die krijgen dat vanzelf.
    Maar de TS heeft geen fris, jong bandje met eigen werk, die via kroegen en veel spelen en slim gebruik van de moderne media zich een weg probeert te banen naar hun eerste voorzichtige optredens op kleine, maar aantrekkelijke festivalletjes en als voorprogramma voor de wat grotere jongens op de kernpodia van Nederland. De TS heeft een band dat regelmatig speelt in hun eigen regio (hoevaak en voor wat voor soort gelegenheden is nog een raadsel) en ze willen op de één of andere manier aan optredens zien te komen buiten hun eigen regio. Het repertoire is er al. Nummers uit de jaren negentig (breed gezien), waarbij ik meteen het vermoeden krijg dat de jongens uit de band een groter probleem hebben met meisjes dan met Clearasil. Bovendien vinden ze zelf dat aan hun podiumpresentatie niets mankeert. En het LAATSTE wat zij willen is een tribute band, of de show 'opleuken' met verkleedpartijen e.d. En nu krijgt de band te vaak de deksel op de neus, omdat alles wel goed is, maar ze kunnen niet bewijzen waarom ze beter zouden zijn dan een (willekeurig?) ander bandje, dat wellicht goedkoper is, of waar vanuit mag worden gegaan dat ze meer publiek trekken, omdat ze uit hun eigen dorp of stad komen, waardoor ze i.i.g. minstens 60 man publiek kunnen garanderen (10 tot 15 vrienden, kennissen en familie per bandlid). En de vraag aan ons is nu hoe we mee kunnen helpen te verzinnen hoe de band aan meer optredens kan komen.
    Dát zijn vooralsnog de feiten.

    Alles op een rij:
    - Coverband
    - Plaatselijk een redelijke bekendheid (hoe plaatselijk is nog niet duidelijk)
    - Materiaalkeuze van muziek uit de jaren 90
    - De band wilt geen 'poppenkast'
    - De band wilt geen tribute band worden
    - Geschatte leeftijd van de bandleden +/- 30 jaar (maar ook dit is niet al te helder)
    - De band wilt vaker spelen, liefst buiten hun eigen regio
    - De programmeurs wijzen de band steeds af
    - Grote vraag is hoe meer optredens te genereren (naar hoeveel optredens per maand ze willen is ook al onbekend)

    Wel, als ik dat rijtje bekijk, dan denk ik: 'kansloze missie'. Klinkt heel negatief en dat is het ook, maar ik wil het niet mooier maken dan het is. Als de band echt retegoed is, dan zal hun bekendheid als een olievlek verspreiden. Dat gebeurt niet. En van hun jeugdige sex-appeal zullen ze het naar alle waarschijnlijkheid ook niet moeten hebben. Nou, wat blijft er dan over waarmee ze zich in positieve zin kunnen onderscheiden van de honderden andere bands waarmee ze kunnen mogen worden vergeleken?

    Ik beweer niet dat er geen mogelijkheden zijn om vaker te spelen, maar verwacht geen wonderen.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 5 september 2016 om 12:50
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Ik krijg ineens het idee dat jij Mario, een prima management bureau zou kunnen opzetten. Ik zie je wel achter een bureau, desktop, telefoon, havanna (voor het oog), goeie babbel, ervaring, contacten..
    Behalve de sigaar heb je alles al.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik krijg ineens het idee dat jij Mario, een prima management bureau zou kunnen opzetten. Ik zie je wel achter een bureau, desktop, telefoon, havanna (voor het oog), goeie babbel, ervaring, contacten..
    Behalve de sigaar heb je alles al.


    Ik weet precies hoe het NIET moet.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Ook mijn sterkste punt. En dat verkondig ik graag aan anderen.

    Gut, als daar eens een leuke job bij paste..
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top