Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 59
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard Snelheid, waarom lukt het nu nog steeds niet ????

    Hey lieve vrienden

    Ik laat mij even gaan door een klein momentje van frustratie, ik ben de solo Manhattan van Eric Johnson aan het instuderen, alles lukt behalve 1 snelle uithaal.

    Ik heb echt al uren uren uren uren uren uren geoefend, met Transcribe! van 50% begonne, en % per % gestegen, maar nu gaat het echt niet meer sneller. Ik zit vast op 75%, men zegt altijd, practice makes perfect. Maar ik heb er echt al ongelofelijk veel tijd in gestoken. Het gaat gewoon niet, is het iets mentaal? Voel ik te weinig? Moet ik meer loslaten, minder 'beredeneerde' controle proberen hebben over mijn handen? Ik wil het echt gewoon graag kunnen, ookal is er meer dan snelheid, ik voel dat ik dit wil beheersen.

    Ik speel met Jazz III picks, voelt voor mij wel goed aan.

    Thanks

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik denk dat snelheid in principe iedereen kan aanleren, anders bv dan goede timing, da's een pak lastiger te leren.

    my 2 cents:
    - eric johnson heeft waarschijnlijk veeel meer geoefend dan jij. Dat soort gitaristen hebben vaak jaren aan een stuk 7 a 8 uur per dag gespeeld om op dat niveau te komen.

    - af en toe even laten rusten zodat je spiergeheugen zich stapsgewijs kan aanpassen

    - er 100 procent zeker van zijn dat het kàn

    - metronoomtruuk: zet het een tijdje veel te snel en probeer te volgen, ga dan later terug wat trager maar hoger dan wat je eerst aankon.
    Laatst gewijzigd door barno; 30 juli 2016 om 13:43

  3. #3

    Standaard

    Ik ken het nummer verder niet, en weet dus ook niet hoe snel, en hoe generiek, of juist idiosyncratisch die lick is. Kan iets heel normaals zijn, maar het kan ook iets zijn wat voor die gitarist gewoon makkelijk uit de vingers komt. En in dat laatste geval zou het ook kunnen dat het voor iemand anders juist heel lastig is.

    Ooit stond in het duitse muziektijdschrift Fachblatt een column van een duitse gitarist die wat technische eisen voor de gemiddelde gitarist had uitgezocht, maar ook een aantal virtuozen onder de loep had genomen. En de eisen voor een goede, goed inzetbare allround-gitarist zijn toch echt wat anders dan de topprestaties van de gemiddelde virtuoos. Curse of the times we live in... vroeger kende ik eigenlijk niemand die redelijk vergelijkbare dingen deed op gitaar als ik. Tegenwoordig maakt het niet uit hoe vaag je bezig bent, 5 minuten op youtube, en je hebt er een paar te pakken. En dan blijkt gelijk dat er heel veel goede, ja zelfs, erg goede gitaristen zijn. (en doordat tegenwoordig zoveel makkelijk te vinden is op youtube leert de jonge generatie ook nog eens heel snel) Datzelfde geldt voor mensen waarvan blijkt dat ze zo'n stuk van Eric Johnson 'perfect' kunnen naspelen. Kortom de spiegel die je jezelf gaat voorhouden wordt al vrij snel onrealistisch. Tenslotte vind jij dan ook dat je dat moet kunnen. Dat vergelijken kan ertoe leiden dat je je grenzen steeds wat oprekt, wat een goede zaak kan zijn. Leidt het vooral tot frustratie na frustatie, doe jezelf dan een groot plezier en stop met dat vergelijken. Dan is het nl. schadelijk.

    Dat even algemeen.

    Specifiek, het kan dus simpelweg zo zijn dat wat je probeert voor Johnson appeltje eitje is, maar zo apart is dat het voor veel andere mensen bijna onmogelijk is, of iig een behoorlijk stukje oefenen nodig maakt. Leo Kottke's tokkeltechniek, en vooral de manier waarop hij zijn wijsvinger soms gebruikt is daar een mooi voorbeeld van. Helemaal niet zo moeilijk, maar zo ongebruikelijk dat het ook voor gevorderde gitaristen even is als toen ze hun eerste lastige tokkel moeten leren. Voor Kottke zal het waarschijnlijk volledig onbewust zo erin geslopen zijn.

    Verder even, ervan uitgaand, dat de vingerzettingen, aanslagen en techniek kloppen:

    Wat die snelheid betreft, geef het tijd. Laat het stuk eens een paar weken liggen, en pak het dan weer op. Snelheid heeft accurate herhaling nodig. Snel leren spelen moet je dus langzaam doen. Je hoeft die lick niet eens op snelheid te herhalen, maar juist langzaam en nauwkeurig. Met elke herhaling gaat je snelheid dan een fractie (maar wel een kleine!) omhoog.

    En realiseer je dat je nooit alles zult kunnen op gitaar. Daar is het instrument te veelzijdig voor. Uiteindelijk wil ik Bach net zo makkelijk en snel spelen als John Williams, de huzarenstukjes van Tommy Emmanuel net zo kunnen spelen, en het stuntwerk van Vai kunnen kopiëren. Een aantal van de lastigere Zappa nummers kunnen spelen staat ook op de lijst. Oh, en dan ook nog een eigen stijl ontwikkelen. Uiteraard een zeer haalbare en realistische kaart toch

    Zolang ik maar steeds een stukje beter wordt zou het dom zijn om me te laten frustreren dat ik van bovenstaand lijstje nog niet alles heb afgevinkt. En ooit speel ik de Black Page helemaal op snelheid mee. Inclusief die ene 11-olen lick die zo belachelijk snel gaat... De rest van het nummer lukt inmiddels, dat is al niet gek!

    Die, op 2'32'' De laatste keer dat ik het serieus probeerde had ik hem netjes op 90%, terwijl ik eerder ook al vastliep bij 75, en dan slordig. Blijven volhouden dus! Maar laat het je niet te veel frustreren! Dit soort uitdagingsprojectjes laat ik overigens vaak ook gewoon maanden los, om ze dan weer eens op te pakken. De luitstukken van Bach horen daar ook bij. Elke keer dat ik ze oppak gaat het weer makkelijker en beter.

    Anyway, die lick vanaf pakweg 2'31'' dus. Die 22 noten zijn voorbij voordat je er erg in hebt.


  4. #4

    Standaard

    Gebruik je wel PRECIES dezelfde techniek als Eric Johnson op dat stukje waar je niet snel genoeg bent?
    Gitaar naar keuze -> 3 meter kabel -> versterker

    Soms op smaak gebracht met één of meerdere effecten naar keuze.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Langzaam beginnen te oefenen dat stukje met metronoom en wanneer je het op een bepaald tempo werkelijk goed kan spelen het tempo opvoeren

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik denk dat snelheid in principe iedereen kan aanleren, anders bv dan goede timing, da's een pak lastiger te leren.

    my 2 cents:
    - eric johnson heeft waarschijnlijk veeel meer geoefend dan jij. Dat soort gitaristen hebben vaak jaren aan een stuk 7 a 8 uur per dag gespeeld om op dat niveau te komen.

    - af en toe even laten rusten zodat je spiergeheugen zich stapsgewijs kan aanpassen

    - er 100 procent zeker van zijn dat het kàn

    - metronoomtruuk: zet het een tijdje veel te snel en probeer te volgen, ga dan later terug wat trager maar hoger dan wat je eerst aankon.
    Ik denk dat een goed timing véél belangrijker is dan snelheid.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard

    Ik heb de indruk dat het probleem zich op een ander niveau bevindt. Ik voel dat ik de controle moet loslaten, en de licks niet 'proberen' spelen, maar laten vloeien. Hal Galper heeft daar een interessante masterclass over op YouTube. Wel al interessante reacties!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik denk dat een goed timing véél belangrijker is dan snelheid.
    uiteraard, voor mij valt zowat alles terug te voeren op timing. Ik ken een gitarist die niet de helft kan van wat ik kan, hij speelt zelfs niet eens zo lang gitaar, maar zijn timing is zo superb, dat ik weet: dat kan ik nooit leren.

    maar soit, in sommige genres gaat het ook om snelheid waarbij gek genoeg de timing vaak (niet altijd, black page...) gemakkelijker is.
    Laatst gewijzigd door barno; 30 juli 2016 om 15:20

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik heb ook al lang geleden opgegeven om alles te moeten kunnen spelen en de boel omgedraaid. Ipv je bezig te houden met wat je niet kan focus je op wat je wel kan en dat bouw je losjes uit. Het is de enige juiste manier om je instrument te benaderen, je kracht zit in je beperking.

    Een mooi voorbeeld is Marc Ribot. De waarheid is dat hij juist niet al die Page en Hendrix lickjes kon spelen en dus iets anders moest verzinnen. Als hij nog steeds Jeff Beck onder de knie probeerde te krijgen had ie nooit die 50 albums gemaakt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Een plectrum zoeken die goed bij je techniek past en experimenteren met de manier waarop je je plectrum vasthoud kan ook helpen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top