Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 59 van 59
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Moed in mijn schoenen na dit:
    https://www.youtube.com/watch?v=caRQ...aRQv9DOy4k#t=5

    Ik speel nu 39 jaar gitaar en voel me onderaan de ladder haha!
    Wat niet gaat gaat niet. Ik heb me erbij neergelegd.
    En op zich, je staat zelf niet echt helemaal onderaan de ladder.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruezzz Bekijk bericht
    Leipe docu...
    Kende dat verhaal helemaal niet.
    Vet aan de dope zijn en dan nog zo kunnen spelen...
    Slechts 2 vingers (nahja en een duim) hebben en zo spelen.....



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Andreas Öberg Ooit mee op een festival gespeeld, ook samen. Echt bizar goed, en niet alleen met dat gipsy gebeuren. Eén van de weinige non-zigeuners die door de zigeuners echt geaccepteerd wordt trouwen. Maar hij doet George Benson ook zowat beter dan George Benson. En dan ook nog eens bij solostukken middenin de bassnaren omlaag zetten.
    Fantastische jazzgitarist ja, voor de gypsy muziek heeft hij zijn uiterlijk dan weer niet mee en wordt daar soms nog wel eens op afgerekend. Gaaf hoor om met dat soort muzikanten te mogen spelen!

  3. #53

    Standaard

    Dat kun je wel zeggen. Een hele middag rondhangen met dat kaliber muzikanten, lekker eten en drinken, fatsoenlijk hotel op loopafstand. Een setje spelen, wat nummers samen spelen en dan ook nog goed betaald worden. Alsof je naar de hemel mag zonder doodgaan

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    ja, je kunt je natuurlijk je hele leven helemaal gek gaan zitten friemelen op dat ding ...

    Laatst gewijzigd door NLF; 31 oktober 2016 om 21:35

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davidof Bekijk bericht
    Het gaat gewoon niet, is het iets mentaal? Voel ik te weinig?
    Thanks
    Ik heb ook dezelfde obsessie. Voor een periode losgelaten, dan weer opgepikt, dan weer losgelaten....Nu in 2016 weer opgepikt hahah.

    Ik denk hoe langer hoe meer dat het iets mentaal is. Ik ben wel stilaan door snelheidsbarrières aan het doorbreken en dat is om andere reden dan het doodvervelende 'Traag oefenen!' devies dat we allemaal een miljoen keren hebben gehoord. Of dat techniek maar een middel is en je lijkt je altijd maar te moeten verantwoorden dat hoe je het draait of keert toch kost wat kost snel wil spelen omdat het zoveel fun lijkt nu eenmaal. Niet dat ik niet traag oefen, ik doe het meer dan ooit, maar het draait om de criteria die je hanteert vooraleer je het tempo verhoogt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davidof Bekijk bericht

    Moet ik meer loslaten, minder 'beredeneerde' controle proberen hebben over mijn handen? Ik wil het echt gewoon graag kunnen, ookal is er meer dan snelheid, ik voel dat ik dit wil beheersen.
    Ik denk dat beredeneerd snelheid ontwikkelen effectief ook kan. Ik neem als criterium dat ik aan een pijnlijk laag tempo een minuut gigantisch goed moet kunnen uitvoeren; mijn plectrum mag ik niet vastklampen, er mag nog een flam zijn tussen mijn aanslag en plaatsen van linkervinger, de plectrum mag niet te diep in de snaar duiken, etc... Ik begin met kwartnoten aan 60 bpm. Als ik dat gedurende een minuut kan zonder fouten en helemaal ontspannen, ga ik naar kwartnoten aan 61bpm. Tegen dat ik 10 bpm was opgeschoven was mijn spelen rond 110-120 sowieso al een pak beter, dus er is zelfs in het begin al wat onmiddellijke overdraagbaarheid naar hoe je speelt in je grensgebied.

    Ik vind dat snelheid willen ontwikkelen zonder meer dik in ok als je er de juiste verwachtingen aan koppelt: zonder andere muzikale skills is het niet meer dan een circusact. Snel spelen lijkt me op zich gewoon fun. En daarom doe ik het niet. Niet om indruk te maken. Maar omdat zoveel coole muziek nu eenmaal tussen de 180 en 200 is vol zestiende note om nog te zwijgen van de sixtolen soms. En daar op mee knallen ook al is het tabs vanbuiten leren en niet weten wat je speelt: who cares!

    Mijn theorie waarom mensen zoals Eddie Van Halen en consoorten op een niet-beredeneerde manier snelheid ontwikkelen is dat ze intuïtief deze criteria voor speelkwaliteit beter aanvoelden vooraleer ze gingen versnellen.
    Laatst gewijzigd door Stratkerel; 6 december 2016 om 18:08

  6. #56

    Standaard

    Dear TS
    Ik nodig je van harte uit naar al mijn posts (van eigen muziek bedoel ik daarmee) te gaan luisteren op Sounds.
    Ik doe nooit meer dan 1, hooguit 2 vingers op een gitaar.
    2 vingers op een bas, omdat die vroeger gestemd stond als een celloo en (meer in het algemeen) de afstanden voor 1 vinger te groot werden.

    Ik heb een bloedhekel aan snelheid om de snelheid, arpeggio's of zo met quasi klassieke lijntjes en altijd, àltijd dus herhalende loopjes van hoog op de hals naar laag op de hals.

    Formeel kan ik er geen tering van maar, in de praktijk, heb ik iedere avond met dat kunstje anderhalf uur veel plezier.
    Ik zeg: luister eens naar Phil Manzenera of hoe heet die gast van Roxy Muziek. Die heeft nog nooit een snelle noot gespeeld, maar er is altijd instant herkenbaarheid. En hij komt op mij niet depri over.

    Het leggen van de lat (hoog) is úbermodieus, maar in de praktijk niet haalbaar, niet om aan te horen, vul maar wat in.
    Een mooie zangerige solo die de tijd neemt het verhaal centraal te stellen en mij niet lastig valt met nodeloos gefröbel, heeft bij mij altijd 100% de voorkeur.

    Vriendelijke groet, Gus, die ook met twee vingers typt come to think of it....., en met twee vingers in mijn neus. Er zijn veel situaties te bedenken, waarin twee vingers beter is dan alle tien.

  7. #57

    Standaard

    Eens met de vorige poster, mensen verliezen zichnogalsnel in de techniek en luisteren dan niet meer. Ga gewoon lekker mee met het ritme en dan komt de snelheid vanzelf wel. Een plecturm kan al veel verschil maken. Oefening baart kunst!

  8. #58
    Banned
    Geregistreerd
    24 oktober 2016
    Berichten
    641

    Standaard

    Oefening baart kunst. Helemaal mee eens. Je zult er toch wat in moeten stoppen wil er wat uitkomen.

    Milko sluiten.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Er is een verschil tussen snelheid en snelheid. Meestal komt een beetje snelheid idd 'vanzelf' oftewel door gewoon 'lekker mee te spelen'. Maar op een gegeven moment is dat niet meer afdoende en loop je tegen een grens aan. En dan zul je toch echt aan de bak moeten met metronomen en dergelijke

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top