Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Fender Bassbreaker 15 Combo FX loop 'hum'

    Ik heb een maand of 2 geleden een Fender Bassbreaker 15 aangeschaft, en ik moet zeggen dat ik er heel erg blij mee ben, een perfect ampje voor mij dus!
    Op één probleem na.....

    Ik wou gisteren voor het eerst een delay pedaal aansluiten in de fx loop, en toen begon de amp ineens te brommen. Er kwam aardig wat 'hum' uit. Dit verdween direct weer toen ik de kabels uit de fx loop haalde. Dus ik googlede het even, en toen bleek dat het hele internet afgeladen staat met mensen die dit probleem hebben met hun nieuwe Bassbreaker 15. Het lijkt er dus op dat alle Bassbreaker 15's dit probleem hebben.

    Heeft een van jullie misschien dezelfde amp als mij, en heb je dit probleem ook? Enig idee wat er aan te doen is, of wat ik zou kunnen proberen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Ik heb een maand of 2 geleden een Fender Bassbreaker 15 aangeschaft, en ik moet zeggen dat ik er heel erg blij mee ben, een perfect ampje voor mij dus!
    Op één probleem na.....

    Ik wou gisteren voor het eerst een delay pedaal aansluiten in de fx loop, en toen begon de amp ineens te brommen. Er kwam aardig wat 'hum' uit. Dit verdween direct weer toen ik de kabels uit de fx loop haalde. Dus ik googlede het even, en toen bleek dat het hele internet afgeladen staat met mensen die dit probleem hebben met hun nieuwe Bassbreaker 15. Het lijkt er dus op dat alle Bassbreaker 15's dit probleem hebben.

    Heeft een van jullie misschien dezelfde amp als mij, en heb je dit probleem ook? Enig idee wat er aan te doen is, of wat ik zou kunnen proberen?
    Staat er dan ook op het web of diezelfde mensen een oplossing hebben gevonden?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    klinkt als een ground loop. Gebeurt wel vaker in amps.

    Je zou van 1 van de patchkabels in 1 connector de shielding kunnen los solderen en kijken of de brom dan weg of minder is.
    Je shielding/aarde is dan nog wel aangesloten via de andere plug maar het loopt niet meer in een rondje en dat kan helpen.
    Correct me if I'm wrong....

  4. #4

    Standaard

    Er is nog niemand met een oplossing op het internet, maar ook niemand die wat voorstelt.

    Sander-H is serieus de eerste die ik een suggestie zie noemen.
    Er zit trouwens een Ground Lift knop achterop de amp, heeft dat er wat mee te maken? Uit de manual begrijp ik dat die bij de XLR uitgang van de amp hoort..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Als die ground lift alleen voor de XLR uitgang is zal het niets veranderen aan de FX loop, maar proberen kan geen kwaad

    Ik ben geen expert op amp gebied maar ik heb eens wat gelezen over die FX loops en de verschillende uitvoeringen en bijbehorende problemen. Volgens mij ben ik 90% alweer vergeten
    Ik meen me te herinneren dat (deels) parallelle loops waarbij het originele signaal altijd, maar wel sterk verzwakt, intern doorgestuurd wordt naar de eindtrap vaker problemen geven dan volledig seriële loops.
    Als je een losse kabel in de return (power amp in) stopt, niets in de send (preamp out), en dan het volume open draait moet je je gitaar signaal eigenlijk niet horen. Hoor je toch heel zacht je gitaar dan loopt het signaal intern via een weerstand ofzo toch naar de eindtrap.

    Zal technisch gezien allemaal een reden hebben om het zo te maken maar op dat gebied heb ik nog een hoop te leren.

  6. #6

    Standaard

    Je zou ook even voor de test alleen een kabel van de send naar de return kunnen inpluggen. Als er dan ook een hum is dan licht het probleem echt aan de versterker. Als het dan normaal zonder 'hum' is dan kan het ook komen door je het gebruikte effect, voeding of een defecte kabel. Heb je Fender al een bericht gestuurd? Anders even langs de winkel gaan waar je de versterker gekocht hebt, je hebt garantie toch?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Inderdaad, als je de send & return met een patch kabeltje even doorlust, en de amp is bromvrij,
    dan moet het aan je pedaal liggen. Waarschijnlijk ontstaat de groundloop dan via de voeding van het
    pedaal. Dit kun je testen door je pedaal even met een batterij te voeden...

  8. #8

    Standaard

    Wat heb je er ondertussen mee gedaan TS? Ik las tussen de Sweetwater reviews dat je ze daar aan kon melden voor reparatie aangezien Fender op de hoogte is van dit probleem. Misschien loopt er ook zoiets bij dealers in Nederland?
    Fan van Jimmy Page

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top