Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45

Discussie: high end zelfbouw

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard high end zelfbouw

    hoe zit dat nou als ik niet een goedkope zelfbouw gitaar wil maken....maar gewoon een dikke plank mahonie met flamed maple top wil, goeie hardware en ebbenhouten toets?
    liefst in een lp vorm alhoewel ik een tele ook nog aan t overwegen ben.

    uitgangspunt: ik ben student en heb al redelijk wat spulletjes, maar vind de aanschaf van NOG een gibson of een fender zo duur. Kan ik dat zelf niet maken voor rond de 500 eu ? dat zou erg mooi zijn want das een stuk goedkoper.

    ik heb zelf aardig wat gereedschap en ben zeker wel handig te noemen in dingen bouwen, spuiten, solderen etc.
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Voor rond de €500 lan je een prima Tele bouwen. Een flamed maple top en een hals met een ebben toets lijkt mij lastiger worden binnen dat budget.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    budgetgewijs kan dat als je geen high end hardware (maar bv gewoon degelijk Gotoh spul) en dure boutique pu's gebruikt. Alleen moet je er rekening mee houden dat je eerste zelfbouw waarschijnlijk niet de kwaliteit van een gibson gaat hebben. Waarschijnlijk zal je na het voltooien van een eerste geslaagde gitaar beweren dat ze zelfs beter is dan een gibson of fender, maar later zal je deze boude stelling wijten aan enthousiasme

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Als je weinig ervaring hebt met houtbewerking en de freesmachine en precies werken (met hout, niet solderen) zou ik niet beginnen met een gitaar met halshoek (LP). Een platte tele of LP moet zeker lukken. Gewoon een thread beginnen op dit forum en daar waar je het nodig vind lekker vragen stellen. Genoeg mensen die je daarmee zullen helpen!

    Als je in utrecht woont en student bent, ga eens kijken bij de openbare werkplaats. Vrijdag en Zaterdag kunnen particulieren daar terecht. Kost geen drol en alle machines tot je beschrikking + lui die je willen helpen met de praktische aanpak + geen zooi thuis.


    hándig (in de zin van bob de bouwer) zijn is denk ik niet wat je per se nodig hebt voor gitaarbouw, in mijn ervaring zijn het meer ervaring, geduld en een precies oog wat je nodig hebt. Laat je niet afschrikken iedereen heeft ooit voor het eerst de decoupeer en de frees in een prachtig stuk mahonie gezet!


    Doe hier je fapfapfap op een platte LP

    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 27 juli 2016 om 01:34
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #5

    Standaard

    Een High eng gitaar maken voor 500euro? Ik denk niet dat. Mijn zelfgemaakt Stratocaster kost 1200euro maar ik wil niet zeggen hi-end maar ik kan geef advises van mijn experience. Mijn gitaar heeft alleen Fender USA hardware een pickups zijn Fender Custom shop Texas Special. De body is van Swamp ash een de hals is van Flame maple. Allemal elektronica zijn upgraded CTS en Fender USA element Switcher. Maar hiigh end - nee.
    ca 200 euro in body, maar u heeft een, en ca 200 euro in hals, een alleen Fender USA onderdelen. Deselvte advice ik ook geef voor Telecaster. Maar high end - nee. Ik compare met enn upgraded Alerican Standard.
    Deselvte advise ik geef over Les paul. Alleen echt Gibson USA onderdelen als u high end will een niet forget Seymour Duncan.
    Kvalitijt op andere onderdelen dan Gibson kan ook zijn kvalitijt maar dan to
    tal forget de word High end.
    Meesijien u screijen dingen ik niet begreijp (uit noorwegen maar leer de taal) maar ik denk u een high end will.

    Maar Custom Shop is high end maar zij zijn te duur.

    Ik wil een link geef naar een man met fantasits kvalitijt halzen een zij kost ca 80 euro een kvilitijt als een USA Fender maar een hals kost ca 80euro. U moet hij bellen voor goed halzen. Kvalitijt is amazing: Ik geef link naar hij bij marktplaats en hij ook verkoop andere halzen. Hij kan order goedkoop halzen met fantastich kvaliteijt. http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...Page=lr&pos=15
    Dit is mijn gitaar. Mooi? Fantastis geluid.
    Laatst gewijzigd door Helge; 27 juli 2016 om 06:27

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Maak eens een boodschappenmandje aan in een online webwinkel waarbij je alle high end onderdelen verzameld. Je zal zien dat dat lastig wordt.

    In mijn laatste bouwverslag van de Junior zie je een redelijk kale gitaar waar al gauw ongeveer 450 euro in ging zitten en dan heb ik niet eens echt high end spullen gebruikt, maar gewoon prima spul. Als je een high end gitaar wil bouwen bezuinig dan niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren .
    147-c Guitars

  7. #7

    Standaard

    Een prima gitaar is geen problem te maaken voor 500euro, maar hi end heeft het name high end omdat hun de best gitaaren zijn. Maar zij zijn ook duur omdat zij de best zijn. Ik denk mijn rode Telecaster (het is een thread over het bij forum) cost ca 500 euro vanner het klaargemaaket wordt. En dan ik heb Seymour Duncan humbuckers (nieuw) een American Fender tuners en CTS potmeters.
    Laatst gewijzigd door Helge; 27 juli 2016 om 07:56

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je kan de kosten flink drukken door gebruikte hardware te kopen. Een gebruikt element is bijvoorbeeld niet per se slechter dan een nieuwe.

  9. #9

    Standaard

    Fender custom shop elementen gebruiket kosten normaal 70euro minder dan nieuw ik denk. Marktplaat is een goed ide. Als u denk het is goed genog met Fender mexico zo kost meesjien 3 elementen 60euro.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    ik wil denk een pre cut body, zodat ik deze alleen nog maar hoef te lakken en evt lijmen. kant en klare hals zou ook fijn zijn :P liefst met ebbenhouten toets dus

    twijfel nog zwaar tussen een lp en een tele, als ik een tele wil dan wil ik denk ik traditional pickups(weet niet hoe deze heten).

    2ehands hardware vind ik prima, zolang het maar kwaliteit is.
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top