Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Zelfbouw FRFR cab

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard Zelfbouw FRFR cab

    Wat ik veel op de verschillende fora tegenkom, bij gebruikers van modeling i.c.m. FRFR versterking, is het gemis van het "cab-gevoel", hoe goed het ook klinkt, men krijgt meestal niet de strakke plasser zoals je dat bij een blazende conventionele 2x12 of 4x12 hebt. In deze gevallen wordt dan meestal vergeleken met een actieve monitor, zoals daar zijn QSC K-serie, Yamaha DXR-serie, Mackie SRM-serie, enz. Niet zo raar, dat zijn gewoonweg geen "conventionele" cabs dus het cab-gevoel zal je daar ook nooit uit krijgen. Daarnaast is het in die gevallen zo dat het hoog uit een andere hoek komt dan het mid en laag, wat ook al niet bijdraagt aan het cab-gevoel. Dit laatste zie je ook bij cabs van Matrix. Atomic zet de CD driver wél in het midden van de cab, vóór de speaker.
    Nu heb ik me het plan opgevat om zelf een 2x12 FRFR cab te bouwen. Qua maatvoering en looks moet het er uit gaan zien als een conventionele 2x12, echter de speakers moeten coaxiale speakers worden, zodat het hoog, mid en laag uit één speaker komt (Eminence Beta 12CX + ASD1001, uiteraard met cross over). In theorie zou deze cab perfect beide werelden (én FRFR én cab-gevoel) moeten samen brengen.
    Heb in het verleden al een aantal cabs zelf gemaakt, w.o. Thiele, 1x12's, 2x12's en 4x12's dus aan handigheid ontbreekt het mij niet (zei hij heel bescheiden). FRFR is wellicht een ander verhaal, dus misschien heeft iemand nog bruikbare tips?

  2. #2

    Standaard

    Het cab gevoel wordt volgens mij veroorzaakt door de interactie van een buizeneindtrap met gitaarspeakers binnen een cabinet. Dit geheel is een enorm complexe frequentie en volume variërende eenheid die gewoonweg (nog) niet door een FRFR speaker kan worden weergegeven.

    Een FRFR speaker geeft maar 1 heel klein plekje (maar wel heel goed) weer waar de microfoon stond bij het maken van de Impulse Response. Die andere duizenden plekjes voor en achter de cabinet zijn allemaal geen onderdeel van de gebruikte IR.

    Dit is nou exact het probleem met de huidige modeling techniek. Voor opnames of thuis OK. Voor live minder geschikt.
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Wat ik veel op de verschillende fora tegenkom, bij gebruikers van modeling i.c.m. FRFR versterking, is het gemis van het "cab-gevoel", hoe goed het ook klinkt, men krijgt meestal niet de strakke plasser zoals je dat bij een blazende conventionele 2x12 of 4x12 hebt.

    Daarnaast is het in die gevallen zo dat het hoog uit een andere hoek komt dan het mid en laag, wat ook al niet bijdraagt aan het cab-gevoel. Dit laatste zie je ook bij cabs van Matrix. Atomic zet de CD driver wél in het midden van de cab, vóór de speaker.
    Interessant verhaal. Ik heb zelf een hele tijd een Roland KC880 keyboard combo gebruikt na Yamaha en daarna QSC speakers te hebben geprobeerd. De Roland combineerde beduidend beter bij mijn Axe-Fx II (en momenteel de Torpedo CAB met Lex Bos en Eventide H9). Ik denk zelf dat de plaatsing behalve de centrering van focus minder invloed heeft op de sound. Tevens denk ik dat de sound misschien meer te maken heeft met het toepassen van passende muziek speakers zoals bijvoorbeeld de Roland. Die werken gewoon beter samen met een een 0-100 Watt versterker. De QSC12 1000W is wel mooi maar veel te stug en klinkt daardoor te kil voor dit soort toepassingen.

    Helaas heb ik de Roland een tijdje geleden verkocht vanwege de te forse afmeting en vanwege het feit dat ik liever 2 losse wedges zou willen hebben. Daarom ben ik net als jij mezelf aan het orienteren op een passende oplossing voor gitaar modeling.


    De genoemde speaker wordt al in de volgende cab toegepast:

    http://www.xitonecabs.com/models/act...dge/index.html
    Laatst gewijzigd door tnijland; 29 juli 2016 om 09:20

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top